BoXXer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg vil gjerne høre kritikk på et av mine favoritt-naturbilder. Er fullstendig klar over at fargene og kvaliteten ikke er optimale (kan vel kanskje skyldes mitt gamle Kodak Easyshare CX4200 som snart byttes ut med et Minolta Dimage Z2 ), men jeg bare lurer på hva dere syns om motivet som helhet. Bildet er tatt i Hellemobotn i Tysfjord (der norge er smalest). Lenke til kommentar
rogers Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Fint bilde av dramatisk natur. Du kunne godt ta med litt mere av fjelltoppen, selv om den ligger i skyene. Komposisjonen med både fjellet og de to personene midt i bildet blir litt kjedelig. Det er noe som heter det gyldne snitt. Grei regel å ha i bakhodet, men ikke følg den slavisk. Jeg ville også ha jobbet litt mere med forgrunnen, det blankskurte fjellet ble litt dominerende. Du finner info om komposisjon her: http://www.fototips.no/index.php?side=komp...ra=t#gylnesnitt Roger Lenke til kommentar
BoXXer Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Takk, akkurat hva jeg ville høre. Hadde dessverre ikke all verdens muligheter til justering av vinkel da vi bare var to, og kameraet måtte stå på sekken. Har enda mye å lære skjønner jeg. Lenke til kommentar
Daniel-r Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hei! Bildet er egentlig helt greit. Men som Rogers sa: Du skulle ha fått med deg mer av fjelltoppen og mindre av det blankskurte fjellet. Men OK. Jeg bruker som oftest å ta et bilde av slik jeg DA (når jeg tar bildet) syns utsnittet er finest og et der jeg tar med mer enn jeg egentlig trenger. Så er det bare å klippe ut det utsnittet du syns er finest på dataen. Helsing Daniel Lenke til kommentar
BoXXer Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Akkurat det med utklipping er ikke så fordelaktig med et 2 Megapixel-kamera, men når jeg får det nye blir det andre boller. Dessuten har jeg aldri fokusert så mye på å ta best mulig bilder, men heller tenkt på sentimental-verdien (og da er det ikke like viktig å få et 100% korrekt motiv). Lenke til kommentar
F828 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Så ville jeg brukt blits iom at det blir mye motlys. Da ville personene på bildet fremstått klarere. F828 Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Og der har jeg hytte Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Så ville jeg brukt blits iom at det blir mye motlys. Da ville personene på bildet fremstått klarere. F828 2721209[/snapback] Er ikke helt enig, bare delvis. Motlyset skiller forgrunnen bra ut fra bakgrunnen. Men blitsen ville kanskje ha gjort forgrunnen skarpere, som F828 sa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå