To be honest Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Finnes det? Har noen prøvd seg? anyone, anything? Hvis ikke så blir det det neste jeg begynner på etter at prosjektet mitt er ferdig. Har tegninger klare Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hei du! Ja, det finnes ferdige vannkit som du kan montere på ram. Hvor husker jeg ikke Men jeg vil uansett ikke anbefale det fordi du tjener lite eller ingenting på det rent ytelsesmessig. Dette fordi RAM vanligvis avgir lite varme, og en svak svak luftstrøm fjerner den varmen like godt som vann. Og spesiellt hvis vannkjølingen er ganske "lunken" fra før. En høy vanntemperatur kan i verste fall gi høyere temperatur på RAM kontra passiv kjøling! Det kan jo også nevnes at de gutta som virkelig driver med heftig klokking, og da også på ram i form av ekstreme spenninger skjelden eller aldri bruker vannkjøling der. PS, du kan ikke slette tråd selv. Skriv "slett" i overskriften på den andre tråden, så sletter muligens en moderator den. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 En moderator kan slette posten. Vannkjøling på ram er som arctic sier liten vits. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Skjermkort-ram eller vanlig pc-ram? Skjermkort-ram har vel diverse folk vannkjølt, men vanlig ram har jeg kun sett en plass at noen har vannkjølt. Lenke til kommentar
|Dark| Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Tror han snakker om vanlig PC ram.. Jeg har ikke sett noen thread om det her så langt i hvertfall, så lykke til.. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Vannkjøling til valig RAM er nok skjelden, grunnen må være at det er vanskelig å sette på f.eks 2 brikker som mange bruker, bruker man bare 1 brikke så bør det ikke være umulig. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Det hadde blitt to tråder her, jeg slo dem sammen. Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Det hadde blitt to tråder her, jeg slo dem sammen. takker Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Hmm høres riktig ut det dere sier om lite å vinne på det med tanke på at RAM ikke avgir særlig varme, hadde vært gøy uansett og prøvd å støpe en blokk i kobber og hardlodde noen rør og greier men men, takk for innspill ihvertfall. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Trenger bare en kobberblokk og borre opp kanaler. Det blir selvfølgelig masse hull, men de lager du gjenger i og setter i små skruer med locktight lim på, da blir det kanaler. For å få bort mest mulig varme bør det være tynn kobber mellom RAM chipene og kjølekanalene, 0,5mm kanskje. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Går vel fint med vannkjøling av RAM Denne karen har egenkomponert RAM blokker, og det ser meget lekkert ut http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&threadid=38945 Men som de andre sier er det vel kun aktuelt for de som kjører med ekstremt høy spenning på minnet. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 ronnyaa - Ganske bra link, men synes det var for mye lim søl. Må gå ann å skru det sammen istedenfor å lime det... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 ronnyaa - Ganske bra link, men synes det var for mye lim søl. Må gå ann å skru det sammen istedenfor å lime det... Vel, må gå an om man lager blokkene litt lengre enn selve RAM brikken, og skrur de sammen, hvis du skjønner ? Ulempen med dette oppsettet er at du kan max ha 2 RAM brikker i. Dette må vel være noe for skrue ? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Har man alt annet vannkjølt, og ingen luftstrøm fra vifter blir nok RAMen rimelig varm. Stresser man systemet med overklokking og høyere volt ville jeg hatt en stillegående vifte stripset opp over RAM. Nei jeg ville ikke det. Jeg hadde montert en L-formet aluprofil (oppned) inntil RAMbrikkene med en lang smal aluvannblokk på toppen av L'en. Vanskelig, ja, men ikke umulig. Her ligger utfordringer i kø. Har man Singel Side eller Double Side? Det gir ulike løsninger. Jeg har alt annet vannkjølt, men stresser ikke maskinen. Stillheten var mitt mål. Men tempen på RAMen er høy når jeg f.eks. kjører BurnIn Test. Dere kan jo gjøre som meg, montere en probe fra et inne/ute termometer inntil RAMbrikkene og se hvilken temp dere får ved belastning av systemet. Min RAMtemp er som dere skjønner ikke kritisk. Skippet da akkurat den jobben. Har ellers selv laget vannblokker på CPU, NB, GPU, PSU og HD i to identiske maskiner som har felles pumpe og radiator (en stooor en). Endret 4. september 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Har man single side RAM er det kanskje mulig å lage en plate av noe som ikke leder strøm til å ha mot siden uten chip'er på. Noen kjøleblokker for 3D-kort har vel det? Bør funke på RAM også. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) "Skvettlappgummi" finnes i ulike tykkelser og kan brukes til isolasjon. Bruker dette på ene GPU da det ikke er hull i kortet. Laget en U-formet klemme som er isolert med gummi mot oversiden av kortet. Klemmen er saget ut av en 20mm aluplate og filt for hånd til en trekantprofil, flat innerst og en "rygg" ytterst. Lett og sterk Den har to skruer som holder vannblokken mot prosessoren. Den ene skruen presser, den andre styrer. Begge går inn i fordypninger i blokken midt mellom boringene som går som en U. Man kan se pluggen etter tverrboringen. Litt uklart bilde, glemte makro... Klemme på GPU PS... Masse EDITer Endret 4. september 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 OogaBooga - Smart det ja. På RAM'en er det kanskje lurt å bruke en tynn plate alu å lime tynn gummi på, borre 2 hull for klemmeskruer i hver ende å lage en passende kobberblokk med slangenipler. Gjør vel ikke noe om selve vannkanalene i blokken blir trange? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Denne hører vel til under vannkjøling...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå