Gå til innhold

Gir bruk av onboard lydkort redusert ytelse?

Oxford

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit NF7-S v2.0 med innebygd lydkort, som har fått mye bra omtale. Nå bruker jeg et Soundblaster live! Value lydkort, men vurderer å kutte ut dette og heller bruke lydkortet som er på hovedkortet.

Er det noen som vet om det vil ha noe å si på ytelsen?

Vil det ha noe å si på lydkvaliteten?

Grunnen til at jeg lurer på om dette gjelder det nye kortet er at jeg tidligere hadde et Iwill kk266-R hovedkort med innebygd lydkort. Der var det opplyst at bruk av det innebygde lydkortet ville stjele ressurser, i forhold til å bruke et tillegskort.

Endret av Oxford
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter det jeg har fått med meg så vil ett innebygget onboard lydkort bruke noe mer cpu resurser enn hva ett eksternt lydkort bruker. jeg husker ikke helt tallene men tror det lå i området 1-3% av systemets ytelse.

det som er, er det at svært mange integrerte lydbrikker på hovedkort er svært simple og inneholder ikke funksjoner for utføre lydeffekter slik som eksterne lydkort kan med sine innebygde DSP brikker. det som skjer da når f.eks ett spill vil legge til ekko på en lyd er at på hovedkortet med innebygget lyd så vil prosessoren regne ut og sende den ferdige lyden med ekko til lydbrikken som simpelthen bare spiller av den ferdige lyden, mens for hovedkortet med ett eksternt lydkort med DSP (ditt SB Live f.eks) så vil prosessoren ganske enkelt bare sende lyden ubehandlet til lydkortet og gi den noen instrukser om hva som skal gjørest med lyden. DSP'en vil så i sin tur behandle lyden og spille den av mens cpu'en din kan f.eks regne på en fiende's bevegelser.

nå begynner lydbrikkene som er integrert på hovedkort øke i kvalitet og funksjonalitet så forskjellene begynner å bli små, men de er det fortsatt noen forskjeller. en annen ting er at dagens prosessorer begynner å bli såpass kraftige og raske at man rett og slett ikke legger merke til forskjellen. personlig så bruker jeg kun den innebygde lydkortet selv og er godt fornøyd med både ytelse og lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt Ziff Davis Audio Benchmark 1.01 på systemet mitt, både med Soundblaster kortet og med lydenheten på hovedkortet (NF7-S v 2.0). Det ble en overlegen seier til lydkortet på hovedkortet... spesielt interesserte kan se på den vedlagte filen (du må aktivere/tillate makroer for å lese den).

Det var en del av testene som mitt SB kort ikke ville kjøre. Jeg vet ikke om dette skyldes svakheter med kortet, eller om det skyldes at jeg brukte driverne som er i Win XP Pro, i stedet for å laste ned dedikerte drivere fra Creative...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...