Gå til innhold

Radeon 9800 pro problemer

lekaw

Anbefalte innlegg

Hei.

Under spilling av Doom 3 og Desert Combat, faller spillet ut og jeg ender

opp på skrivebordet.

Har oppdatert driveren til skjermkortet , men har en snikende følelse om at det er

denne lille djevelen som lager problemet.

Har noen en løsning på dette irriterende problemet FØR jeg får et middels hjærteinfarkt?

Min maskinvare er Harware.no's annbefaling til "spilleren":

AMD Athlon 64 3000+

AOpen 350W, Super low noise, 12cm

Epox EP-8KDA3J

Gigabyte 3D Cooler-Pro

Kingston Hyper X PC3200 1024MB (2x512MB Kit)

Sapphire Radeon 9800 Pro

Western Digital Caviar SE 160

Hilsen Meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fjernet alt av gamle skjermkortdrivere og installert alt riktig sånn sett? Hvis alt er riktig i utgangspunktet, og skjermkortet svikter ved stor load som Doom3, kan det kanskje være PSUen som ikke gir nok kraft...?

Bare en tanke.

Hva gir PSUen din på 12v?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

PSU- en ja

Hva er nå det da?

hvor finner jeg den , og hvordan sjekker jeg den da.

Som du sikkert forstår er jeg rimelig "grønn" på data :blush:

Men har greid å snekkra sammen denne pc-en selv, så hvis du forteller meg hvor jeg finner denne psu-en, skal jeg gjøre et forsøk.

Mange takk

Lekaw :thumbup:

Lenke til kommentar

PSU er det samme som strømforsyning, den som gir maskina di strøm. Den sitter øverst bak i kabinettet. På den skal det være klistret en masse tall, blant annet en tabell der det står 3,3v 5v 12v og tilhørende Ampere (A) under.

Sjekk om du kan se hva som står på 12V. Altså, hvor mange A det er på 12v.

Vet ikke om dette er problemet, men det kan være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PSU=PowerSupplyUnit=Strømforsyning=Den greia bak på kabinettet som du stikker strømkabelen i...

Dersom du åpner kabinettet og evt. tar ut (4 skruer) "PSU'en".. så skal det stå en spesifikasjon på Volt/Ampere... f.eks. +3.3V - 14A, +5V - 40A, +12V - 15A.

Det er veldig mange som alltid foreslår "Bytt PSU!! 15A på 12Volt railen er alt for lite!!" elns...

Kan enkelte ganger stemme... men som regel er det andre ting (Bios, drivere, maskinvarekonflikter) som skaper slike problem.. Bare min erfaring..

Har aldri hatt større PSU enn 350W og 15A på 12V.. og jeg har bl.a. klokket P4 Nortwood og klokket 9800Pro@XT med en slik PSU..

Det skader dog ikke å sjekke med ett annet PSU.. dersom du kan slippe å kjøpe en "Mist/Fortron/Tyan Clockers Edtion 1500W" til kr. 2000 for å finne ut at det ikke var PSU... :p

Edit:

Playmofetish var først ute med forklaring.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Psu-en min er en AOpen 350W, Super low noise, 12cm vifte

Med følgende spesifikasjoner :

+3.3V: 28.0A

+5V: 30.0A

+12V: 16.0A

+5Vsb: 2.0A

-5V: 0.3A

-12V: 0.8A

Sier meg veldig lite, men ser jo bra ut på papiret.

Men takk for forklaringen så lærte jeg meg noe nytt.

Lekaw :)

Lenke til kommentar

Neste på sjekklisten vil da være temp. Altså grunnen til at kortet ditt kræsjer kan være for at skjermkortet blir for varmt. Overklokker du noe, hva slags kjøling kjører du? Hvordan ser temperaturen ut inne i kabinettet? Det kan også hende det er en glippe mellom kjøler anordningen din og GPU, noe som gjør at varmen ikke kommer vekk fra kjernen fort nok.

Lerun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...