Gå til innhold

S-ATA post, igjen :P

Tor-87

Anbefalte innlegg

Jaja, så var det den tiden av året igjn, jeg kjøper ny PC, tenker "hei, en S-ATA høres nifty ut" så jeg slenger den ned i pakken i lag med et Gigabyte GA k8NSP hovedkort... setter meg ned, deilig å skru igjen :p og alt er klart.. (er irritert så skriver hele historien for å roe meg ned) Kobler opp fine nye PCn... setter I windows CDn... og BANG, jeg har S-ATA, så den finner ikke Harddisken... ok, d visste jeg egentlig, så jeg begynner å lese litt.. fixe litt.. lese mer... fixe enda mer... og når jeg til slutt har lest alle postene på nettet og enda ikke funnet ut hva som er galt, ja da kommer jeg med min egen post :p her er det... Har fikset alt etter HW sin guide på å montere S-ATA harddisker, har lastet ned driverne fra nettet, men BIOSen finner ikke disketten... har en CD som er bootable som fulgte med, men når jeg setter den inn står det bare "ERROR: your hard drive doesn't support HPA" vet ikke hva det er for noe, men d høres rart ut... så nå har jeg fikset alt det, men ender opp på det der... Det står absolutt ingenting nytting i manualen så om noen har giddet å lese alt det her kan dere vææærsåsnill å hjelpe meg? :'(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går utifra at harddisken vises i BIOS. Hvis ikke er det enten noe galt med BIOS oppsettet eller med harddisken (er den koblet til strøm? etc.)

Du må trykke F6 når du starter installasjonen av Windows (regner med at det er XP du installerer). Dette står i ca. 10 sekunder nederst på en av de første blå skjermene du får opp.

Da vil du få et spørsmål om å sette inn drivere i A: etter at den første initialiseringen er gjennomført (etter ca. ett minutt).

Sett inn disketten med SATA driverne, og Windows skal da finne disse og sette de opp slik at den finner harddisken.

Om du får beskjed om at disketten ikke inneholder drivere, så kan det være noe galt med diskettstasjonen (jeg har opplevd dette noen ganger).

Da kan du evt. koble til en gammel diskettstasjon på kabelen og la den ligge løst utenfor kabinettet under installasjon.

Om du ikke får opp noen blå installasjonsskjermbilder (langt ord ;-) ) i det hele tatt, så booter ikke maskinen din fra Windows CD'en, og du må da sette opp i BIOS at CD-boot skal prioriteres foran harddisk.

Mulig at noen av tipsene virker litt grunnleggende, men jeg vil bare være på den sikre siden :-)

Lykke til

Arcade

Lenke til kommentar

Installerer du winXP fra "scratch"?

Da holdt det for meg å trykke F6 når winXP CD'en starter opp, da vil du etter en kort stund få spørsmål om å laste "additional drivers", og jeg satte inn floppy disketten med S-ATA driver.

Jeg har aldri sett HD'ene i BIOS.... hvor skulle de stått der? Tror det varierer fra hovedkort til hovedkort..., mitt er ASUS A7N8X Deluxe v2.00.

Prøver du å reparere en tidligere innstallasjon, kan det være at disken er upartisjonert...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...