Gå til innhold

Buss priser i Bergen


Anbefalte innlegg

Ja, Gaia får for lite støtte, det er helt tydelig, men de gjør virkelig ikke sitt beste for å presse prisen ned. Der jeg bor er det rett og slett FOR god bussdekning. Er det virkelig nødvendig at det går en TOM til byen buss ca hvert 4-5 minutt på hverdagene utenom rushet? Altså, jeg synes jo det er kjempegreit å kunne gå til busstoppet når som helst, og så fremt det ikke er rush, bare måtte vente et par minutter på en buss... men det sier jo seg selv at det er noe uøkonomisk å kjøre massevis av tomme busser rundt omkring hele dagen. Hadde det ikke vært bedre å kjøre bussene litt sjeldnere (foruten i rushtiden - da burde det gå flere, for da er alle bussene stappfulle), og dermed spare litt penger, som i sin tur kan medføre kutt i prisene?

Jeg vet ikke om støtten er for liten, men de bruker iallefall pengene sine helt feil.

De kjører de altfor mange tomme busser og altfor mange store busser. De kunne kjørt minibusser midt på dagen, når nesten ingen tar buss, i hvert fall på strekninger som fana-sentrum.

 

Ser forresten at sjefen for Gaia Trafikk AS har en årslønn på 1364200 kroner, som er over 500000 kroner mer enn statsministeren tjener.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser forresten at sjefen for Gaia Trafikk AS har en årslønn på 1364200 kroner, som er over 500000 kroner mer enn statsministeren tjener.

Statsministeren tjener 975.000 kr.

Jeg så på ligningen fra 2002, så det er godt mulig at lønnen hans har økt, men det gjør ikke så mye fra eller til.

Lenke til kommentar
Ja, Gaia får for lite støtte, det er helt tydelig, men de gjør virkelig ikke sitt beste for å presse prisen ned. Der jeg bor er det rett og slett FOR god bussdekning. Er det virkelig nødvendig at det går en TOM til byen buss ca hvert 4-5 minutt på hverdagene utenom rushet? Altså, jeg synes jo det er kjempegreit å kunne gå til busstoppet når som helst, og så fremt det ikke er rush, bare måtte vente et par minutter på en buss... men det sier jo seg selv at det er noe uøkonomisk å kjøre massevis av tomme busser rundt omkring hele dagen. Hadde det ikke vært bedre å kjøre bussene litt sjeldnere (foruten i rushtiden - da burde det gå flere, for da er alle bussene stappfulle), og dermed spare litt penger, som i sin tur kan medføre kutt i prisene?

Jeg vet ikke om støtten er for liten, men de bruker iallefall pengene sine helt feil.

De kjører de altfor mange tomme busser og altfor mange store busser. De kunne kjørt minibusser midt på dagen, når nesten ingen tar buss, i hvert fall på strekninger som fana-sentrum.

 

Ser forresten at sjefen for Gaia Trafikk AS har en årslønn på 1364200 kroner, som er over 500000 kroner mer enn statsministeren tjener.

Er en lønn på under 1,4 millioner for mye for en direktør som har ansvaret for flere hundre ansatte og som skal passe på å holde flere hundre busser i rute? Det er en krevende jobb, og jeg ville ikke reagert før lønnen hans passerte 3-4 millioner. I norge er det veldig liten forskjell på lønnen mellom arbeidstakeren på "gulvet" og direktører. I andre land er det forskjeller på flere hundre prosent mer enn i Norge. Nordmenn syter for mye, jeg synes det er helt klart at sjefen med det hele og fulle ansvar skal tjene mer enn arbeideren med 9-16-jobb, som kan legge arbeidet fra seg når han går hjem.

Lenke til kommentar
Er en lønn på under 1,4 millioner for mye for en direktør som har ansvaret for flere hundre ansatte og som skal passe på å holde flere hundre busser i rute? Det er en krevende jobb, og jeg ville ikke reagert før lønnen hans passerte 3-4 millioner. I norge er det veldig liten forskjell på lønnen mellom arbeidstakeren på "gulvet" og direktører. I andre land er det forskjeller på flere hundre prosent mer enn i Norge. Nordmenn syter for mye, jeg synes det er helt klart at sjefen med det hele og fulle ansvar skal tjene mer enn arbeideren med 9-16-jobb, som kan legge arbeidet fra seg når han går hjem.

En direktør som passer på om rutene er i rute? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Lenke til kommentar
Er en lønn på under 1,4 millioner for mye for en direktør som har ansvaret for flere hundre ansatte og som skal passe på å holde flere hundre busser i rute? Det er en krevende jobb, og jeg ville ikke reagert før lønnen hans passerte 3-4 millioner. I norge er det veldig liten forskjell på lønnen mellom arbeidstakeren på "gulvet" og direktører. I andre land er det forskjeller på flere hundre prosent mer enn i Norge. Nordmenn syter for mye, jeg synes det er helt klart at sjefen med det hele og fulle ansvar skal tjene mer enn arbeideren med 9-16-jobb, som kan legge arbeidet fra seg når han går hjem.

En direktør som passer på om rutene er i rute? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Han er tross alt ANSVARLIG. Han deleger dog ansvaret nedover. Men for mange forsinkelser, og vips, så tapte vi anbudskonkurransen for året etter... Nei så fint, hvem er det man da kritiserer? Bussjåføren eller direktøren?

Lenke til kommentar

Er en lønn på under 1,4 millioner for mye for en direktør som har ansvaret for flere hundre ansatte og som skal passe på å holde flere hundre busser i rute? Det er en krevende jobb, og jeg ville ikke reagert før lønnen hans passerte 3-4 millioner. I norge er det veldig liten forskjell på lønnen mellom arbeidstakeren på "gulvet" og direktører. I andre land er det forskjeller på flere hundre prosent mer enn i Norge. Nordmenn syter for mye, jeg synes det er helt klart at sjefen med det hele og fulle ansvar skal tjene mer enn arbeideren med 9-16-jobb, som kan legge arbeidet fra seg når han går hjem.

Selvfølgelig skal en leder ha bedre lønn enn en vanlig arbeidstaker. Det er ingen som nekter for at en leder bør belønnes for å ta ansvaret som følger med et slikt verv, men alt innen rimelighetens grenser. Om lederen for Gaia Trafikk hadde dobbelt så høy lønn som bussjåførene ville det vært helt OK for meg, men når man kan ansette FEM bussjåfører på lederlønningen, snakker vi om et pengesluk som gir store konsekvenser for selskapets økonomi.

 

 

Hvorfor må du alltid sammenligne Norge med andre land? Det er vel helst du som er syteren siden du alltid klager over hvor ille Norge er sammenlignet med andre land. Jeg har sikkert sagt det før, og jeg sier det igjen: Hvis du har så mye imot Norge, hvorfor flytter du ikke bare til et annet land?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Han er tross alt ANSVARLIG. Han deleger dog ansvaret nedover. Men for mange forsinkelser, og vips, så tapte vi anbudskonkurransen for året etter... Nei så fint, hvem er det man da kritiserer? Bussjåføren eller direktøren?

anbuds konkuranser er som oftest hvert 5 år , og her i stavanger er det mulig het med 2 år forlengig etter den tid

 

mitt buss selskap eier faktisk neste ikke busser lenger vi leier/leaser det meste og leasing kontrakten går ut samme dag som anbudsperioden , dette for at firmat enkelt og greit skal kunne avikle alt hvist vi ikke vinner anbudet :omg: (her tenker mann på sjåførene ja)

Lenke til kommentar

Han er tross alt ANSVARLIG. Han deleger dog ansvaret nedover. Men for mange forsinkelser, og vips, så tapte vi anbudskonkurransen for året etter... Nei så fint, hvem er det man da kritiserer? Bussjåføren eller direktøren?

anbuds konkuranser er som oftest hvert 5 år , og her i stavanger er det mulig het med 2 år forlengig etter den tid

 

mitt buss selskap eier faktisk neste ikke busser lenger vi leier/leaser det meste og leasing kontrakten går ut samme dag som anbudsperioden , dette for at firmat enkelt og greit skal kunne avikle alt hvist vi ikke vinner anbudet :omg: (her tenker mann på sjåførene ja)

Selvsagt leaser man. Alle flyselskaper og den slags gjør også det, så hvorfor ikke ett busselskap? dette er nok ikke bare fordi det er enkelt og avvikle om det skulle gå galt, men også fordi det er det som blir billigst i forhold til avskrivninger, kostnader etc.

 

Ofte kan jo det busselskapet som vinner anbudet også overta en del ansatte. Så helt på bar bakke står du nok ikke dersom selskapet ditt mister anbudet. Dessuten sies det jo at man bør bytte arbeidsted såpass ofte som hvert femte år.

Lenke til kommentar
Det er vel slike skrullete høyreideologer som sier man bør bytte arbeidsplass hvert 5. år. Da får ikke de ansatte noe sterkt forhold til arbeidsplassen sin, krever mindre og er mindre til bry. HURRA!

Er det noe galt i å ha anbud hvert 5. år?

 

På denne måten har man sjangse til å kvitte seg med eventuell inkompetanse.

Lenke til kommentar
Det er vel slike skrullete høyreideologer som sier man bør bytte arbeidsplass hvert 5. år. Da får ikke de ansatte noe sterkt forhold til arbeidsplassen sin, krever mindre og er mindre til bry. HURRA!

Er det noe galt i å ha anbud hvert 5. år?

 

På denne måten har man sjangse til å kvitte seg med eventuell inkompetanse.

Riktig. Og det er bra for arbeiderne å skifte arbeidsplass også, 5 år er man som sagt ganske enig om at er tiden man bør jobbe på samme arbeidsplass. Etter den tid trengs nytt miljø og nye utfordringer. Tror jeg. Ikke noe påfunn fra "kappppppppitalista".

Lenke til kommentar
Det er vel slike skrullete høyreideologer som sier man bør bytte arbeidsplass hvert 5. år. Da får ikke de ansatte noe sterkt forhold til arbeidsplassen sin, krever mindre og er mindre til bry. HURRA!

Er det noe galt i å ha anbud hvert 5. år?

 

På denne måten har man sjangse til å kvitte seg med eventuell inkompetanse.

Jeg skrev ikke en dritt om anbud.

 

Forsåvidt, ligger inkompetansen i hele selskapet, siden man må ha anbud hvert år?

 

Om noen år antar jeg store multinasjonale selskaper vil komme mye tyngre inn på kollektivtransport markedet i Norge ofte via ørten datterselskaper, oppkjøp av lokale selskaper og anbudsfiksfakseri.

Lenke til kommentar
Riktig. Og det er bra for arbeiderne å skifte arbeidsplass også, 5 år er man som sagt ganske enig om at er tiden man bør jobbe på samme arbeidsplass. Etter den tid trengs nytt miljø og nye utfordringer. Tror jeg. Ikke noe påfunn fra "kappppppppitalista".

Jeg er fullstendig enig i at varierte arbeidsoppgaver og stadig nye utfordringer er viktig. Men det er nok ikke tanken bak tøvet om 5 år. Det er nok at man ikke vil ha folk på samme arbeidsplass for lenge, for da begynner de å stille krav.

 

Prøver du å latterligjøre ml-bevegelsen når du skriver kapppitalista?

Lenke til kommentar
Han er tross alt ANSVARLIG. Han deleger dog ansvaret nedover. Men for mange forsinkelser, og vips, så tapte vi anbudskonkurransen for året etter... Nei så fint, hvem er det man da kritiserer? Bussjåføren eller direktøren?

Den første som går er den som sitter med det ansvaret. Direktøren har som en sedvane å skylde på andre i slike saker og først gå når han har fått nok drit.

Lenke til kommentar

Nå skal vi også huske at Gaia opererer innen en tungt subsidiert næring - transportnæringen. Det vil med andre ord si at en god del av pengene han lønnes med kommer fra staten, og tilhører dermed hele folket. Da bør man være mer betenkt... det samme gjelder selskaper der staten er storaksjonær, som f.eks. Statoil - er det ikke litt betenkelig at staten skal bruke folkets penger på å gi høy lønn til direktører?

Jeg har ingenting imot at ledere får høy lønn i det private - det er da virkelig selskapet sitt eget anliggende, men når det er folkets penger, da blir saken en annen.

Lenke til kommentar

Staten solgte her for leden unna enda flere statoil-aksjer. Som stolt Statoil-aksjonær, synes jeg det er helt greit så lenge jeg får utbytte, at konserdirektøren får noen millioner i lønn. Oljenæringen er en stor næring som i mange andre land, er mye høyere lønnet. Penger er motviasjon, konserndirektøren i Statoil trenger sikkert det. Ihvertfall er det langt fra negativt. Han skal produsere max for oss eiere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...