Gå til innhold

Buss priser i Bergen


Anbefalte innlegg

Største problemet med kollektivtransporten i dag er at bussane går for skjeldent er for seine og kostar for mykje. Visst du ikkje bur i bykjernen av ein av dei større byane i landet er det meir fornuftig å eige bil. Det er litt dyrere med bil men til gjengjeld kjem du deg fram til dit du vil på noenlunde rimelig tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med kollektivtransport:

 

1. Dårlige busser

2. Dårlige ruter

3. Skyhøye priser

4. Fulle busser

5. Sure bussjåfører

 

Kan ikke akkurat si at det er så utrolig forlokkende å hive seg innpå en full buss hvor folk besvimer pga varme og mangel på luft. Og dette koster da en formue.

 

Pluss med kollektivtransport:

1. Tilbudet ungdomskort - 380kr mnd, reis så mye som du vil i hordaland

2. Mer miljøvennlig

Lenke til kommentar
Overlat busstrafikken til markedet, så vil straks prisene på bussturer i tett befolkede strøk gå ned. Dette vil føre til at det ikke vil gå busser i perifere strøk, men det er helt rimelig at mennesker som velger å bo på landet tar konsekvensen av sitt valg.

 

Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende. Det som irriterer meg mer, er at det skal ta så lang tid. Jeg betaler gjerne mer for bussturen dersom jeg kommer fortere frem. (Jeg sitter på bussen i nærmere to timer om dagen – med bil tar det rundt førti minutter ... :thumbdown:)

Hvordan vet du dette? Privatisering av kollektivtrafikken har meg bekjent aldri vært prøvd i Norge, så hvordan kan du være så skråsikker på at det vil gjøre bussbillettene billigere? Spar meg for sammenligninger med andre land.

 

Det er greit at du har dine egne teorier om ting og tang, men hvorfor er du alltid så skråsikker og bombastisk i uttalelsene dine? Jeg tenker da spesielt på ting som er helt umulig å kunne forutse konsekvensene av, eksempelvis din teori om at globalisering fører til at individet får mer makt og politikerne mindre.

 

Et lite eksempel på hvordan du kan presentere en teori eller en mening uten å fremstå som et selvutnevnt orakel:

 

Feil: "Overlat busstrafikken til markedet, så vil straks prisene på bussturer i tett befolkede strøk gå ned. "

 

Riktig: "Min teori er at hvis man overlater busstrafikken til markedet, så vil prisene på bussturer i tett befolkede strøk straks gå ned. "

 

 

 

Tilbake til emnet.

 

"Dette vil føre til at det ikke vil gå busser i perifere strøk, men det er helt rimelig at mennesker som velger å bo på landet tar konsekvensen av sitt valg."

 

Er det RIMELIG at de som velger å bo i distriktene, som står for en stor del av verdiskapningen i Norge skal straffes for å bo der? Er det rimelig at bare mennesker som klynger seg sammen som maur i en maurtue skal få nyte godt av de påståtte herlighetene ved et fritt marked? Selvfølgelig er det ikke rimelig. Du kan gjerne si at det er slik kapitalisme fungerer, men det har ingenting med rimelighet å gjøre. Du får det jo til å høres ut som du har moral.

 

"Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende." Neivel? For meg koster det noe sånt som 70 kr (med vanlig billett) tur retur til Bergen sentrum (ca. 20 km totalt). Med bil koster det ca. 15 kr inkludert bompenger. Hvordan forsvarer du dette? Det er ganske innlysende at det ikke ligger noen miljøidealisme bak kollektivsatsingen når det er billigere å kjøre en personbil på ett tonn med fire tomme seter, men så fremstår ikke du som noen miljøforkjemper heller. Penger er vel den viktigste/eneste årsaken til at du bruker kollektivtransport.

 

Kostnaden ved å kjøre en 10-30 tonns buss 20 kilometer med en timebetalt bussjåfør er ganske høy, og når det bare sitter 2-3 personer i bussen på en slik strekning (noe det ofte gjør), er det selvfølgelig et dundrende tap. Tap er ikke akkurat attraktivt for aktører på det frie marked, så jeg kan ikke helt se for meg at et privat busselskap ville funnet seg i å kjøre turer med bare et par mennesker ombord. Et privat busselskap ville ikke kjørt strekninger med lite folk på i det hele tatt, noe som ville tatt vekk kollektivtilbudet til store deler av Bergens befolkning. Men det er vel noe beboerne i slike bydeler må ta konsekvensene av, eller hva?

 

 

*Redigering: Det er selvfølgelig flere kostnader ved privatbilisme enn det jeg nevner her (som kjøpspris, vedlikehold, veiavgift, forsikring, etc), men det er også flere kostnader ved kollektivtransport enn bare billetten, nemlig den andelen av skatten din som subsidierer kollektivtransporten. Det essensielle er at kollektivtransport ikke bør være dyrere, like dyrt eller litt billigere enn privatbilisme, men mye, mye billigere - så billig at det faktisk veier opp mot alle negative sidene ved kollektivtransport.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Du er så naiv! Vi starter med dette:

 

Er det RIMELIG at de som velger å bo i distriktene, som står for en stor del av verdiskapningen i Norge skal straffes for å bo der? Er det rimelig at bare mennesker som klynger seg sammen som maur i en maurtue skal få nyte godt av de påståtte herlighetene ved et fritt marked? Selvfølgelig er det ikke rimelig. Du kan gjerne si at det er slik kapitalisme fungerer, men det har ingenting med rimelighet å gjøre. Du får det jo til å høres ut som du har moral.

 

Det er fullstendig rimelig. I distriktsnorge er eiendomsprisene helt anderledes enn i byene. For det du kjøper en ett-romshybel leilighet på Majorstuen, får du et småbruk med femten mål tomt på landet for... Det er en fordel. Ulempen er at det er langt til byen, og med alt det du sparte på å kjøpe tomten der i stedet for i Bærum Øst, er det bare å ta med på kjøpet at bussturen koster mer.

 

"Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende." Neivel? For meg koster det noe sånt som 70 kr (med vanlig billett) tur retur til Bergen sentrum (ca. 20 km totalt). Med bil koster det ca. 15 kr inkludert bompenger. Hvordan forsvarer du dette? Det er ganske innlysende at det ikke ligger noen miljøidealisme bak kollektivsatsingen når det er billigere å kjøre en personbil på ett tonn med fire tomme seter, men så fremstår ikke du som noen miljøforkjemper heller. Penger er vel den viktigste/eneste årsaken til at du bruker kollektivtransport.

 

Hva slags bil har du? Har du kasko-forsikring? Hvis du har en bil som kostet mer enn femten tusen, så er det jo også vanlig å ta med litt nedskrivning av verdien.

 

 

Privatisering av kollektivtrafikken har meg bekjent aldri vært prøvd i Norge
Sporveisrutene med buss drives nå av både Sporveisbussene AS, Connex AS, Schøyens bilsentraler AS, og muligens flere. Det kalles anbud og konkurranse.
Lenke til kommentar
Hvordan vet du dette? Privatisering av kollektivtrafikken har meg bekjent aldri vært prøvd i Norge, så hvordan kan du være så skråsikker på at det vil gjøre bussbillettene billigere?

Det er opplagt at en privatisering vil føre til billigere bussreiser. I dag er busselskapene pålagt å kjøre ruter i perifere strøk der det ikke er marked for å drive med kollektivtrafikk. Dersom busselskapene selv fikk velge hvor de skulle sette opp ruter, ville de kun ha valgt å ha ruter på strekninger der de kunne tjene penger. Sannsynligvis ville de hatt differensierte priser, slik at populære strekninger var svært billige og med mange avganger, mens mindre populære strekninger var dyrere og med færre avganger.

 

At det ikke har vært forsøkt i Norge, er ikke relevant. Markedslovene fungerer likt overalt.

 

Det er greit at du har dine egne teorier om ting og tang, men hvorfor er du alltid så skråsikker og bombastisk i uttalelsene dine?

Fordi jeg har rett.

 

Jeg tenker da spesielt på ting som er helt umulig å kunne forutse konsekvensene av, eksempelvis din teori om at globalisering fører til at individet får mer makt og politikerne mindre.

Det er ikke umulig å forutse konsekvensene av dette; det er bare å se på virkeligheten.

 

Er det RIMELIG at de som velger å bo i distriktene, som står for en stor del av verdiskapningen i Norge skal straffes for å bo der?

De straffes ikke, de må bare ganske enkelt ta konsekvensene av sitt valg, enten de er positive eller negative. På landet er for eksempel boligprisene betydelig lavere enn i byene; til gjengjeld er markedet for kollektivtrafikk mindre. Det er opp til folk selv om de ønsker en stor enebolig med hage, men med lang vei til skole, jobb, etc.; eller om de ønsker en liten leilighet i byen, med gåavstand til det meste.

 

Er det rimelig at bare mennesker som klynger seg sammen som maur i en maurtue skal få nyte godt av de påståtte herlighetene ved et fritt marked?

Er det ikke en herlighet ved det frie marked at boliger er billigere på landet? Dette får ikke byboere nyte godt av. Det er imidlertid opp til den enkelte hvorvidt han anser fordelene ved å bo på landet som større enn ulempene.

 

Du får det jo til å høres ut som du har moral.

Antyder du at jeg ikke har moral? Det er en meget grov insinuasjon.

 

"Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende." Neivel? For meg koster det noe sånt som 70 kr (med vanlig billett) tur retur til Bergen sentrum (ca. 20 km totalt).

Når jeg sier at prisene ikke er så høye, tenker jeg primært på de som tar bussen ofte, det vil si de som har et eller annet slags rabattkort.

 

Med bil koster det ca. 15 kr inkludert bompenger.

Pluss utgifter til kjøp av bil, driftsutgifter (reparasjoner, kontroller, eventuelle bøter, bensin, etc.).

 

Hvordan forsvarer du dette?

Jeg forsvarer ikke at en busstur koster 70 kr, da jeg mener at denne prisen ville ha vært lavere i et fritt marked. Uansett er det for de fleste billigere å ta buss enn å kjøre. Selv måtte jeg ha betalt 30 kr i bompenger hver dag hvis jeg skulle kjøre; selv uten å ta med andre utgifter til bil i betraktningen er det betydelig billigere å kjøpe et busskort.

 

Det er ganske innlysende at det ikke ligger noen miljøidealisme bak kollektivsatsingen når det er billigere å kjøre en personbil på ett tonn med fire tomme seter, men så fremstår ikke du som noen miljøforkjemper heller.

For de fleste vil det være billigere å ta buss enn å kjøre bil. Problemet er heller at man bruker mye lengre tid på å ta buss, i tillegg til at det er mindre bekvemmelig.

 

Penger er vel den viktigste/eneste årsaken til at du bruker kollektivtransport.

Jeg bruker kollektivtransport av to grunner: 1. Det er billigere. 2. Mangelfulle parkeringsfasiliteter.

 

Et privat busselskap ville ikke kjørt strekninger med lite folk på i det hele tatt, noe som ville tatt vekk kollektivtilbudet til store deler av Bergens befolkning. Men det er vel noe beboerne i slike bydeler må ta konsekvensene av, eller hva?

Det er korrekt.

Lenke til kommentar
NÅR BEGYNTE VI OG TJENE PENGER ?????????????

 

ingene som fikk med seg at vi streiket i nesten hele norge i år ??????

 

 

er ikke uvanlig med over 100 personer i lange leddbusser

Jeg ANER ikke hva bussjåfører tjener, så at endel mente at dere (du er bussjåfør ja?) tjente FOR godt, nærmere bestemt opptil 300 000 NOK i året. Hvilket jeg synes er helt rimlig.

 

Men joa, fikk med meg at det ble streiket rundt omkring, dog ikke hvor jeg bor. Vel, vel, kan du fortelle meg hva en bussjåfør tjener i året, sånn ca?

grunlønne med fagbrev er 220000 i året uten div tilegg med tilleg er det vell ca 260000 noe som må sis som et lavf nivå i forhold til Ansvar riskiko (ran nattbuss/m fulle folk ol)

 

det koster og leve i en by , men skal man bo på bygda er jobb muligheter mye mindre

 

jeg jobber i NetBuss Vest som er en del av Netbuss A/S som er administrerende del av NORDENS størst buss firma http://www.nettbuss.no/ for info

Lenke til kommentar
Kort er jo greit det, men ikke for de som ikke skal ta buss sa ofte. I tillegg er det ikke alle som har rad til a legge ut 400+ kroner om gangen for et slikt kort. For eksempel, sa koster det 400kr for et studentkort, for en sone her i Bergen, pr mnd. La oss si man tar 2 turer pr dag i en maned. Med vanlig takst er dette 23x2, 46kr. Med kortet, betaler man ca 6.6x2, 13kr for disse to turene, pr dag. Da bor man kunne sette ned vanlige taksten til minst 12kr pr tur... nesten en halvering. Og dette er jo bare for en sone, 1-4km eller noe sant.

 

Det er helt latterlig at det koster 23kr for en sone her i Bergen. En sentrumsbillett koster 12kr. Latterlig.

grunnen til at det er dyrt med enkel biletter er for at selskapene ikke vil selge enkelt billeter men kort al klippe kort (200kr i stavanger 1 sonne 12 klipp) fleksi kort (550 kr sonefritt kan bruken av fritt av forskelige personer , etter klokken 17 kan 2Voksen og 3 barn reis samme på 1 kort)

 

 

finnes mange forsklige kort her i byen et som passer for alle uansett om du reiser 1 gang i mnd eller hver dag

 

BTW: busser går på Disel og må betale avgifter , avgiftsfri disel ligger på 4-5kr , vi har selfølgelig Stor kunde rabatt av statoil som levrer disle til oss

Lenke til kommentar
Bussene her er helt ok.

Flere ruter er ingen problem hvis staten subsidierer, bussjåfører som er sure må man leve med, hvis ikke de får et kraftig lønnshopp :)

Fulle busser løser man med flere busser. Prisene subsidierer man også.

vi er ikke alle sure , men det er lett og bli lei av og hilse på alle som kommer og går sidne du fleste ikke svarer og noen SER rart på meg når jeg sier hei og hade ... som om jeg er en freak

Lenke til kommentar
Bussprisene i Bergen er altfor høye. Hvis 2 voksne og en unge skal til byn en dag (la oss si at de bor i nærheten av lagunen) så må de betale 200 kroner i transport den dagen.

Er det virkelig så dyrt? Dersom man kjører bil koster det 15 kr i bompenger, en god del i parkering (avhengig av hvor lenge hvor man parkerer), i tillegg til innkjøp av bil, utgifter til bensin, reparasjoner, forsikring, etc. Dersom man reiser ofte med buss kan man dessuten kjøpe busskort, og da blir prisene ikke høye. Selv betaler jeg gjennomsnittlig rundt 10 kr per busstur, og det er ikke dyrt, spesielt ikke om man tar med i betraktningen at det er snakk om en reise på omtrent 30 km.

Lenke til kommentar
Pels, mener du 30 km tilsammen eller en retning?

Én retning.

 

Du er jo også under 20 år, men den dagen du fyller 20 mister du ungdomskorttilbudet. Du kan vel regne med at bussutgiftene dine dobles da.

Så vidt jeg vet vil prisen da øke til 570 kr, hvilket gir en gjennomsnittlig pris pr. tur på rundt 15 kr. Jeg synes ikke det heller er avskrekkende.

 

Uansett så skremmer priser mange fra å ta bussen.

Hva gjør de istedenfor? Dersom alternativet er å bli hjemme er det selvsagt dyrt å ta bussen, men dersom alternativet er å kjøre bil er det mye dyrere.

Lenke til kommentar

 

Uansett så skremmer priser mange fra å ta bussen.

Hva gjør de istedenfor? Dersom alternativet er å bli hjemme er det selvsagt dyrt å ta bussen, men dersom alternativet er å kjøre bil er det mye dyrere.

begynn og regn på hvor mye det koster og kjøre en km med en bil

 

du skal betale :

 

forsikring

veiavgift

eventuelt bom

bensin/disel

+ at du skal kjøpe en bil

 

= masse penger

Lenke til kommentar

Billigste buss i Trondheim er T-kort med seks måneders forhåndsbetaling. Da blir månedspris ca 600,- kroner. I tillegg må jeg regne med et par drosjeregninger i måneden. La oss si 800,- kroner. I tillegg kommer et par utenbysturer med tog/buss. La oss si 600,- kroner. Det blir 2000,- kroner pr måned.

 

Nå er det noen år siden jeg har hatt bil, men om vi regner gjennomsnittlig billån på 100.000,- kroner, verditap på bilen, årsavgift, forsikring, nødvendig vedlikehold, reservedeler, bensin og bompenger, burde vi få en sum mange ganger høyere enn 2000,- kroner pr måned. De fleste jeg kjenner (vanlige lønnsmotakere, som bruker bil for å kjøre til jobb) kjøper 3-5 år gamle biler og bytter dem inn etter 3-5 år. Dette er ganske normalt. Man kan kjøpe eldre bil, skru masse selv og spare penger på det. I lengden gidder de færreste å gjøre det.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Ikke faen heller om det er 30 km fra deg til NHH [...] Maks 15 kilometer,

Der er feil. Det er 17,4 km hvis man kjører korteste vei (kilde: Gule sider). Bussen kjører imidlertid ad endel omveier, så jeg regner med at den totale strekningen blir betydelig lengre. Om det er 25 eller 30 km vet jeg ikke, men ettersom den linjen jeg tar bruker en time på turen, mens en annen linje bruker 35 min, regner jeg med at strekningen er nesten dobbelt så lang for førstnevnte linje.

 

og da fordobles jo prisen?

Prisen er strengt tatt den samme enten man drar 5 eller 20 km, men det er jo klart at prisen pr. kilometer blir lavere for 20 enn for 5 km.

 

Uansett står jeg på min påstand om at det ikke er dyrt å ta buss. Et mye større problem er få avganger og lang reisetid. Jeg kunne godt betalt noen kroner ekstra dersom jeg slapp å komme 25 minutter for tidlig på skolen hver eneste dag, og dersom bussen ikke brukte tre ganger så lang tid som det tar å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Ja, Gaia får for lite støtte, det er helt tydelig, men de gjør virkelig ikke sitt beste for å presse prisen ned. Der jeg bor er det rett og slett FOR god bussdekning. Er det virkelig nødvendig at det går en TOM til byen buss ca hvert 4-5 minutt på hverdagene utenom rushet? Altså, jeg synes jo det er kjempegreit å kunne gå til busstoppet når som helst, og så fremt det ikke er rush, bare måtte vente et par minutter på en buss... men det sier jo seg selv at det er noe uøkonomisk å kjøre massevis av tomme busser rundt omkring hele dagen. Hadde det ikke vært bedre å kjøre bussene litt sjeldnere (foruten i rushtiden - da burde det gå flere, for da er alle bussene stappfulle), og dermed spare litt penger, som i sin tur kan medføre kutt i prisene?

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...