baldviking Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 PelsJakob skrev: Ja, busser trenger jo ikke veier ... Alt er såklart relativt, men sammenlignet med privatbiler er bussens behov for vei minimalt. Busser trenger ikke fire og seks felts motorveier gjennom bykjernen. Ved å fjerne privatbilene fra trafikkbildet ville man også få løst opp mye trafikkork. Trafikken ville gli lettere og bussene komme raskere frem. Økt kollektivtrafikk ville også kunne forsvare økte investeringer i bane, som er mye kjappere transportmiddel enn både bil og buss. Jeg er ellers enig i denne: Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende. Det som irriterer meg mer, er at det skal ta så lang tid. Jeg betaler gjerne mer for bussturen dersom jeg kommer fortere frem. Fremkommelighet er et større problem enn pris i dag. Her i Trondheim koster et månedskort knapt 700 kroner. Det er ikke mye penger sammenlignet med å ha bil. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Forskjeller er som noen har påpekt at bussjåfør i USA er et lavtlønnsyrke. I Norge tjener en bussjåfør det samme som en fagarbeider, fordi å kjøre buss er jo et så ansvarsfullt yrke som krever laaaaaaaaaaaaaaang utdanning. Vil ikke si det er et lavlonn yrke... Det er ganske middels faktisk. Kommer litt an pa hva slags bussjafor du er da. Skolebussjafor er ikke sa bra betalt. Den som sa at man kan ta sykkel: ja, hvis jeg hadde rad til a skaffe meg en sykkel sa... For det om lonn er hoyere her i Norge trenger ikke bety at kollektivtransporten ma vaere dyrere enn i USA. Hallo, sosialisme? Trodde at man subsiderte kollektivtransport med penger fra staten for a dekke slikt sann at prisene til forbrukere kunne settes ned? I USA gjores ikke dette til noen stor grad. Og de klarer $1.75/12kr som jeg sa, pa den strekningen. Tilsvarende i Norge er 30kr. Latterlig. Bussforere tjener sikkert mer i Norge enn i USA, men... hva med a ha staten betale en del av dette? Er ikke det hele poenget? Eventuelt avskaffe skatt pa bensin for kollektivtransport? Det er latterlig at her i Norge sies det at man satser pa kollektivtransport, mens man forventer at forbrukere skal betale ut av rompen for det. Hallo... vil de at kollektiv skal vaere et attraktivt tilbud??? Med andre ord, Norge er ikke pro-kollektiv, men anti-bil. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jo, i utgangspunktet er 300K ALT for mye for en jobb som krever 3 ukers utdannelse. Så klart de skal ha tilegg for ubekvem arbeidstid osv, men grunnlønnen burde ikke vært høyere enn rundt 180.000,- Ja. Når en høyskoleutdannet psykolog i staten kanskje får samme lønn, og hun har da sannsynligvis lånt penger, hvilket jeg håper bussjåføren ikke har.. 300 000 er for mye for en bussjåfør. Noen tjener nok under det også, men jeg synes virkelig en startlønning på ca 220 000 er for mye for en jobb for ufaglærte. Men for all del, men når da det er LO's Arbeiderparti som klager over høye kollektivpriser, og samtidig går i bresjen for høyere lønninger, da blir det litt vel dobbelmoralistisk for min smak. Det er vel som med bussjåfører som med dasstømmere: de har et lite ettertraktet yrke, som få vil ha, og man må derfor ha høye lønninger for å tiltrekke folk. DESSUTEN er det forskjell på langstrekningssjåfører og vanlige sporveissjåfører. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Å holde egen bil koster ca 50 kroner pr. dag hvis man regner med drivstoffutgifter, verditap, serviceutgifter, forsikring og årsavgift. Med busspriser på 20-25 kroner sier det seg selv hva som er mest lønnsomt hvis man må reise et stykke hver dag. Med egen bil har man også mulighet til å dra på tur, besøke famile og venner osv. osv. akkurat når det passer en. Bilen tilbyr en helt annen form for frihet da man slipper å forholde seg til ruter og rutetider. Ønsker man mer bruk av kollektivtrafikk, er det prisene det må gjøres noe med. Gratis buss tror jeg ikke noe på. Det er helt i orden å betale for en tjeneste syns jeg, men prisen må ikke være urimelig høy. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis minstepris for å ta buss der Seixon er fra i USA kostet 12 Kr; minstepris for å ta buss der han bor nå i Norge er 23 Kr; minste bensinpris i Norge er bensinpris 9,39 kr pr liter; minste bensinpris i Pensylvania er bensinpris 1,63 $ pr galleon = 2,93 kr pr liter; får vi at Seixons bussbillett i USA koster 4,1 liter bensin; mens Seixons bussbillett i Norge koster 2,4 liter bensin. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Å være bussjåfør ER jo ett ansvarsfullt yrke. Bussjåføren sitter med 40-50 liv baki bussen. Hun må hanskes med gærne ungdommer som tagger i bussen, dritings tullinger og andre ulumskheter. Bra at bussjåførene tjener rimlig godt, dumt at det er dyrt å ta buss. Ja til gratis buss! NÅR BEGYNTE VI OG TJENE PENGER ????????????? ingene som fikk med seg at vi streiket i nesten hele norge i år ?????? er ikke uvanlig med over 100 personer i lange leddbusser Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Vet ikke om folk har fått det med, men bussene i Bergen har vesentlig mindre subsidier i Bergen enn i Oslo. Samfunnet betaler 40-50% av billetten i Oslo, mens i Bergen er tallet 10-20%. (Er ikke helt sikker på tallene, noen som vil sjekke?) Busser som går mellom Bergen og andre tettsteder er faktisk billigere: en honnørbillett fra Trengereid (eller en av de byen mellom Bergen og Voss) koster 10 kr. En annen ting er at trafikkselskapet i Bergen er tvunget til å opprettholde ruter som er særdeles ulønnsomme. Det koster for de andre. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis minstepris for å ta buss der Seixon er fra i USA kostet 12 Kr; minstepris for å ta buss der han bor nå i Norge er 23 Kr; minste bensinpris i Norge er bensinpris 9,39 kr pr liter; minste bensinpris i Pensylvania er bensinpris 1,63 $ pr galleon = 2,93 kr pr liter; får vi at Seixons bussbillett i USA koster 4,1 liter bensin; mens Seixons bussbillett i Norge koster 2,4 liter bensin. Seixon kommer fra Washington, og oppi hjørnet der har de hatt en tendens til å ha høyere bensinpriser enn på østkysten [/Flisespikkeri] Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Haha, hvorfor brukte du Pennsylvania egentlig? Minstepris for buss i USA er ikke 12kr, men men... Det kostet 12kr for meg a ta buss den strekningen jeg skulle... Vet ikke om det er billigere billetter a fa for mindre strekninger. Det er greit at bensinen koster mer her, men hvorfor gjor den det? Statens skyhoye moms og skatter pa bensinen vel... Med andre ord, staten kunne vedta a la kollektiv slippe a betale dette pa bensin, da hadde faktisk bensinen vaert billigere enn i USA, til og med hvis du tok vekk skattene pa bensinen i USA. Det er ikke en unnskyldning for a ha hoyere priser pa kollektiv her, nar det er statens egen skyld at det koster sa mye! Duh! Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Seixon skrev: Det er ikke en unnskyldning for a ha hoyere priser pa kollektiv her... Prisene er ikke høyere her. Jeg har nettopp vist at i enheten bensin - eller, om man foretrekker, valutaen bensin - er prisene betydelig lavere her enn i USA. Seixon skrev: Haha, hvorfor brukte du Pennsylvania egentlig? Hm...innbilte meg at du var derfra eller hadde bodd der...vet ikke helt hvorfor... JoachimR skrev: Seixon kommer fra Washington... Hm...nesten skandinav, altså... Endret 2. september 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Å holde egen bil koster ca 50 kroner pr. dag jeg vil ha din bil.... for d er bare sånt jeg drømmer om Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 NÅR BEGYNTE VI OG TJENE PENGER ????????????? ingene som fikk med seg at vi streiket i nesten hele norge i år ?????? er ikke uvanlig med over 100 personer i lange leddbusser Jeg ANER ikke hva bussjåfører tjener, så at endel mente at dere (du er bussjåfør ja?) tjente FOR godt, nærmere bestemt opptil 300 000 NOK i året. Hvilket jeg synes er helt rimlig. Men joa, fikk med meg at det ble streiket rundt omkring, dog ikke hvor jeg bor. Vel, vel, kan du fortelle meg hva en bussjåfør tjener i året, sånn ca? Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 NÅR BEGYNTE VI OG TJENE PENGER ????????????? ingene som fikk med seg at vi streiket i nesten hele norge i år ?????? er ikke uvanlig med over 100 personer i lange leddbusser Jeg ANER ikke hva bussjåfører tjener, så at endel mente at dere (du er bussjåfør ja?) tjente FOR godt, nærmere bestemt opptil 300 000 NOK i året. Hvilket jeg synes er helt rimlig. Men joa, fikk med meg at det ble streiket rundt omkring, dog ikke hvor jeg bor. Vel, vel, kan du fortelle meg hva en bussjåfør tjener i året, sånn ca? greit for meg og... jobben er ikke overbetalt, bare mange andre jobber her i landet som er underbetalt f.eks min jobb Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Prisene er ikke høyere her. Jeg har nettopp vist at i enheten bensin - eller, om man foretrekker, valutaen bensin - er prisene betydelig lavere her enn i USA. Ehm... OK? Men vi betaler ikke i bensin, vi betaler i kroner. Selvfolgelig blir det sann nar bensin koster 4 ganger sa mye her! Kollektivtransport burde vaere billigere. Kollektivtransport burde slippe betale skatt pa drivstoff. Kollektivtransport burde fa mer stotte fra staten. Norge burde vaere pro-kollektiv isteden for anti-bil. Lenke til kommentar
Pdisch Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Har ikke dere ungdomskort i Oslo/Bergen? I Stavanger er det kort for studenter?? og ungdom mellom 16 og 20 til 250 kroner i maaneden. Foer du er fylt 16 kan du ta bussen paa halve takster, 12 kr paa ca. en mil. Ungdomskortet er ekstremt greit, all buss, baat og tog i hele Rogaland, utenom nattakster. Men en loesning er aa gjoere det som i enkelte steder i Danmark, der bussene er finansiert gjennom en ekstra avgift. Studier derfra viser at folk tar mer buss, og det er jo bare bra. I tillegg saa blir det billigere enn om en skulle betalt paa vanlig vis for bussen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Kort er jo greit det, men ikke for de som ikke skal ta buss sa ofte. I tillegg er det ikke alle som har rad til a legge ut 400+ kroner om gangen for et slikt kort. For eksempel, sa koster det 400kr for et studentkort, for en sone her i Bergen, pr mnd. La oss si man tar 2 turer pr dag i en maned. Med vanlig takst er dette 23x2, 46kr. Med kortet, betaler man ca 6.6x2, 13kr for disse to turene, pr dag. Da bor man kunne sette ned vanlige taksten til minst 12kr pr tur... nesten en halvering. Og dette er jo bare for en sone, 1-4km eller noe sant. Det er helt latterlig at det koster 23kr for en sone her i Bergen. En sentrumsbillett koster 12kr. Latterlig. Lenke til kommentar
farke Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Prisen på kollektivtrafikk er jo knakende likegyldig så lenge ikke bussen går der folk bor. For at folk skal parkere bilen og kjøre kollektivt må tilbudet først og fremst bygges ut, ikke bli billigere. Men slik går det når det sitter hovedstads- og storbypolitikere/debatanter og diskuterer/bestemmer disse sakene... Endret 3. september 2004 av farke Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Vi kan jo se på det på en annen måte. I dag koster en bussbillett eller T-bane billett ca 20kr i Oslo. I tillegg subsidierer kommunen ca 50% av billettprisen, slik at de faktiske kostnadene egentlig er 40.- Jeg tør påstå at når ikke engang T-banen i Oslo klarer å drive lønnsomt, så er det umulig å drive noen form for kollektivtrafikk lønnsomt i Norge. (sett bort i fra enkeltstrekninger) T-banen har tross alt det største kundegrunnlaget i Norge. Still deg så i politikernes sko. Hva vil vi? Skal vi bygge ut kollektivtrafikken mer og påføre oss enorme utgifter i framtiden til vedlikehold og subsidiering? Eller skal vi bare la hele greia gå som i dag, slik at flere går over til Bil. Biler er som kjent en inntektskilde av dimensjoner for staten. Bortsett i fra enkelte politikere fra SV og RV tror jeg de fleste ønsker seg inntekter og ikke utgifter. Forslag : Legg ned T-banen, legg motorveier i tunnellene under Oslo, og bygg om stasjonene til enorme parkeringshus. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Har ikke dere ungdomskort i Oslo/Bergen? I Stavanger er det kort for studenter?? og ungdom mellom 16 og 20 til 250 kroner i maaneden. Et ungdomskort koster 380 kr i Bergen. Prisen på studentkort avhenger av antall soner. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Signatur skrev: Biler er som kjent en inntektskilde av dimensjoner for staten. Dette stemmer ikke. Alle beregninger fra Transportøkonomisk Institutt viser at personbiltrafikken subsidieres mer enn kollektivtrafikken. Veier og parkeringsplasser er kostbare å bygge og legger beslag på verdifulle tomtearealer. Skade og dødstallene er høyere for personbiltrafikken enn for kollektivtrafikken. Dette koster helsekroner. Privatbil er en dyrere, men mer fleksibel, løsning på samfunnets behov for transport enn kollektivtrafikk. Endret 3. september 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg