Drama Llama Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Å være bussjåfør ER jo ett ansvarsfullt yrke. Bussjåføren sitter med 40-50 liv baki bussen. Hun må hanskes med gærne ungdommer som tagger i bussen, dritings tullinger og andre ulumskheter. Bra at bussjåførene tjener rimlig godt, dumt at det er dyrt å ta buss. Ja til gratis buss! I samme slengen: Ja til bussjåfører uten lønn. Jeg lurer på hva du skal bli når du blir stor? Selvstendig næringsdrivende? Så er minstelønne i USA for yrker som ikke motar tips 5 dollar timen, og 2 dollar timen fordi som motar tips. Her i Norge er det en ekkel organisasjon som kaller seg "Landsorganisasjonen", LO, som har kranglet denne minstelønnen opp. Når den går opp, blir prisene også høyere.. Forresten så er LO er fantastisk organisasjon og det er bra at vi har en sterk fagbevegelse i Norge. Så slipper vi at kapitalistsvin overkjører oss proletarer. Endret 2. september 2004 av Ext-Seeno Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Å være bussjåfør ER jo ett ansvarsfullt yrke. Bussjåføren sitter med 40-50 liv baki bussen. Hun må hanskes med gærne ungdommer som tagger i bussen, dritings tullinger og andre ulumskheter. Bra at bussjåførene tjener rimlig godt, dumt at det er dyrt å ta buss. Ja til gratis buss! I samme slengen: Ja til bussjåfører uten lønn. Jeg lurer på hva du skal bli når du blir stor? Selvstendig næringsdrivende? Forresten så er LO er fantastisk organisasjon og det er bra at vi har en sterk fagbevegelse i Norge. Så slipper vi at kapitalistsvin overkjører oss proletarer. LO er så fantastisk fint!!! De bare stjeler pengene deres, og gir dem til Arbeiderpartiet, som vel ikke helt passer deg, som er commie?? Gratis buss i Norge er like utopisk som ubetalte bussjåfører. Kapitalistsvin meg her, kapitalistsvin meg der. HVA VAR DET DERE SA; SMÅ COMMIEJEVLER??? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Dette var en seriøs tråd, gitt. Trådstarter - Kjøp deg ungdomskort, studentkort eller månedskort - alt etter hvor gammel du er og hvilke behov du har. Betaler du cash hver dag, blir det dyrt i lengden. Parkeringstilbudet i Bergen sentrum er forøverig pill råttent. Det er veinettet også, selv om det stadig blir gjort forbedringer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Vel, det finnes flere byer, bl.a. i nederland med gratis kollektivtraffik. Det fungerer ypperlig. Flere tar buss og færre kjører matpakka si til jobb. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Vel, det finnes flere byer, bl.a. i nederland med gratis kollektivtraffik. Det fungerer ypperlig. Flere tar buss og færre kjører matpakka si til jobb. Sveits vel også. Derfor jeg la til ordet NORGE foran. I Sveits så krever heller ikke bussjåfører lønn som svarer til toppskatt. EDIT: Ikke det at matpakkekjøring er bra, men når man gjør ting gratis har det en tendens til å bli dyrere totalt sett.. Endret 2. september 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Nå aner jeg ikke hva toppskatten er i Sveits, så det sier meg ingenting. Jeg aner heller ikke hva en bussjåfør tjener i Norge. Opplys meg er du snill. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 En bussjåfør skal vel sikkert ha oppi 300 000 NOK her til lands, ihvertfall hvis han har litt ansenitet. Og innslagspunktet for toppskatt er vel 49 %? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) 300 000 er da en OK lønn for en bussjåfør. Kan ikke se at det er for mye. EDIT: Ser at du skrev KAN ha OPPTIL 300 000 NOK. Noe som betyr at mange bussjåfører tjener GODT under 300 000 NOK. Er dette for mye min gode venn? Endret 2. september 2004 av olsen Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jo, i utgangspunktet er 300K ALT for mye for en jobb som krever 3 ukers utdannelse. Så klart de skal ha tilegg for ubekvem arbeidstid osv, men grunnlønnen burde ikke vært høyere enn rundt 180.000,- Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 300 000 er da en OK lønn for en bussjåfør. Kan ikke se at det er for mye. Det er nok til å betale toppskatt. Hvis noen vil betale 300.000, så ja - hvorfor ikke? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jo, i utgangspunktet er 300K ALT for mye for en jobb som krever 3 ukers utdannelse. Så klart de skal ha tilegg for ubekvem arbeidstid osv, men grunnlønnen burde ikke vært høyere enn rundt 180.000,- Ja. Når en høyskoleutdannet psykolog i staten kanskje får samme lønn, og hun har da sannsynligvis lånt penger, hvilket jeg håper bussjåføren ikke har.. 300 000 er for mye for en bussjåfør. Noen tjener nok under det også, men jeg synes virkelig en startlønning på ca 220 000 er for mye for en jobb for ufaglærte. Men for all del, men når da det er LO's Arbeiderparti som klager over høye kollektivpriser, og samtidig går i bresjen for høyere lønninger, da blir det litt vel dobbelmoralistisk for min smak. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg ser fremdeles ikke problemet med 300k NOK Jeg synes staten burde betalt for gratis kollektivtransport i de store byene. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg ser fremdeles ikke problemet med 300k NOK Problemet er at man utvikler en jalla-krone, hvor man gjerne må ut med tre verdiløse lapper for å kjøpe et brød. Jeg synes staten burde betalt for gratis kollektivtransport i de store byene. Skatteøkning er jo intet problem for en proletar. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvorfor skatteøkning? Norge har jo flerfoldige milliarder på bok. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvorfor skatteøkning? Norge har jo flerfoldige milliarder på bok. Inflasjon? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Overlat busstrafikken til markedet, så vil straks prisene på bussturer i tett befolkede strøk gå ned. Dette vil føre til at det ikke vil gå busser i perifere strøk, men det er helt rimelig at mennesker som velger å bo på landet tar konsekvensen av sitt valg. Forøvrig synes jeg ikke prisene er avskrekkende. Det som irriterer meg mer, er at det skal ta så lang tid. Jeg betaler gjerne mer for bussturen dersom jeg kommer fortere frem. (Jeg sitter på bussen i nærmere to timer om dagen – med bil tar det rundt førti minutter ... ) Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Gratis kollektivtrafikk i storbyene behøver ikke å bety økte utgifter. Man tar de pengene som brukes til vei i dag og overfører disse til buss og bane. Vei i storby er uforholdsmessig dyrt både å bygge og holde vedlike. For tilreisende løses evt problemer med bygging av svære parkeringsplasser utenfor storbyene. Buss/bane går så i skytteltrafikk mellom disse parkeringsplassene og storbykjernen. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Nå aner jeg ikke hva toppskatten er i Sveits, så det sier meg ingenting. Sveits har en føderal toppskatt på 11,5% for privatpersoner.¹ 1) Tall fra 2002. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Gratis kollektivtrafikk i storbyene behøver ikke å bety økte utgifter. Man tar de pengene som brukes til vei i dag og overfører disse til buss og bane. Ja, busser trenger jo ikke veier ... Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Gratis kollektivtrafikk i storbyene behøver ikke å bety økte utgifter. Man tar de pengene som brukes til vei i dag og overfører disse til buss og bane. Vei i storby er uforholdsmessig dyrt både å bygge og holde vedlike. For tilreisende løses evt problemer med bygging av svære parkeringsplasser utenfor storbyene. Buss/bane går så i skytteltrafikk mellom disse parkeringsplassene og storbykjernen. Kanskje dette blir en løsning på problemet i fremtiden, men pr. i dag er det ikke godt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg