sinnaelgen Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 det er mange programmer som kan lese av bl.a, hvor mye cpu-en blir belastet . hvodan kan jeg gøre det i delphi ? det jeg er på jakt etter er cpu belasting ,og divers speninger og hastigheter på vifter. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Bruk inline assembly. asm mov eax, 0xFED5 ... end; Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Jeg er egentlig på jakt etter hvile adresser man finner denne infomasjonen enten det er en ren mineadresse eller en port. er det noen som har en oversikt av dette ? Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hmm.. Mulig du må måle dette selv, så alt jeg kan si er http://intel.com, og google is your friend... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Dette ser ikke letl ut. hva mener du med at jeg må måle det selv ? jeg kan ikke prøve ut en port eller adresse fordi for di jeg likevel ikke vet om den er rett. takker likevel for hjelpen Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Du må nesten leite på intel sine sider, og på google, om hvilke porter som er til hvilken maskinvare. Hvis ikke du finner noe må du nok sende dem en e-post. Viftehastigheter og spenningsnivå tror jeg du må ha spesiell maskinvare for å måle, men dette vet jeg svært lite om... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) er jeg misforstått ? Det jeg ønsker å gjøre er å lage ett program som leser av bl.a. spenningene og hastighetene på hovekortet mitt. i biosen på hovekortet er det et valg som heter noe mefd "monitor" der finner men dette. det var en demo av et musikkprogram som leste av cpu belasningen. det samme kan gøres i windows i et av stemprogrammene. Sisoft SANDRA leser også av hovekort funksjonene. programme AIDA32 hr dette valge- nemlig <Sensor> under <Computer> Har tenkt å legge dette inn i et eller flere av programmene mine Informasjon om hovekorte mitt: Motherboard CPU Type Intel Pentium 4A, 2019 MHz (5 x 404) Motherboard Name Asus P4PE (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM) Motherboard Chipset Intel Brookdale i845PE System Memory 512 MB (PC2700 DDR SDRAM) BIOS Type Award Modular (11/10/03) Communication Port Kommunikasjonsport (COM1) Communication Port Kommunikasjonsport (COM2) Communication Port ECP-skriverport (LPT1) Endret 6. september 2004 av elg-elg123 Lenke til kommentar
john_h Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Mener å huske at jeg leste på MBMs (Motherboard Monitor) hjemmeside (som nå er tatt ned, siden programmet ikke lenger utvikles) at han som skrev programmet måtte spørre produsentene om hver enkelt forskjellig type chip for overvåkning av spenninger og viftehastigheter etc. for å kunne klare å få ut data fra dem. Derfor tror jeg kanskje ikke det ville være så lett å få til dette... (ikke noe som fungerer på (nesten) alle pc-er hvert fall) Til å måle CPU-bruk bruker jeg en unit jeg fant en gang (prøver å legge den ved som et vedlegg).. Den er ganske selvforklarende (men det stopper vel ikke meg fra å slenge med hvordan jeg bruker den): procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); begin [...] CPUCount := GetCPUCount; //CPUCount er en global variabel [...] end; procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject); begin CollectCPUData; if CPUCount = 1 then Label1.Caption := FloatToStrF(GetCPUUsage(0) * 100, ffFixed, 3, 0) else Label1.Caption := FloatToStrF(GetCPUUsage(CPUCount - 1) * 100, ffFixed, 3, 0); end; EDIT: Glemte å nevne at grunnen til at jeg har den else'en til slutt er for at jeg oppdaget at verdiene ikke stemte for min P4C med HT.. Der virker det nemlig som om den tredje verdien (de to første er for hver av de to logiske prosessorene) er totalverdien.. Egentlig kan du bare bruke det som kun står i else'en, men jeg er ikke sikker på om det er likt for ekte dual-cpu systemer, så jeg lot det slik for at det lettere kan endres. adCpuUsage.pas Endret 6. september 2004 av john_h Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) dette må jeg prøve. har ikke tid nå, men det kan likevel bli en del av det jeg hilder på med. et tips om hva jeg holder på med : i windows er alle knappen som kommer opp på skjermen nokså firkantete. Riktignokk så forsøker windows xp å runde av hjørnen. Det programmet jeg lager kjør at man skal kunne lage egen en egen form på knappen , enteten den ser ut som en pil eller runding. når jeg har funnet ut hvordan jeg skal definere problemt så kommer jeg til å spørere hvordan jeg skal opdatere bakgrunden automatisk på et gjenomsiktig komponent. dette blir nermere forklar i et eget inlegg. Endret 7. september 2004 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå