sinnaelgen Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 hvordan kan man i deklphi ver 7 lese av statussen på joystikken min ? jeg har en analog joystik koblet til gameporten lydkorted mitt med status så mener jeg hvormange joystkker som er koblet til hvor mange knapper det er på de forskelige stiken om de er analoge eller digitale hvilken knaper som er trykke på på den bestemte stiken ( hvis flere ) hvor kraftig spaken er beveget altså mest mulig status om joystiken Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Bruk DirectInput (del av directx). Funksjoner for dette finner du i MMSystem. Har aldri brukt det selv, du får nesten ta det et søk på msdn... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 jeg har prøv getjoyinfo i en eller anne sammenheng. husker ikke om det var directinput , men det meste somjeg fikk ut av det var ikke noe fornuftig. det hadde vert ønskelig å få til en respos til prgrammet mit hver gang jeg bruker jystikken. likevel takk for hjelpen ! Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Du kan spørre Mark Overmars, han som lagde Game Maker. Han har programmert en rekke heftige joystick greier i den sammenhengen. [email protected] er addressen hans, men det kan ta litt tid før du får svar... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 (endret) jeg kunne ikke finne mmsystem for delphi 7. Det må da vere en del av PE pakken den som kom med pcprofor en god stund sisden ? får lete litt mere. Jeg beklager men er ikke så veldig stødig på rettskrivning. takker for hjelpen Endret 5. september 2004 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Du har to alternativer for programmering mot joystick'en din. Alt.1: Win32 Multimedia API Her bruker du api'et som ligger i mmsystem.pas (siden du har en graitsversjon av delphi har du neppe kildekoden ti denne fila, men legger du mmsystem til i uses-delen skal du få tilgang til funksjonene som finnes der) For å først sjekke hvor mange joysitcks du har og hvilke funksjoner disse støtter bruker du joyGetNumDevs() og joyGetDevCaps(). For å sjekke status for joysticken (posisjon og hvilke knapper som er nede) bruker du joyGetPos() eller joyGetPosEx(). For å automatisk få beskjed når man rører på stikka bruker du joySetCapture() og fanger opp MM_JOY... meldingene. Ta en titt på MSDN så finner du dokumentasjon og eksempler. Alt.2: DirectX/DirectInput Fungerer stort sett på samme måten. Må først spørre DirectX om hvilke input-enheter som finnes, så må du koble deg til en av dem, og deretter kan du polle status når du måtte ønske det. Så vidt jeg vet har du ikke mulighet til å få melding om når det skjer en endring slik som du kan med win32-api'et. Du må polle. Som sagt så skal mmsystem være med i alle utgavene av delphi, men du har nok neppe kildekoden til den. Det finnes en alternativ oversettelse av windows-apiet som du kan bruke dersom du føler det nødvendig å ha kildekoden. Ta en titt her. Tror det er like greit å bruke MSDN som dokumentasjon på hva som skal ligge i fila og så bare bruke det... -Vegar Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) jeg har pøvd noe av dette en gang før. da ble ikke all informasjone forståelig men jo flere forsøk jo mere finner man ut. Jeg må bare pøve en gang til. tussen takk ! dette må jeg bare skrive ut Endret 6. september 2004 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå