Gå til innhold

Amd 64 eller Eller Amd Athlon

Bogge

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her og lurer på om jeg skal bytte Fra en amd athlon 3000+ til en AMD Athlon 64 3200+.

Men jeg lurer på om jeg vil merke mye forskjell i spilling slik som Doom 3, farcry, og cs.

Det er ganske irriterende tanke om jeg vil merke stor forskjell, eller om jeg ikke merker noenting!

Så hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok merke stor forskjell i spill her mellom disse 2 prossesorene. AMD Athlon Xp løper på en 32bit prossesor men AMD 64 løper som du ser i navnet på 64bit. Altså dobbel ytelse i teorien. Å praktisk men har ikke fått testet dette ut selv så jeg tør ikke å si for mye.

håper dette var til hjelp og du skjønner forskjellen mellom 32 - 64bit :)

Lenke til kommentar
Du vil nok merke stor forskjell i spill her mellom disse 2 prossesorene. AMD Athlon Xp løper på en 32bit prossesor men AMD 64 løper som du ser i navnet på 64bit. Altså dobbel ytelse i teorien. Å praktisk men har ikke fått testet dette ut selv så jeg tør ikke å si for mye.

Nåh, verden er vel ikke så enkel :=) 64bit adressering dobler ikke ytelsen. Det er registerstørrelsen internt i CPU'en som blir doblet, noe som i hovedsak vil si at du kan aksessere mye mer RAM(Lass på lass mot dagens 4GB per prosess) og regne med større tall. Mer RAM har ingenting å si for ytelsen i dagens spill, mens regning med store tall vil gi en hvis ytelsesforbedring i 64 bit applikasjoner. Man kan jo teorisere at 64 bit prosessorer vil ha dobbelt ytelse i forhold til 32 bit prosessorer ved regning med 64 bit tall, men å kommer borti slike tall er sjeldent, så ii praksis er ytelsesforbedringen liten. Og alle 32 bit applikasjoner, dvs alt man kjører i dag, kan aldri utnytte dette....

Men amd 64 bit prosessorarkitekturen er jo mer effektiv enn athlon arkitekturen, og det er jo litt trist at nyheter fra amd nå blir pakket inn i dyrere 64 bit prosessorer, når de også kunne ha økt ytelsen til 32 bit prosessorer....

Så vidt jeg vet har Far Cry en 64 bit versjon som sammen med 64 bit versjonen av Xp gjør at du kan se mer av verden uten at det går utover ytselsen, men grafikken blir ikke bedre - her er 32 bit GPU flaskehalsen.

Såvidt jeg kan forstå vil du ikke merke store forskjellen, noen fps blir det nok ettersom amd 64 3200+ jo er en mer effektiv cpu enn athlon 3000+. 64 bit har blitt den store hypen, men før man får 64 bit spill som faktisk utnytter det er det liten vits å kjøpe det nå. Ihvertfall når du sitter på en så bra cpu.

EDIT. Fant denne testen som peker på en markant ytelsesforbedring mellom a64 og xp2500.... SÅ spørs det da hvor mye flere fps er verdt :)

Endret av Abel29A
Lenke til kommentar
Hei!

Sitter her og lurer på om jeg skal bytte Fra en amd athlon 3000+ til en AMD Athlon 64 3200+.

Men jeg lurer på om jeg vil merke mye forskjell i spilling slik som Doom 3, farcry, og cs.

Det er ganske irriterende tanke om jeg vil merke stor forskjell, eller om jeg ikke merker noenting!

Så hva burde jeg gjøre?

Om du merker forskjell er vel kun du som kan svare på. Men jeg kan ihvertfall si at det er en ganske stor ytelses forskjell på en XP 3000+ til en A64 3200+. Selv om ratingen får det til å virke som forskjellen er liten så er det allikevel et ganske stort sprang i ytelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...