Gå til innhold

Vannkjøling NÅååå

Anbefalte innlegg

HJEEEEELP!

Jeg vil ha vannkjøling

men skjønner meg meget lite på det,montering osv.osv

hvor får jeg tak i et billig komplett vannkjølingsett til pc'n min?

det skal helst være billig og klare å kjøle cpu'en min uten nevneverdige problemer..

mvh JonDuan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... det finnes jo mange måter å lage vannkjøling på, men her er slik jeg gjorde det. En relativt billig løsning, og den fungerer veldig tilfredsstillende...

1. Bestill vannkjøkingssettet fra 3dfxcool.no. Da får du med pumpe, slanger, festemekanisme, shim og blokk. Bestill også et par vifter til radiatoren. Store vifter anbefales, de bråker mindre og flytter mer luft.

2. Mens du venter på vannkjølingssettet så stikker du en tur på høggern og skaffer et gammelt varmeregister fra en bil. Jeg har et fra en 79' Ascona, og det funker utmerket :smile: Pass på å rense den godt (radiatorrens får du kjøpt på bensinstasjoner). Hvis du ikke vil sette gamel bildeler i datan så kan du jo bestille en gigant radiator fra 3dfxcool med det samme... (Alternativ måte å kjøle ned vannet på til under romtemperatur er jo å bruke deler fra gamle kjøleskap eller kanskje peltier-elementer, les tråden "peltierkjølt vann :smile:")

3. Montering: Jeg ville ha støyen vekk fra kabinettet, så jeg lagde en egen "kasse" som inneholder vifter, radiator og Syltetøyglass (reservoar :smile:). Når det gjelder å lage denne "kassa" så er det bare å bruke fantasien og litt kryssfiner f.eks. Pass på at du får god luftgjennomstrømming til radiatoren. Når jeg plasserer "kassa" i et annet rom eller utenfor vinduet blir det stille her :smile:

Skal du ha en mer mobil løsning så plasserer du jo alle komponenter inni kabinettet, men da bør du ha et stort kabinett...

Jeg har kobla kretsen slik: Pumpe (som er inni reservoaret) -> Vannblokk -> Radiator -> Reservoar.

Du bør også ha litt frostvæske i vannet. Det hindrer algevekst (tror jeg?) og korrosjon.

Viftestyring er jo også kjekt hvis du skal ha viftene i samme rom. Da lager du til noe slik at du kan svitsje mellom 7 og 12 volt (orker ikke forklare det nærmere nå...)

Etterhvert kan du jo også "bygge på" med vannkjøling på chipset, skjermkort (gpu og ram) og PSU, pumpa fra 3dfxcool skal være kraftig nok. Holder selv på med dette og målet mitt er en vifteløs PC :smile:

Mange nyttige guider finner du bla på http://www.overclockers.com

Lykke til med bygginga, det er verdt det :smile:

[ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-11-07 22:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...