Knutinsen Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 min yngre bror skal kjøpe en terminalserver til jobben, og en selger har sagt at han må bruke SCSI-disker siden IDE-disker vil gå varme og havarere under den belastningen de får i en server. Er dette sant, eller er det bare et triks av selgeren for å få solgt utstyr for 10 000,- mer? Tror ikke serveren noen gang vil bli belastet med mer enn 10 brukere. Er det noen som har hørt om at IDE-disker har gått varme på grunn av for stor belastning? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Jeg har fått inntrykk av at mange brukere på forumet kjører IDE HD'en sin mer en noen 10pers server jeg kjenner til, vel og merke i RAID oppsett. Fordelen med SCSI er vel lav aksesstid, seperat les/skriv hodearm og mer stabil kontroller. Sagt det før, sier det igjen, rett hvor nødvendig. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei! Tror at dette er en selger som ikke har helt kontroll på hva han snakker om (jeg møter slike hver dag) :smile: På en mindre filserver går det fint å bruke IDE-disker, spesiellt nyere IDE-disker har ytelse som kan måle seg med SCSI. Fordelen med SCSI fremfor IDE, er at det belaster CPU mye mindre pga. egne kontrollerkretser, og SCSI har relativt mye høyere ytelse når det dreier seg om samtidige skrive og lese operasjoner (separate skrive/lesehoder og bedre båndbredde). At IDE-disker går varme i den beskrevne situasjonen er bare tull. Jeg jobber som IT-sjef i et større selskap, og kjører blant annet en Adm.server med IDE disker som bla. kjører tyngre økonomi og lønnssystemer mot 10 brukere uten problemer. På de mer dataintensive serverne kjører vi SCSI løsninger i RAID etc., men i ditt tilfelle tror jeg det skal gå greit med IDE. Håper at dette var til litt hjelp Arcade [ Denne Melding var redigert av: arcade på 2002-05-06 10:56 ] Lenke til kommentar
p4power Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Bare tull spør du meg. Det har likevel gått rykter om at visse IBM disker ikke skal stå på i mer enn 8 timer pr dag, men alle andre merker kan du trygt bruke. Det er jo tross alt ikke mye forskjell på IDE og SCSI disker utenom grensesnittet. SCSI er dog bedre egnet til å kjøre diverse RAID løsninger. Du skal lete lenge etter IDE RAID kontrollere som støtter mer enn 4 disker. Er det viktige data det er snakk om, vil jeg nok anbefale at du speiler to disker, evt. har gode backup rutiner. Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 SCSI disker beregnet for servere har en mye høyere MTBF, dvs. at de i gjennomsnitt lever lengre enn vanlige IDE disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå