Gå til innhold

Problemer med 200GB Western Digital Caviar S-ATA

scherzo

Anbefalte innlegg

Har problemer med å bruke en WDC 200GB S-ATA disk

Hovedkortet er et EPOX 4PDA5

Jeg finner ikke disken i bios, men jeg finner disken når jeg kommer til raid instillingene.

Har prøvd å kjøre cd-rom både på ide 1 og ide2, og ide2 mens ide1 er deaktivert.

Men finner fortsatt ikke disken i bios, men finner disken når jeg går inn i raid oppsettet.

Forslag mottats med takk

Og ønskes mer info er det bar å spørre=)

Marius

Endret av scherzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har samme hdd, og jeg koblet den bare til å gikk inn i windows og formaterte den og partisjonerte den og så hadde jeg den i windows på min datamaskin.

Problemet er at dette er en helt ny maskin.

Så finner ikke hdd under førstegangs inst av windows

Lenke til kommentar

Da har man prøvd det.

Prøvde F6 under inst av windows, og da kommer den frem til at jeg trengte en egen diskett til enheten jeg prøvde å inst som da win fant ut var <none>

Så så langt kom man der.

Der man foreslår driverne, mener de da at jeg skal flashe bios? for så lenge jeg ikke har noe os inne og ikke finner hdd i bios, virker det da som litt problematis å kun legge inn drivere?

Der det kommer forslag om jumper settings står det da på disken: "Master/slave jumper not required for SATA.

Jumpered pins 1 and 2 disable SSC (Spread Spectrum Clocking)

Jumpered pins 3 and 4 enable PM2 (Power-up in standby)"

Men de jumper settingsene jeg har tilgjengelig er da:

SSC_DIS

PM2

OPT1

OPT2

Men vil det ha noe for seg å evt flashe bios?

For som sagt så finner den disken når jeg går inn i raid "menyen".

Når jeg går inn i bios på "boot priority" finner den og disken, men virker ikke som om det hjelper stort....

Takker for responsen så langt

Endret av scherzo
Lenke til kommentar

Hmmm...

Da har man prøvd driverne fra leverandør, men får bare en feilmeld, 18 eller noe, med feli 2108 hvis man ikke husker helt feil.

Har flashet bios til nyeste versjon, men det hjalp heller ikke.

Prøvde disken i en annen pc, og der fungerer det som en drøm.

Prøvde å og inst win på disken når den satt i andre pc'en og det gikk rett inn.

Inst win drivere fra leverandør og setter disken tilbake på EPox HK, begynner å boote win, men rebooter. Samme feil

Prøver en annen 200GB S-ATA på EPoX HK, samme problem som med WDC.

Nå er det jo snart så man gir opp...

Lenke til kommentar

Hei!

På mitt MSI hovedkort har jeg tilkoplet jeg til en singel Samsung HD til IDE-3 kontakten og 2 WD harddisker i RAID 0 på de to SATA kontaktene.

For å få dette til måtte jeg trykke en tastekombinasjon (Ctrl-F tror jeg det var i mitt tilfelle) under bootingen av PC-en. Det vises på skjermen når jeg skal taste den inn. Da kommer jeg inn i et slags setup program for RAID oppsett. Omtrent som når man konfigurerer BIOS og før man i det hele tatt har installert noe windows.

Der måtte jeg også sette opp den SINGLE harddisken som et RAID 0 array bestående av bare 1 disk før disken ble oppfattet av windows. Med mitt HK fulgte det med en RAID bruksanvisning som var grei nok.

Håper dette kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...