Gå til innhold

Rengjøring av skjerm på bærbar?

hpwilhelm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Bruker våte fingrer jeg. Vet at det er teit. Av og til tar jeg litt dopapir med vann på og tørker. Funker fint.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd med Vodka og White Spirit. White Spirit fungerte best, og etterlot ingen merker. Litt White Spirit på en bommullsdott, og så gå over med et fuktig hånskle til slutt. Fungerer utmerket, men jeg vet ikke om det har noen negative bivirkninger på sikt. Ingen så langt ihvertfal.

Lenke til kommentar

- UGH !! :hmm: jeg ville styrt unna White Spirit. En skjør flatskjerm burde heller ikke trenge så "kraftig lut". Det blir som å vaske seg under armene med JIF SKUREKREM i dusjen etter en dag på kontoret.

- Lunkent vann, i små mengder på en myk klut :thumbup: .

- Det aller viktigste du gjør, er å UNNGÅ å sette fettmerker på skjermen. ALDRI ta på skermbildet, men jeg vet at dette fungerer best i teorien om man har unger i huset ;)

Lenke til kommentar

Vann og myk klut eller mykt papir funker helt bra. Zalo er en dårlig ide fordi det er for sterkt(tar antirefleks belegg etc også på vanlige skjermer), mens brillepuss aner jeg ikke, dog stod det på en stor lapp på skjermen min at man ikke skulle bruke hverken det eller såpe. Har alltid brukt vann og tørk forsiktig med klut/papir og tror egentlig "forsiktig" er ett viktig nøkkelord her, den bærbare er 2 år nå og skjermen er fremdeles helt topp. Dessuten passer jeg bestandig på å ikke røre skjermen med fingre eller sprute saft, brus eller liknende på skjermen.

Lenke til kommentar
Har prøvd med Vodka og White Spirit. White Spirit fungerte best, og etterlot ingen merker. Litt White Spirit på en bommullsdott, og så gå over med et fuktig hånskle til slutt. Fungerer utmerket, men jeg vet ikke om det har noen negative bivirkninger på sikt. Ingen så langt ihvertfal.

Regner med dette er en fleip :ermm:

Anbefaler Jif Universal Ultrafiber klut. Den funker perfekt.

Edit: Skal ringe lilleborg kunderservice og spørre om innholdsdeklarasjon i kluten for å se om den er safe :cool:

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Problemet med mikrofiber kluter er at de visstnok inneholder små glassbiter som i verste fall kan ripe opp overflater. Blant annet skal man ikke bruke dem på glassbord, lakkerte flater/gulv etc og tror faktisk også tv-skjermer er fyfy.. Dvs jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at LCD skjermer ikke har spesielt godt av det.

Lenke til kommentar
Det står bakpå at den egner seg svært godt til bla. glass og skjermer. At den innholder glass tviler jeg meget sterkt på. Dette er nok bare rykter. Skal ringe og få verifisert dette.

Mulig dette gjaldt tidligere versjoner av mikrofiber kluter etc, men vet mange bedrifter og privatpersoner fikk ødelagt gulv, lakkerte overflater etc som følge av bruk av mikrofiber kluter.

litt nede her står påstanden jeg referer til:

http://www.plusstid.no/apps/pbcs.dll/artik...M/40719003/1007

og her:

http://www.plusstid.no/apps/pbcs.dll/artik.../201300025/1007

punkt 3.5 her bekrefter at det muligens ikke gjelder nyere kluter, men det er uansett en risiko:

dokument

Overflaten på LCD skjermen er såvidt jeg vet ett plastmateriale i likhet med plexiglass og kanskje enda mer sårbart?

Edit: Fibrene består av polymerer ikke glass, min feil. Var i butikken i dag, på Jordan sine mikrofiberkluter står det faktisk advarsel mot å bruke den på plexi.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...