Gå til innhold

Trenger man matte 2mx?

vanilla ice

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter litt med et valg jeg skal ta. Jeg har valgt matte 2mz, og hadde tenkt å ta 3mz neste år, men nå er jeg usikker. Har funnet ut at matte er noe dritt, og derfor har jeg lyst til å velge det bort. Da har jeg altså bare 1mx fra GK allmen.

Er det mange yrker eller utdanninger som krever 2mx? Har ikke tenkt å bli noe som krever noe særlig matte egetnlig, men vil bare vite hvor langt jeg egentlig kommer med 1mx ;)

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir bare flere og flere linjer som har matte som minstekrav.. Linja jeg går på (Mediemanagement) innfører matte som minstekrav fra neste år..

Jeg tok 2MZ og 3MZ, det tilsvarer 2MX, bare at man tar det over litt lenger tid.. Det sugde som fan, jeg gjorde aldri noe, vi var 3stk i klassen og om vi snakket om biler i timen, så slapp vi å gjøre noe.. Kludra meg igjennom, 5 i 2.klasse, 3 i 3.klasse..

Jeg vil anbefale deg å ta matte. Flere og flere krever det, og det er kjedelig å sperre så mange porter så tidlig..

Lenke til kommentar

Ta 2MX. Stoffet er ikke så vanskelig at det gjør noe....og etter hva jeg har sett av 2MZ-boken virker det som 1mx i reprise, på en måte :)

Selvfølgelig kan det variere fra person til person, men det som iallefall er fakta er at du holder mange dører åpne når du velger 2mx.

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg hørt at det å velge 2mz + 3mz er veldig lurt. Men om jeg ikke gjør det, er det noe katastrofe med tanke på de fleste studier? Altså, jeg skal ikke bli ingenør, jeg skal ikke bli lege, ikke bli pilot eller noe som krever realfag. Tenkte bare på om jeg en eller annen gang skulle finne ett studie som krevde 2mx, men det tviler jeg på. Krever de fleste studier 2mx? Siden det er så mange som driter i matte på vk1 og vk2 må det jo være muligheter der ute. ;)

Lenke til kommentar

Man trenger ikke forkurs for å gå på ingeniør utdanninga.. Da kaster man bort et helt år før man starter på skolen. Forkurset er ment som et påbygdningskurs for personer som har gått yrkesfag på videregående og dermed ikke har generell studiekompetanse.

Man kan heller gå det jeg har gått og det er noe som heter 3 termins ordningen. De fleste skoler som tilbyr ingeniørutdanning har en form for dette. Man starter på dette kurset sommeren samme året som man begynner på skolen. Og 2MX/3MX + 2FY er integrert i det første året ditt på skolen. Når man da er ferdig med første året må man bruke den neste sommerferien på skolen og ta Matematiske Metoder 1 ( navnet forandrer seg etter hvilken skole man går på ).

Men uansett så burde man ha enten 2MX eller 2FY på videregående. Jeg hadde det og jeg må si at man har en fordel av å ha en del lærdom i bakhodet når man starter på et slikt kurs.. For det er ikke bare fryd og gammen..

Du får en hardere år enn de andre.. Forkurs studenter er ikke bedre skikket enn andre elever. Men resultatene er faktisk bedre.. For studentene må jobbe litt hardere enn de andre..

Sommerkurs i Matte2 ga en strykprosent på mellom 10-15% mens kurset som går det første året hadde en strykprosent på over 40%.. Fikk forresten A i 2MX og 3MX + B i matte1..

Sweet :dribble:

Lenke til kommentar

Det kommer jo selvsagt an på hva du har lyst til å gjøre videre. I tillegg bør du vurdere om du (1) faktisk er flink i faget, og (2) orker tanken på å ha matte et helt år til.

Om det er så praktisk å ha det kan diskuteres. De eneste studiene hvor 2MX er påkrevd er realfagsstudier (lege, tannlege, ingeniør, etc.) og siviløkonomi. Skal du bli noe som ikke er relatert til realfag foreslår jeg at du tar et fag som du faktisk liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Får man 4 eller bedre i 1MX tror jeg det er smart å velge det videre, for å ikke gå glipp av en haug med muligheter.

Haug og haug.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...