Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL og D-link router :(

Anbefalte innlegg

Hei!

Har idag sittet hos en kar på jobben og slitt som faen med å sette opp nettverk hos han med en D-link DI 415 router og telenor ADSL. uansett hva jeg gjør, så vil ikke routeren få modemet til å koble seg opp. ellers så funker nettverket fint. Har satt opp med PPPoE og brukernavn og passord, det er vel slik det skal gjøres med telenor? Forresten......skal jeg skrive inn noe mer enn brukernavnet og passordet? PRøvde å avinstalere telenor sin software på den ene maskinen for så å instalere rasPPPoE(som har pleid å fungere godt), men den klagde bare på feil brukernavn og passord selvom det er det samme som jeg har brukt på telenor sin oppkobling. Noen som har noen gode tips????Heldigvis så har jeg NGT selv og slipper den dritten der.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PRøvde å avinstalere telenor sin software på den ene maskinen for så å instalere rasPPPoE(som har pleid å fungere godt), men den klagde bare på feil brukernavn og passord selvom det er det samme som jeg har brukt på telenor sin oppkobling.

Jeg har NGT nå, men da jeg brukte telenor mot min d-link 713p, så la jeg inn brukernavn og passord (tror ikke jeg brukte @) i ruteren.

Jeg innstallerte INGEN programmer for å få dette til å funke, hverken telenors eller andres.

Lenke til kommentar
Hei!

Har idag sittet hos en kar på jobben og slitt som faen med å sette opp nettverk hos han med en D-link DI 415 router og telenor ADSL. uansett hva jeg gjør, så vil ikke routeren få modemet til å koble seg opp. ellers så funker nettverket fint. Har satt opp med PPPoE og brukernavn og passord, det er vel slik det skal gjøres med telenor?

Tja, de nyeste modemene til Online har innebyggd router og dermed funker selvsagt ikke RASPPOE eller og sette opp routeren med PPPoE

Lenke til kommentar

De 2 siste modemene som Telenor sender ut Thomson SpeedTouch 510i og TopCom Explorer 871BT har innebygd router som må konfigureres for å komme ut på nett, men begge routerene kan settes i bridge mode.

SpeedTouch routeren kan det gjøres ved å bruke web browseren, ved å gå til adressen: http://10.0.0.138. Fra menyen til venstre velge Advanced -> Easy Setup.

Klikker først "Next" -> Velger Bridge Ethernet -> Next -> VPI/VCI må stå slik de stå, men du passer på at "Auto Configure" er huket av. Klikker "Next" til man er gjennom veiviseren. Nå er SpeedTouchen satt opp som et vanlig modem.

Ett eller annet sted i denne veiviseren får man spørsmål om man vil aktivere DHCP serverne i routeren, kan være en fordel at denne er aktivert.

Endret av Meridian
Lenke til kommentar

Telenor har sendt ut 2 forskjellige Thomson SpeedTouch 510i, det ene er et rent modem og den andre er en router. Måten og finne forskjellen på er å se under. Der er det et lite avlangt klistremerke ned til høyre hvor serienummeret står.

Det gamle modemet starter på MBTN624MPxx og det nye har MBTN624MQxx

Endret av Meridian
Lenke til kommentar

Du må sette modemet til Bridge mode (viktig).

Så setter du routeren i PPPoE modus og skriver inn [email protected] og passordet. Sjekk på status inne på ruteren om du har fått en ip fra modemet:) Dersom dette feiler får du en PPPoE error. I såfall foreslår jeg du resetter modemmet helt (står beskrivelse på online.no/adsl sidene på dette. Nytt passord er admin/admin , sjekk at modemet står i bridged mode.

Utenom dette har jeg ingen konkrete forslag. Men bruk status vinduet på selve ruteren til å sjekke om du har koblet opp. Du skal ikke ha NOE spesiell config i windows, sett opp internetconnection til å bruke en linje som alltid er aktiv. Ruteren tar seg av PPPoE oppkobilngen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...