Gå til innhold

9800Pro til Doom3 og HL2

honner

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et 9800Pro igår og spiller Doom3 på 1280x1024 High Quality uten problemer.. Merker kun lagg når jeg klarer å få litt vel mange demoner etter meg.. Så jeg vil si at 9800pro funker nokså bra til Doom3. Og etter hva jeg har forstått så krevet HL2 mindre av skjermkortene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Half-Life 2 krever ikke mindre av skjermkortet, minst like mye.

Men, grunnen av at det kjører bedre på Radeon9800 (etc) enn nVidia GFFX serien er pga optimaliseringer, som igjen vises likesågodt i Doom3 hvor resultatet er (veldig ;)) omvendt...

=)

Kjører Doom 3 på High Quality med alt i driveren satt også på "High Quality" og 16xAF, null AA, går glatt som en olja bever?

Går helt ok ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
CS source beta lagger harrrrrskt hos meg :( sjekk specs.

kjører 0 af,aa. 800*600

LoL, det var rart, jeg kan 8af 16aa, Alt på høyeste med test demo 70fps (640*480)

Testa og 1600*1200 med alt på høyeste, da fikk jeg 30fps i snitt.

Endret av MeSa
Lenke til kommentar

kjører 0 af,aa. 800*600

LoL, det var rart, jeg kan 8af 16aa, Alt på høyeste med test demo 70fps (640*480)

Testa og 1600*1200 med alt på høyeste, da fikk jeg 30fps i snitt.

ja,noen kan overdrive også,her kjøres doom 3 glatt med AA/AF på og høy oppløsing.selv om dere har bare ati 9800pro/xt...

et ati 9800 xt kan ikke kjøre doom 3 med(8af 16aa)skal sikker være

6xAA/12xAF på selv om du bruker 640*480 ;)

Lenke til kommentar
Half-Life 2 krever ikke mindre av skjermkortet, minst like mye.

Men, grunnen av at det kjører bedre på Radeon9800 (etc) enn nVidia GFFX serien er pga optimaliseringer, som igjen vises likesågodt i Doom3 hvor resultatet er (veldig ;)) omvendt...

=)

Kjører Doom 3 på High Quality med alt i driveren satt også på "High Quality" og 16xAF, null AA, går glatt som en olja bever?

Går helt ok ihvertfall ;)

Faktsik så krever source (HL2 motoren) mindre fra GPU'en enn Doom3 motoren gjør. Doom3 er mye mer beregningsintensiv fordi den bruker mye dynamisk lyssetting som igjen krever mye fra skjermkortet ditt. Source har mere statiske lys (modeller har predefinerte lys tabeller) som igjen gjør det lettere for skjermkortet. Regner med at hvis man har 9800pro vil HL2 gå som en drøm på 1024x768 og med eye candy slått på....

Lerun

Lenke til kommentar
Faktsik så krever source (HL2 motoren) mindre fra GPU'en enn Doom3 motoren gjør. Doom3 er mye mer beregningsintensiv fordi den bruker mye dynamisk lyssetting som igjen krever mye fra skjermkortet ditt. Source har mere statiske lys (modeller har predefinerte lys tabeller) som igjen gjør det lettere for skjermkortet. Regner med at hvis man har 9800pro vil HL2 gå som en drøm på 1024x768 og med eye candy slått på....

Lerun

Selv om DooM 3 bruker dynamisk lyssetting, og Half-Life 2 bruker statiske, så forklarer ikke dette hvorfor det er forskjell i ytelse mellom Radeon9800 og GeForce FX5900/5950.

Teksturene på de screens jeg har sett fra Half-Life 2 ser mye skarpere ut f.eks enn DooM 3 sine.

Men, igjen, her kommer optimaliseringer gjennom Shaders som definerer mye av ytelsen...

Jeg personlig synes John Carmack er litt oppskrytt med sine programerings "skillz", mener fortsatt at Half-Life 2 krever like mye av GPU/VPU, men det er gjort en bedre jobb med motoren av tilpasninger over de forskjellige arkitekturene, virker det som.

DooM 3 er et herlig spill! Ikke misforstå meg! Men det jeg vil frem til er at optimaliseringer kan virke prevantivt eller fremmende for et hvilket som helst skjermskrot/skjermkort.

Synes faktisk at matrox Parhelia er et godt eksempel her. Reef demoen som ble laget av Matrox er vel den fineste DX8.1 demoen som er laget, og det er ikke bare min mening. Men i reell ytelse var det en liten sinke i forhold til konkurentene.

Hvordan yter Parhelia i DooM 3 og Half-Life 2 forresten?

Lenke til kommentar

kjører 0 af,aa. 800*600

å? dårlig pc? :no:

kjører fint her på medium details :innocent:

får ca ~60 til 80 fps

no AF,AA

1600x1200

System:

Abit KV8-MAX3

1024 mb ram

AMD Athlon 64 3200+

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Til opplysning kjører jeg med allt på fullt ingen AA eller AF, men ligger på rundt 50-60 fps og 90 dersom det abre er noen få personer, synest personlig jeg ikke merker noen for for hakking. P4 3ghz 1024 twinmos 333mhz GF FX 5900XT 2.8ns allt er stock.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...