Gå til innhold

Ustabil PC, tror hovedkortet er gåent...

Pangaea

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med stor ustabilitet med PCen min siden mai-juni.

Dette er oppsettet:

-Abit KR7A-RAID hovedkort

-AMD XP1700+

-2x256MB DDR PC2100 TwinMOS

-ATi Radeon 8500

-3x160GB Samsung

-NEC ND-2500 DVDRW (husker ikke helt nøyaktiv tittel men dere forstår hva jeg mener)

Har hatt denne maskinen i cirka 3 år tenker jeg, med små oppgraderinger etter hvert. Har egentlig 3 256MB brikker med TwinMOS, men etter sjekk av brikkene i memtest, fikk jeg ca 200 feil på den ene brikken, så den fjernet jeg.

Har hatt harddiskene på RAID uten å sette de i RAID. Det har funket fint inntil i de siste. Har også en DVD-spiller og en CDRW, men de måtte jeg fjerne når jeg flyttet harddiskene fra RAID til IDE. Da ble maskinen litt mer stabil, og jeg fikk reddet data fra de to andre harddiskene som Windows ikke fant igjen etter en reinstallasjon (brukte GetDataBack).

Har etter hvert fått mer problemer med PCen, stort det samme som før. BSODs med diverse feilmeldinger, plutselige restarter, og generell ustabilitet angående software. Har prøvd både WinXP og Win2000 flere ganger, men resultatet blir det samme; store problemer.

Oppgraderte BIOS for 6+ måneder siden, men tror ikke problemet ligger der, problemene kom seinere. Har brukt en off. BIOS, ikke betarelease.

Siste drøye uka har problemene blitt værre igjen. Maskinen kan plutselig restarte når jeg kommer inn i Windows, eller det spretter opp blåskjermer når jeg driver med litt tyngre operasjoner, som fx loading eller saving av et game i CM (tallknusingspill for fotball). Går stort sett greit når jeg jobber i Office, og DreamWeaver mm.

Har nå tatt ut/koblet fra lydkort, nettverkskort, ekstra harddisker. Alt som står i maskinen nå er harddisken med Win, skjermkort, CPU, minne og DVDRW.

Regner med det hadde vært større problemer om det var CPU som var (delvis) gåen, hadde sikkert ikke fått startet opp maskinen. Harddisken tror jeg ikke er gåen, ettersom jeg tror jeg la inn OS på en ny disk da jeg måtte redde data med GDB. Minnebrikkene sjekket jeg i memtest i juni da problemene startet, så tror ikke problemet ligger her heller. Derfor tror jeg det er hovedkortet som holder på å ryke. Men det hadde vært fint med litt andre synspunkter også.

Takker på forhånd for hjelp :)

PS: Har sett på noen hovedkort, bl.a. Asus A7N8X-E Deluxe. Tror det skal passe med den hardware jeg har, men er litt usikker, spesielt med tanke på minne. Vil min hardware passe med dette hovedkortet?

Siden jeg har tre harddisker og tre andre enheter skulle jeg helst hatt RAID, men det virker som det er litt "ut" nå. Finner ikke mange kort med RAID lenger. Er det mulig å bruke mine IDE disker på SATA vha en overgang eller noe sånt? Er ikke akkurat helt ideelt å ha harddisk og DVDRW på samme IDE-kabel, og jeg skulle helst hatt CDRW også, siden den er mye bedre på å rippe musikk, som jeg holder skulle komt i gang med igjen. Har mange CDer jeg vil ha på PCen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

340W, men det burde uansett ikke vært et problem siden jeg nå bare har "basic" tilkoblet. Har ikke koblet til noe nytt i det siste, bortsett fra en harddisk til, etter at problemene begynte. Denne trengte jeg for å overføre data fra de to andre harddiskene, som windows ikke lenger fant igjen. Diskene hadde blitt Dynamic etter en reinstallasjon, og det likte tydeligvis ikke windows.

Regner som sagt med at det er hovedkortet, men vil helst være sikker før jeg bestiller noe. Har egentlig ikke råd (ferdigstudert, men uten jobb), men bør ha en PC som virker...

Lenke til kommentar

Greit nok at jeg skrev mye, men er det ingen som gidder å lese gjennom og svare?

Prøvde å beskrive problemet nøyaktig, så hadde håpt på noen svar...

Siden så godt som ingen hovedkort nå tilbyr RAID-kontroller, vil en "vanlig" harddisk uten SATA virke på en SATA-kontakt på en eller annen måte? Som sagt har jeg 6 enheter og vil helst bruke minst 5 av de.

Jeg har vel egentlig blitt sånn noenlunde enig med megselv om at hovedkortet er gåent, men vil gjerne ha eventuelle andre synspunkter på det før jeg bestiller et nytt hovedkort.

Hvilket hovedkort skal jeg isåfall satse på?

Komponentene jeg har må passe inn, det må altså være bakoverkompatibelt ang. RAM og CPU.

Hvilket hovedkort er bra og relativt rimelig (toppen 900-1000 kr) ?

Har sett på Asus A7N8X-E Deluxe, det virker bra, men lurer på om jeg kan benytte alle enhetene mine...

Ser mange skryter av Abit A7N v2.0 (eller noe sånt). Hvilket (Ikke hvem!! ;)) av de er best?

Nå ble vel dette også litt langt, men håper noen vil svare :)

Lenke til kommentar

Ok, hvis du orker jobben så er metodikken i feilsøking slik:

Koble fra alt som ikke trengs får å boote / last windows. Du skal stå igjen med

bare grafikkort, CPU og en minnebrikke, samt en HD. Alt annet (cd-rom etc) kobler du fra.

Kjør så noen tester (memtest, prime95, 3DMark) for å se om det er stabilt. Hvis dette går bra, så kan du koble til enheter igjen, begynn med minnet, og test på nytt.

Hvis du ikke får systemet stabilt med alt koblet fra blir det vanskeligere, da vill jeg

forsøkt å bytte biosversjon. Alternativt vill jeg montert CPU på nytt, med ny goop.

Har du 'fiklet' mye i bios, så anbefaler jeg den muligheten det er å gå tilbake til fabrikkoppsettet ('Safe defaults')

Lykke til.

P.S. Maskinen er ikke bare noe jæ**** nedstøvet da?! Kikket inni i det siste?

mvh r.

Edit: Thunderstruck - du har for mange AC/DC låter på den ene HD'n <åff-topic..> ;)

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

er enig med forslaget til roger_h99. Beskrivelsen din minner meg om da jeg hadde problemer med en rambrikke. om du har behandlet dem uforsiktig en gang og de har blitt utsatt for statisk elektrisitet kan dette gi skader som først blir synlige flere måneder etter på, ville prøvd å tatt ut en og en rambrikke eller prøvd andre rambrikker som du vet fungerer. :yes:

Lenke til kommentar

Hehe, godt å se AC/DC inspirerte svar ;)

Skal være enda mer nøyaktig i feiltestingen, og se hva jeg finner ut.

Testet som sagt minnebrikkene en for en, men det er noen måneder siden nå, så skader ikke å gjøre det en gang til.

Takker for tips, håper jeg finner ut hva som er galt.

Så om jeg må kjøpe nytt hovedkort, og siden det er få kort med "ekte" RAID på nå (dvs 4 IDE kontakter, ikke RAID via software eller lignende), går det an å bruke P-ATA (IDE) disker på S-ATA-kontakter?

Ved hjelp av konverter eller noe sånt? Hvor kan man isåfall finne noe sånt? Har leitet litt, men ikke funnet noe sålangt...

Rock N Roll Damnation.... ;)

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg fint lite egentlig...

Har nå putta alt sakte men sikkert tilbake i PCen, og testa som en helt mellom hver komponent. Ingenting galt skjer lenger, bortsett fra to ganger jeg fikk feilmelding når jeg starta CM (Championship Manager) mens CPU Stability Test kjørte. Før har PCen restarta når jeg var på vei inn i windows, når jeg starta CM, eller når jeg avslutta computer management. Alle mulige slags merkelig blåskjermer mm.

Siden PCen er i et annet hus nå, har jeg en annen skjerm tilkoblet, og seff koblet i en annen kontakt enn hjemme... ;)

Har tenkt på om det kunne være dårlig strøm på kontakten hjemme, men siden jeg hadde samme problemet da jeg studerte i Molde, tror jeg jeg kan eliminere det. Det ville være veldig rart om en annen skjerm kan skape så store problemer, så det har jeg dårlig tro på...

Har ikke kjørt 3DMark enda (har det ikke inne atm), men har kjørt memtest v3.1 på begge brikkene mine hver for seg i timesvis uten feil, og på begge brikkene samtidig, uten feil.

har kjørt CPU stability test, og prime95 uten en eneste feilmelding. Nå kjører jeg faktisk begge to samtidig, og det har gått greit så langt.

Noen som har snøring på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Tre forslag til mulige årsaker:

1) "Kontaktproblemer" kan gi seg utslag i problemer som du beskriver. Særlig gjelder dette RAM brikker men PCI/AGP kort som har dårlig kontakt i sokkelen kan også gi slike utslag. "Kontaktprobleme" kan oppstå som en følge av oksydering mellom kort/brikke og sokkelen det sitter i. Som regel forsvinner problemet ved at du ganske enkelt tar ut alle kort/RAM brikker og setter dette på plass igjen. Eventuellt kan sokkeler forsiktig sprayes med "kontaktspray" beregnet for elektronikk.

2) Varmeutvikling. Kan også oppstå over tid som en følge av gjenstøvede vifter, som da får dårligere effekt, og generellt støv inni PCen din. Forsiktig bruk av støvsugeren (unngå å berøre innsiden av PCen direkte) vil hjelpe mye. Vifter bør demonteres og viftebladene rengjøres skikkelig.

3) Ustabilt eller for lite/defekt PSU.

4) Annen defekt hardware. Særlig minnebrikker men hovedkort kan også være synderen. Jeg har selv hatt 2 hovedkort som etter hvert har blitt ustabile og hvor årsaken viste seg å være defekte kondensatorer på begge to. Ikke helt enkelt å feilsøke men i mitt tilfelle var det faktisk etter hvert synlig med det blotte øye.

Lykke til med feilsøkingen.

Lenke til kommentar

Takker for veldig bra svar Spook :)

Maskinen virker dønn stabil nå, ingenting har skjedd etter ganske så hard testing. Jeg får se hva som skjer når jeg kommer hjem igjen. Kommer samme problemene tilbake er det noe eksternt.

Er selfølgelig mulig det kan ha vært dårlig kontakt med et eller annet. Lydkort og nettverkskort har ikke vært tatt ut siden jeg satte de inn såvidt jeg husker.

Tror jeg kan utelukke 3) og 4) siden det virker helt okay nå.

Litt støv er der, men jeg har fjernet litt med ujevne mellomrom, så hybelkaniner er der ikke... ;)

Har rengjort viftebladene, men har ikke demontert de. Var redd for å ødelegge noe.

Takker for hjelpen, og håper problemet har løst seg. Da må det isåfall vært et kontaktproblem. Har nå gjeninnført en slags hack for at CPU skal "idle" igjen, var et problem med KT266A chipset fra VIA, og sikkert flere. Tempen datt ca 10 grader. Men siden den allerede var stabil før, tror jeg ikke det var problemet.

Kommer tilbake med mer, om problemene kommer tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...