Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HVordan få en "berte" pc trygg ?

Anbefalte innlegg

Her i huset har vi en pc som brukes av mine 2 søstre.

begge to driver å spiller og chatter på msn

men desverre fylles maskinen med møkk (spyware) raskere enn mange klarer å logge seg inn på forumet om morgenen og jeg trenger derfor en måte å stenge for nedlastninger av alle slag, stenge ut websider som har fyfy i adressen og det å stenge porter

Har prøvd med zone alarm, men den ville ikke huske hvilke regler jeg hadde satt og blackice men den har ikke mulighet for å stenge ut alle fyfy sider enkelt

hvordan skal dette løses?

ser her etter software

oset er xp pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her i huset har vi en pc som brukes av mine 2 søstre.

begge to driver å spiller og chatter på msn

men desverre fylles maskinen med møkk (spyware) raskere enn mange klarer å logge seg inn på forumet om morgenen og jeg trenger derfor en måte å stenge for nedlastninger av alle slag,

Det beste er vel og laste ned alle oppdateringer og bruke f.eks Mozilla som browser.

Lenke til kommentar
Kjøp din egen maskin. Familie pcer duger ikke :|

det fant jeg ut for 3år sia og har siden den gang hatt min egen pc, ergo jeg bruker ikke den pcen

ja de bruker IE

fortiden har de admin rettigheter (vet det er dumt men)

og kun norton antivirus, men finnes det noen måte å begrense hva de kan skikkelig med xp sine bruker kontoer ?

Lenke til kommentar

og kun norton antivirus, men finnes det noen måte å begrense hva de kan skikkelig med xp sine bruker kontoer ?

gi de vanlige brukerrettigheter med en gang. dette er MYE tryggere.

De trenger vel egentlig ikke så mye kontroll

har du xp home eller pro?

Lenke til kommentar

Formater hele PC'n å ikke slipp til noen før du har tatt ghost kopi av det som er innlagt på harddisken til CD/DVD, når PC'n klikker pga for mye guffe så kopierer du bare inn CD/DVD'platen og gjennoppretter systemet til sånn det var da du la det inn.

Skaff en god antivirus (f.eks NOD32) og en aktiv spyware killer og pop-up killer. Gi dem eget område å lagre sine ting på så det er lett å holde oversikt. Hvis de lager seg mange uvaner nå kommer de til å slite senere med rot og feil bruk.

Lenke til kommentar

gi de vanlige brukerrettigheter med en gang. dette er MYE tryggere.

De trenger vel egentlig ikke så mye kontroll

har du xp home eller pro?

er pro på pcen

vet de ikke trenger mye kontroll , men lurer litt på hvilke rettighet jeg skal gi dem ?

Formater hele PC'n å ikke slipp til noen før du har tatt ghost kopi av det som er innlagt på harddisken til CD/DVD, når PC'n klikker pga for mye guffe så kopierer du bare inn CD/DVD'platen og gjennoppretter systemet til sånn det var da du la det inn.

Skaff en god antivirus (f.eks NOD32) og en aktiv spyware killer og pop-up killer. Gi dem eget område å lagre sine ting på så det er lett å holde oversikt. Hvis de lager seg mange uvaner nå kommer de til å slite senere med rot og feil bruk.

hmm

ghost tror jeg kan bli litt mye styr

vil helst ha det sånn at jeg slipper å gjøre noe som helst etter at jeg instalerte pcen

Lenke til kommentar
er pro på pcen

vet de ikke trenger mye kontroll , men lurer litt på hvilke rettighet jeg skal gi dem ?

gi dem brukerrettigheter. hver sin konto / 1 felles. Så logger du inn som admninstrator og går på controll panel -> administrative tools -> local sercurity policy -> security options. der kan du slå av diverse ting og sette rettigheter osv. gi dem begrenset med tilgang. Blokk alle portene bortsett fra 80(web) og 23(pop3 og smpt) vet ikke hvilken port msn går på, men aktiver den også. Sett standar browser til opera. Det kan du jo og gjøre fra windows.. Lær dem å ikke legge igjen email adressen sin overalt og på tvilsomme steder.

Som sakt litt tidligere, formatere pcen er smart. last ned alle oppdateringene og bruk opera som nettleser. Man må desverre bruke IE for windows update..

Lenke til kommentar
Slett alle snarveier til Internet Explorer. Og sett på pop-up-sprerre i Opera.

Eller du kan også bruke Google toolbar... Eller msn toolbar (tror den har popupsperre)... men bruk opera hvis du foretrekker det...

msn toolbar kommer med reklame osv... vist jeg husker riktigt da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...