AndersT2 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Alle Cat kabler har 4 par, kun 2 av disse brukes til data trafikk, så du har dermed mulighet til å brukte de 2 siste parene til hva man vil, 2 x telefon, eller 1 x telefon og 1 x fax, eller ett ekstra nettverkspunkt. Spesielt godt egnet til dette er Cat 6 STP/FPT eller Cat 7 siden de har separat skjerming av hvert par. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Mens vi er inne på kabling... får pokker ikke kontakt med laptop'en min. Både tilkoblingen på lap'en og desk'en sier at nettverkskabelen er dratt ut, noe den fysisk ikke er. Kan det være kabelen som er prob? Mener jeg bruker CAT5. Begge kortene fungerer som de skal på andre pc'er. Får forøvrig "media disconnected"på lap'en i ipconfig, men kortet fungerer utmerket om jeg kobler den "direkte til" internett. Nå skal jeg bare koble den til desktop'en. Endret 9. oktober 2005 av tjalla Lenke til kommentar
m99 Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Alle Cat kabler har 4 par, kun 2 av disse brukes til data trafikk... Brukes ikke alle 4 til Gbit, eller husker jeg feil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Alle parene brukes i Gigabit ja. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Alle parene brukes i Gigabit ja. På 10/100 Mbps nettverk brukes bare par 1-2 og 3-6. Men på Gbps nettverk brukes alle 4 parene. Lenke til kommentar
Myrdraal Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Da bruker du kabelen til kun dette og ikke samtidig til datatrafikk (er det forresten mulig?). Hvis du kjører Gigabit hastiget og høyere så bruker den alle 4 trådparene i kabelen og det er dermed ikke mulig å bruke den til noe annet uten at de andre frekvensene som skal sendes samtidige ligger vesentlig høyere eller lavere en Ethernet frekvensen og da må man bruke en splitter for å dele signalene i den ene enden. 100 Mbit og lavere bruker bare 2 trådpar og du kan dermed bruke de resterende 2 trådparene til noe annet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Mens vi er inne på kabling... får pokker ikke kontakt med laptop'en min. Både tilkoblingen på lap'en og desk'en sier at nettverkskabelen er dratt ut, noe den fysisk ikke er. Kan det være kabelen som er prob? Mener jeg bruker CAT5. Begge kortene fungerer som de skal på andre pc'er. Får forøvrig "media disconnected"på lap'en i ipconfig, men kortet fungerer utmerket om jeg kobler den "direkte til" internett. Nå skal jeg bare koble den til desktop'en. Sjekk om farge koden i begge ender er lik, hold pluggende mot hverandre og se om fargene ligger på samme plass. Hvis de gjør det, prøv med en krysset kabel, hvor orange og grønn har byttet plass i den ene pluggen. Hvis du har en krysset kabel, prøv med en som ikke er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå