Gå til innhold

For liten PSU?

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC her med dual P3 1Ghz, 512MB SD-RAM, CD-ROM, Floppy, 8GB og 30GB harddisk, TNT2 grafikk-kort og et nettverkskort.

Denne PCen bruker jeg stort sett kun til surfing og sjekke e-post.

Men om jeg skal se et filmklipp i fullskjerm, redigere en lyd-fil i et redigeringsprogram eller andre "tyngre" oppgaver så fryser PCen. Jeg mistenker min PSU å være for svak. Den er på 230W. Er dette for lite til min PC?

OSet er Windows 2000 med alle oppdateringer. Har ingen virus eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt tror folk her på forumet at det er nødvendig med store PSU'er. Jeg lurer på hvorfor de mener det. Selv har jeg latt meg skremme opp til 350W, men vet positivt at maskinen min går helt utmerket på 250W. Det er alltid vanskelig å vite hva som er galt med en maskin og ofte finner man det ut ved å bytte ut en og en komponent til alt er stabilt igjen. Hvis man ikke har flaks første gan kan det bli dyrt....

Lenke til kommentar

Socket A og 370 har den samme fysiske størrelsen og den samme festemekanismen så kjølere for Socket A og Socket 370 går om hverandre uten problemer.

Blackbox, har du noen muligheter for å sjekke stabiliteten og spenningen på psu'en din?

se etter om der er programvare levert av hovedkort produsenten din for overvåking av temperatur og spenninger, viss du ikke finner det prøv mbm5. (kan være noe vanskelig å stille den inn.)

all elektronikk svekkes over tid og det kan være at psu'en din i dag ikke greier å levere nok spenning når den som ny ikke hadde problemer. jeg har lignende problem med ustabil spenning under last og symptomene du forklarer passer sånn noenlunde. med meg er det sånn at i windows så er maskinen stabil men viss jeg starter ett spill eller andre ting som belaster maskinen 100% både på cpu og grafikk så tryner maskinen etter ett minutt eller to. en og annen gang så rekker mitt overvåkingsprogram å kaste meg ut i windows hvor den viser at 3.3v holder ~2.6v før maskinen tryner. når maskinen idler i windows så holder psu'en min ~3.25v

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt to nye CPU-vifter. Desverre var kjøleribben på de så stor og CPUene på hovedkortet plassert så tett at jeg bare kunne bruke den ene av de to nye. Det vil si at jeg nå har en ny (større enn den gamle) vifte og en liten gammel vifte. Dette ser ut til å ha gjort trikset. Nå får jeg ikke problemene jeg hadde tidligere da PCen frøs ved tunge oppgaver.

Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...