Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på ADSL og Bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den enkleste definisjonen av bredbånd er at det er en nettlinje som har kapasitet nok til at du kan holde videokonferanser i sanntid.

ADSL er ikke bredbånd. At det er bredbånd er kun hype fra leverandørene som vil skryte på seg mer enn de leverer. ADSL står for "Asymmetric Digital Subscriber Line" (også referert til som "Asyncronus Digital Subscriber Line"). Typisk leverer ADSL en mye høyere nedlastingskapasitet enn opplastningskapasiteten, noe som er en bra løsning fordi de fleste laster ned mer enn de laster opp. Derimot så kan man ikke si at de billigste ADSL løsningene er bredbånd, fordi opplastningskapasiteten er for lav.

Lenke til kommentar

bredbånd har mange forskjellige under "klasser" for å si det sånn, det er vel et generelt ord for raskt internett.

VELDIG enkelt forklart

eks.

Vdsl = Lik hastighet opp/ned men raskere enn SHdsl

SHdsl = Lik hastighet opp/ned

Adsl = raskere ned enn opp

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Det finnes ingen offisiell definisjon på bredbånd per i dag. Sverige mener jeg å huske sier at 2Mbit og oppover er bredbånd, noen mener at du må kunne se videokonferanser, men den siden både massemediene og leverandørene kaller alt over 128kbit ned for bredbånd er vel det greiest å bruke for oss også.

Lenke til kommentar

på folkemunne er adsl bredbånd

tekniske definisjoner er ikke vits i da ekstremt få her i landet da har bredbånd ut i fra enkelte definisjoner

mine kriteringer for å kalle noe bredbånd når jeg snakker med folk er:

fast oppkobling

fast månedspris uten tellerskritt

raskere linje enn isdn helst minst 256 kbits/s linje

adsl er en type i likhet med radiolink kabel m.m

Lenke til kommentar
Det finnes ingen offisiell definisjon på bredbånd per i dag. Sverige mener jeg å huske sier at 2Mbit og oppover er bredbånd, noen mener at du må kunne se videokonferanser, men den siden både massemediene og leverandørene kaller alt over 128kbit ned for bredbånd er vel det greiest å bruke for oss også.

En vanlig inndelingsmåte for båndbredde er smalbånd (opp til 64 Kbps), mellombånd (fra 64 Kbps til 2 Mbps) og bredbånd (over 2 Mbps)

Mener at det er denne staten bruker også. Isåfall er det masse feilaktig reklame fra de fleste selskapene som leverer ADSL i dag..... :p

Lenke til kommentar

Mange som har misbrukt ordet bredbånd de siste årene, det er over en viss hastighet som egerntlig er bredbånd (tror Onanias her rett)

ADSL på 704/128 eller 1024/512 er egerntlig ikke bredbånd, det er bare noe vi har vent oss til pga all reklamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...