Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TLF-linje spørsmål(eget innlegg)

Anbefalte innlegg

Jeg skal skjøte på en ny linje, fra der telefon kabelen kommer inn veggen(oppe på et loft - gammeldags system).

På den kabelen er det:

en Rød

en Blå

en Grønn

en Svart

og en uisolert ledning.

----

Jeg vet at det er den Røde og Blå som brukes.

Men tilsvarer disse den røde, blå, grønne og brune(for svart?) ledningene i de nye kablene?..noen som vet det?

Og er det alltid nok å bruke bare de to ledningene hele veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-05-06 10:35, allyse skrev:

Kanskje det er smartest å skjøte fire stk. i tilfelle du skal installere isdn en gang?

Mvh

A. lyse

Ikke nødvendigvis. ISDN kommer bare med 2-ledninger inn i huset, og blir gjort om til 4 etter NT1-boksen.

NT1-boksen pleier folk å sette ved første uttak i huset, dermed er det ikke så farlig hva som blir skjøtet på loft. Uansett så vil du ikke få brukt for mer enn 2 ledninger inn i huset. :smile:

Lenke til kommentar

Sikkert smart å skjøte alle fire, mtp. at de *kanskje* en gang kan komme til nytte, og da uten å måtte gjøre hele jobben om igjen.

Men ISDN skal man vel kunen benytte over ett kobberpar??

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp vært å kjøpt den kabelen jeg trang. Og han jeg snakket med, virket å ha god peiling.

Og han sa det var helt unøvendig å skjøte mer enn 2 i norge, om du ikke hadde ISDN.

Isdn blir jo ikke nøvendig i alle tilfelle nå når jeg legger opp linje for ADSL.

Men det var ikke de tilsvarende fargene som skulle skjøtes, men det var med de to midterste på nettverks-ledningen som er den grønne og blå ..som altså skal skjøtes med den røde og blå på den innkommende.

Det var også like bra som noe annet å bruke sukkerbiter til skjøtingen sa han.

Jeg kjøpte en kabel på 15 meter, og han festet plugg i den ene enden for meg. Det kostet kr128 tilsammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...