madura Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Jeg skal skjøte på en ny linje, fra der telefon kabelen kommer inn veggen(oppe på et loft - gammeldags system). På den kabelen er det: en Rød en Blå en Grønn en Svart og en uisolert ledning. ---- Jeg vet at det er den Røde og Blå som brukes. Men tilsvarer disse den røde, blå, grønne og brune(for svart?) ledningene i de nye kablene?..noen som vet det? Og er det alltid nok å bruke bare de to ledningene hele veien? Lenke til kommentar
Joar Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Ja det gjør de. Og det er nok å skjøte de to som er i bruk. Joar Lenke til kommentar
allyse Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Kanskje det er smartest å skjøte fire stk. i tilfelle du skal installere isdn en gang? Mvh A. lyse Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Quote: On 2002-05-06 10:35, allyse skrev:Kanskje det er smartest å skjøte fire stk. i tilfelle du skal installere isdn en gang?MvhA. lyse Ikke nødvendigvis. ISDN kommer bare med 2-ledninger inn i huset, og blir gjort om til 4 etter NT1-boksen. NT1-boksen pleier folk å sette ved første uttak i huset, dermed er det ikke så farlig hva som blir skjøtet på loft. Uansett så vil du ikke få brukt for mer enn 2 ledninger inn i huset. :smile: Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Sikkert smart å skjøte alle fire, mtp. at de *kanskje* en gang kan komme til nytte, og da uten å måtte gjøre hele jobben om igjen. Men ISDN skal man vel kunen benytte over ett kobberpar?? Lenke til kommentar
madura Skrevet 6. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2002 Nå har jeg nettopp vært å kjøpt den kabelen jeg trang. Og han jeg snakket med, virket å ha god peiling. Og han sa det var helt unøvendig å skjøte mer enn 2 i norge, om du ikke hadde ISDN. Isdn blir jo ikke nøvendig i alle tilfelle nå når jeg legger opp linje for ADSL. Men det var ikke de tilsvarende fargene som skulle skjøtes, men det var med de to midterste på nettverks-ledningen som er den grønne og blå ..som altså skal skjøtes med den røde og blå på den innkommende. Det var også like bra som noe annet å bruke sukkerbiter til skjøtingen sa han. Jeg kjøpte en kabel på 15 meter, og han festet plugg i den ene enden for meg. Det kostet kr128 tilsammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå