Gå til innhold

2 problemer med Mandrake

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har altså 2 problemer med MandrakeLinux 10.0 i586.

Det første:

Når jeg skal inn i Linux etter at jeg har valgt Linux i den menyen hvor jeg kan velge mellom å boote Win, eller Linux.. (Jeg dualbooter) Så må jeg skru av og på skjermen for at jeg skal komme inn.. :dontgetit: er det fordi jeg Linux ikke støtter skjermkorte mitt? Isåfall så på den PC'en jeg skal inn i Linux med har jeg et nVIDIA TNT2 Pro 34MB kort :p

Det andre:

Jeg får ikke skrudd av ordentlig, når jeg skal skru av kommer den til det "Stenger system" eller hva det nå er.. Men når den er nesten helt på slutten så bare står den der.. Det skjer liksom ikke noe, så jeg må trykke på shutdown knappen, og det er ikke helt bra :cry:

Takk for at du gadd å lese dette, håper du også veit svaret :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første problemet ditt skjønte jeg ikke. Når er det du må skru av og på skjermen?

Når det gjelder det andre problemet så er fordi det mangler drivere til noen komponenter på hovedkortet som styrer dette. Hvilke er jeg ikke sikker på. Prøv å kjøre hardrake2 så vil du antagelig se en del devices uten drivere.

Bedre svar kan jeg ikke gi på sparket.

Lenke til kommentar

Når du har valgt at du skal boote Linux? Hva betyr det? Du må beskrive det bedre.

For eksempel i bootmenyen (lilo eller grub) så velger du linux. Du trykker enter for å starte å boote, men ingen ting skjer. Så skrur du av og på skjermen, og linux begynner å lastes.

Det er slik jeg tolker det du skriver, men det høres helt usansynlig ut. Men du kan prøve å boote uten framebuffer. Har du noe slikt valg i boot-menyen?

Når det gjelder apm/acpi så er det en del av kjernen. Normalt (på nyere og enkle distribusjoner) er alle slike deler kompilert som moduler og skal lastes automatisk ved behov. Hvorfor det ikke skjer hos deg er jeg ikke mann nok til å finne ut herfra. Jeg har foreslått at du bruker harddrake2 til å prøve å løse problemet. Et annet alternativ er å kompilere din egen kernel, men det er litt å sette seg inn i for din del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...