Gå til innhold

Eksterne diskkabinetter = dyrt!

Simen1

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som synes det er mye å ta ca 500-900kr for en boks med en liten adapter inni?

Dingsen er jo enklere bygget opp enn en gjennomsnittlig switch og billige switcher koster jo fra ca 200kr. Er det ikke da logisk at de billigste eksterne diskkabinettene burde koste mindre enn en switch?

I tillegg så koster det ca 100kr ekstra dersom man vil ha en modell med firewire. (produksjonskostnaden er neppe mer enn noen få kroner ekstra)

I tillegg så koster det ca 300kr mer enn det igjen dersom man vil ha en som støtter S-ATA disker. Det kan da neppe koste mange kronene ekstra å produsere en SATA-chip enn en ATA-chip så dette er vel også kraftig overpriset?

Jeg har inntrykk av at diverse produsenter holder prisen kunstig høyt og har fantastisk avkastning per solgte enhet. Kanskje vi får se et krakk i prisen på slike så snart "ogligopolet" (prissamarbeidet) sprekker? Er det flere som har samme inntrykket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

User1: Jeg har ikke tenkt å drasse med meg et slikt kabinett i ryggsekken hver dag... Poenget er jo at det må være flyttbart.

Men jeg skjønner poenget hvis det er pris du prater om. Det er lite logisk at et eksternt diskkabinett skal koste like mye som et helt miditower ATX med 350W PSU.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ekstern disk på elkjøp idag, 80 GB. Denne har støtte for USB2.. kosta 800 spenn, virka som et ok kjøp.

Noe jeg savner på eksterne disker er dog muligheten for å ta strøm fra USB porten! Hadde vært digg å bare bruke en kabel å koble til usb porten, for så å slippe nettadapteret. Da kunne jeg tatt med disken på skolen uten å vært avhengig av strømadapter hele tiden, når den bærbare pcen går på batteri bør en harddisk klare det også :)

Edit: falt vel egentlig litt off-topic, men har hørt at det skal være mulig å bytte disk i den greia jeg har, en 80 gb disk får man vel solgt for 500 så da er kabinettet med USB2 nede i 300 kroner :)

Endret av Serqevx
Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som synes det er mye å ta ca 500-900kr for en boks med en liten adapter inni?

Dingsen er jo enklere bygget opp enn en gjennomsnittlig switch og billige switcher koster jo fra ca 200kr. Er det ikke da logisk at de billigste eksterne diskkabinettene burde koste mindre enn en switch?

I tillegg så koster det ca 100kr ekstra dersom man vil ha en modell med firewire. (produksjonskostnaden er neppe mer enn noen få kroner ekstra)

I tillegg så koster det ca 300kr mer enn det igjen dersom man vil ha en som støtter S-ATA disker. Det kan da neppe koste mange kronene ekstra å produsere en SATA-chip enn en ATA-chip så dette er vel også kraftig overpriset?

Jeg har inntrykk av at diverse produsenter holder prisen kunstig høyt og har fantastisk avkastning per solgte enhet. Kanskje vi får se et krakk i prisen på slike så snart "ogligopolet" (prissamarbeidet) sprekker? Er det flere som har samme inntrykket?

Jeg er egentlig enig, hadde tenkt å kjøpe meg en med såpass stor plass at man kan installere skinner i den (mye lettere å sette inn disken), men de koster jo over 1000 spenn, så jeg tok til takke med en billigere en. Fortsatt billigere en eksterne disker i det lange løp, men allikevel.

AtW

Lenke til kommentar
User1: Jeg har ikke tenkt å drasse med meg et slikt kabinett i ryggsekken hver dag... Poenget er jo at det må være flyttbart.

Men jeg skjønner poenget hvis det er pris du prater om. Det er lite logisk at et eksternt diskkabinett skal koste like mye som et helt miditower ATX med 350W PSU.

Bare for og være pirkete men det ser ut som et btx kambinett

Lenke til kommentar

Hmm.. Kanskje Elfa eller noen andre har en "dings" (lite kretskort) med USB 2.0 <-> P-ATA-adapter ? En slik bør vel ikke koste mange kronene?

Så kan man lage diskkabinettet selv. Glimrende for de som er litt fingernem og vil lage noe med personlig særpreg. Kabler osv har jeg liggende å slenge likevel, og materialer til selve boksen har jeg på jobben.

Hmm.. *prøve å lete opp noen som selger en slik adapter*

Lenke til kommentar
Kjøpte meg ekstern disk på elkjøp idag, 80 GB. Denne har støtte for USB2.. kosta 800 spenn, virka som et ok kjøp.

<...>

Edit: falt vel egentlig litt off-topic, men har hørt at det skal være mulig å bytte disk i den greia jeg har, en 80 gb disk får man vel solgt for 500 så da er kabinettet med USB2 nede i 300 kroner :)

Jeg solgte den gamle 160GB'en min i går for 600kr.. Tviler sterkt på at man klarer å få 500kr for en disk som koster 475kr splitter ny i butikken. (ref. prisguiden)

Lenke til kommentar
Bare for og være pirkete men det ser ut som et btx kambinett

Bare for pirke litt tilbake...

Det er IKKE et BTX kabinett. Bildet viser et ATX kabinett, med hvor hovedkortet er snudd på hodet, som Lian-Li har gjort på sine siste kabinetter.

Edit: Beklager off-topic, men feilinformasjonen kunne ikke stå umotsagt :)

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Funker fint det ja..

Putta en WD200GB i min...

TaZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...