Simen1 Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Er det flere enn meg som synes det er mye å ta ca 500-900kr for en boks med en liten adapter inni? Dingsen er jo enklere bygget opp enn en gjennomsnittlig switch og billige switcher koster jo fra ca 200kr. Er det ikke da logisk at de billigste eksterne diskkabinettene burde koste mindre enn en switch? I tillegg så koster det ca 100kr ekstra dersom man vil ha en modell med firewire. (produksjonskostnaden er neppe mer enn noen få kroner ekstra) I tillegg så koster det ca 300kr mer enn det igjen dersom man vil ha en som støtter S-ATA disker. Det kan da neppe koste mange kronene ekstra å produsere en SATA-chip enn en ATA-chip så dette er vel også kraftig overpriset? Jeg har inntrykk av at diverse produsenter holder prisen kunstig høyt og har fantastisk avkastning per solgte enhet. Kanskje vi får se et krakk i prisen på slike så snart "ogligopolet" (prissamarbeidet) sprekker? Er det flere som har samme inntrykket? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg må si meg helt enig. Kabinettene bør ned mot 200-300 kr. før jeg ser på det som aktuelt.. Du får jo de små (2,5" og 1,8") til 300 kr. +/- da.. Disse er jo hendige.. Men harddisken i disser størrelsene er jo fortsatt ganske dyre... Lenke til kommentar
user1 Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 du har jo et ganske kult kabinett her Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Hvor skal HK? Det kabinettet der må jo være grævelig tungt! edit: Så hvor hk passer nå, ble lurt av kolben i midten Endret 1. september 2004 av Kevlar Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 heftig kabinett ang hd kabinetter er jeg enig, det er derfor jeg ser på lacie disker. Men grunnen til at det er dyrt er vel at det ikke blir produsert så mange slike kabinetter som switcher og ofte sitter det en vifte inni noe det ikke gjør i alle switcher. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 User1: Jeg har ikke tenkt å drasse med meg et slikt kabinett i ryggsekken hver dag... Poenget er jo at det må være flyttbart. Men jeg skjønner poenget hvis det er pris du prater om. Det er lite logisk at et eksternt diskkabinett skal koste like mye som et helt miditower ATX med 350W PSU. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 du har jo et ganske kult kabinett her http://www.n1z.com/uploads/LianLi32.jpg LOL... Håper det var meningen å kødde Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Kjøpte meg ekstern disk på elkjøp idag, 80 GB. Denne har støtte for USB2.. kosta 800 spenn, virka som et ok kjøp. Noe jeg savner på eksterne disker er dog muligheten for å ta strøm fra USB porten! Hadde vært digg å bare bruke en kabel å koble til usb porten, for så å slippe nettadapteret. Da kunne jeg tatt med disken på skolen uten å vært avhengig av strømadapter hele tiden, når den bærbare pcen går på batteri bør en harddisk klare det også Edit: falt vel egentlig litt off-topic, men har hørt at det skal være mulig å bytte disk i den greia jeg har, en 80 gb disk får man vel solgt for 500 så da er kabinettet med USB2 nede i 300 kroner Endret 1. september 2004 av Serqevx Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Er det flere enn meg som synes det er mye å ta ca 500-900kr for en boks med en liten adapter inni? Dingsen er jo enklere bygget opp enn en gjennomsnittlig switch og billige switcher koster jo fra ca 200kr. Er det ikke da logisk at de billigste eksterne diskkabinettene burde koste mindre enn en switch? I tillegg så koster det ca 100kr ekstra dersom man vil ha en modell med firewire. (produksjonskostnaden er neppe mer enn noen få kroner ekstra) I tillegg så koster det ca 300kr mer enn det igjen dersom man vil ha en som støtter S-ATA disker. Det kan da neppe koste mange kronene ekstra å produsere en SATA-chip enn en ATA-chip så dette er vel også kraftig overpriset? Jeg har inntrykk av at diverse produsenter holder prisen kunstig høyt og har fantastisk avkastning per solgte enhet. Kanskje vi får se et krakk i prisen på slike så snart "ogligopolet" (prissamarbeidet) sprekker? Er det flere som har samme inntrykket? Jeg er egentlig enig, hadde tenkt å kjøpe meg en med såpass stor plass at man kan installere skinner i den (mye lettere å sette inn disken), men de koster jo over 1000 spenn, så jeg tok til takke med en billigere en. Fortsatt billigere en eksterne disker i det lange løp, men allikevel. AtW Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 User1: Jeg har ikke tenkt å drasse med meg et slikt kabinett i ryggsekken hver dag... Poenget er jo at det må være flyttbart. Men jeg skjønner poenget hvis det er pris du prater om. Det er lite logisk at et eksternt diskkabinett skal koste like mye som et helt miditower ATX med 350W PSU. Bare for og være pirkete men det ser ut som et btx kambinett Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Er helt enig. De eksterne kabinettene er for dyre, men de er utrolig hendige. En mobil 250 gig harddisk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Hmm.. Kanskje Elfa eller noen andre har en "dings" (lite kretskort) med USB 2.0 <-> P-ATA-adapter ? En slik bør vel ikke koste mange kronene? Så kan man lage diskkabinettet selv. Glimrende for de som er litt fingernem og vil lage noe med personlig særpreg. Kabler osv har jeg liggende å slenge likevel, og materialer til selve boksen har jeg på jobben. Hmm.. *prøve å lete opp noen som selger en slik adapter* Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Kjøpte meg ekstern disk på elkjøp idag, 80 GB. Denne har støtte for USB2.. kosta 800 spenn, virka som et ok kjøp. <...> Edit: falt vel egentlig litt off-topic, men har hørt at det skal være mulig å bytte disk i den greia jeg har, en 80 gb disk får man vel solgt for 500 så da er kabinettet med USB2 nede i 300 kroner Jeg solgte den gamle 160GB'en min i går for 600kr.. Tviler sterkt på at man klarer å få 500kr for en disk som koster 475kr splitter ny i butikken. (ref. prisguiden) Lenke til kommentar
durabit Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Slike kabinett er mye billigere i utlandet. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Slike kabinett er mye billigere i utlandet. ikke en stor overraskelse akkurat da.. Lenke til kommentar
user1 Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 du har jo et ganske kult kabinett her http://www.n1z.com/uploads/LianLi32.jpg LOL... Håper det var meningen å kødde kødde? lol hva snakker du om? Jeg syntes det var fett, kunne vært et alternativ om du skal ha massevis av harddisker. Men sant som simen1 sier, dette er ikke akkurat noe kabinett man driver å drasser på hver dag. Da må man nok finne et annet alternativ Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 mener at microplex hadde noen usb2 <-> pata kabler inne, men jeg kan ikke finne de igne... kanskje noen andre webshopper som har det? Lenke til kommentar
Fury Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Bare for og være pirkete men det ser ut som et btx kambinett Bare for pirke litt tilbake... Det er IKKE et BTX kabinett. Bildet viser et ATX kabinett, med hvor hovedkortet er snudd på hodet, som Lian-Li har gjort på sine siste kabinetter. Edit: Beklager off-topic, men feilinformasjonen kunne ikke stå umotsagt Endret 1. september 2004 av Fury Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Edit: falt vel egentlig litt off-topic, men har hørt at det skal være mulig å bytte disk i den greia jeg har, en 80 gb disk får man vel solgt for 500 så da er kabinettet med USB2 nede i 300 kroner Funker fint det ja.. Putta en WD200GB i min... TaZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå