Nicklas Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Hei! Tenkte jeg skulle installere Linux på windows pc'en min. Men hvordan får man dualboot når man installerer Linux på en maskin hvor det er Windows fra før av? Hvordan sletter jeg linux igjen hvis jeg ikke vil ha det der lengre? Takker for alle svar! BTW: Det er Fedora Core 2 jeg skal ha inn Endret 1. september 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hei! Tenkte jeg skulle installere Linux på windows pc'en min. Men hvordan får man dualboot når man installerer Linux på en maskin hvor det er Windows fra før av? Ikke noe problem da oppstartslastere som LILO og grub ikke antar at de er verdens beste og insinuerer at brukeren er dum som en loff. Nøyaktig hvordan dette gjøres er forskjellig fra distro til distro, men i de fleste tilfeller gjøres dette på en ganske enkel måte. Husk at du må ha upartisjonert plass på harddisken. Regn med å bruke iallfall 10gb. Hvordan sletter jeg linux igjen hvis jeg ikke vil ha det der lengre? Det er en sånn menygreie som kalles noe som "legg til/fjern". Der kan du selvfølgelig velge GNU/Linux på samme måte som man avinstallerer Windows.... Det hele grunner ned til om du klarer å fjerne en partisjon. Fikser du det, er det ingen problemer å fjerne Windows. Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 uff, det enkleste i verden når du skal fjerne Linux er jo å slette Linux partisjonene med enten Partition Magic eller i selve Windows. og deretter starter du pc`en med en Windows XP/2000 cd`en og velger recovery console, der skal du få en kommandolinje, der skal du skrive fixmbr. PUNKTUM. legg til å fjern? hva i all verden? nei, selv når jeg fjerner Linux sletter jeg først Linux partisjonene så enten reparer eller reinstallerer jeg Windows. da blir bootloaderen til Linux borte og den gamle NT loaderen kommer tilbake. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) legg til å fjern? hva i all verden? nei, selv når jeg fjerner Linux sletter jeg først Linux partisjonene så enten reparer eller reinstallerer jeg Windows. da blir bootloaderen til Linux borte og den gamle NT loaderen kommer tilbake. Er ironi et ukjent begrep for deg? I dette tilfellet brukt for å fremme spørsmålets natur; det handler egentlig om hvordan man fjerner partisjoner (ingen forskjell på Windows og GNU). Blir som å si "hvor finner jeg avinstalleringsknappen for å fjerne Windows?". cfdisk duger ganske bra til å opprette og fjerne partisjoner. Husk bare at windows-programmer kan få problemer når det eksisterer flere primære partisjoner (selv om det er fullt "lovlig"). Meneh... Hvorfor skal noen gidde å fjerne en stilig oppstartslaster til fordel for en ufunksjonell mid-åttitalls nt loader? edit: Gjorde formuleringen litt "rundere" Endret 1. september 2004 av Manuel Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 hvis det var ironi så var det vel ikke nødvendig å skrive det siste du skrev. når folk spør om et spørsmål her så forventer de å få sikkelige svar. ikke ironi. ironi er ikke et ukjent ord for meg nei. hender seg jeg bruker ironi jeg også, men ikke her. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 hvis det var ironi så var det vel ikke nødvendig å skrive det siste du skrev. når folk spør om et spørsmål her så forventer de å få sikkelige svar. Ironi er et virkemiddel. I dette tilfellet snakker vi om et spørsmål som er stilt n ganger før. F.eks så har det vært en flom av folk som spør hvordan de skal få amsn til å virke..... Geez, alle er tydeligvis analfabeter eller inkapable til å lese noe annet enn sitt eget, for svaret finnes ca. 2 ganger på hver side + en gang i fedora-guiden. Jeg bruker ironi når det passer meg. I dette tilfellet fant jeg det særedeles passende Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 jajajajaja, hadde ikke noe problemer med det jeg, men er jo kanskje greit å få et fint svar også, men fo all del. gjør som du vil. men uannsett, det var ikke feil det jeg sa. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jaja - ble vist litt rot det der. Men velkommen skal du være! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå