Gå til innhold

Automatisk reboot av server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører win2000pro

På mine linux servere er det enkelt å logge seg inn med SSH å reboote serveren, men på maskinene med win2000 så har jeg ikke funnet noen god løsning for å reboote via fjernstyring.

Jeg vurderer enten en slik sak som nevnt over, eller så har jeg vurdert en slik "ring hytta varm" strømstøpsel som kan fjernstyres via GSM mobil, for å fysisk skru strømen av og på.

Noen som har erfaringer med noe lignende.

Lenke til kommentar
Kjører win2000pro

På mine linux servere er det enkelt å logge seg inn med SSH å reboote serveren, men på maskinene med win2000 så har jeg ikke funnet noen god løsning for å reboote via fjernstyring.

Jeg vurderer enten en slik sak som nevnt over, eller så har jeg vurdert en slik "ring hytta varm" strømstøpsel som kan fjernstyres via GSM mobil, for å fysisk skru strømen av og på.

Noen som har erfaringer med noe lignende.

Remote desktop?

Start -> Avslutt -> Starte på nytt

Start -> Shut down -> Restart :p

Funker vel dette?

Lenke til kommentar

Bruker du profesjonell server hardware fra de store leverandørene, kommer det ofte med slike funksjoner på serveren.

På en vanlig PC med w2k er det litt mer knotete. Du har naturligvis reboot ved BSOD feil, på applikasjonsnivå er dette fullt mulig dersom applikasjonen kjører som en tjeneste (service).

Inni MMC for Services, på Properties for en service, har du mulighet til å velge en handling dersom den stopper eller henger. Under fliken Recovery, kan du velge opptil 3 forskjellige handlinger. Restart service, Run a program og Restart computer. Har du mulighet til å lage et eget script som kan få en applikasjon i gang igjen, kan du kjøre dette scriptet når servicen stopper.

Lenke til kommentar
Remote desktop?

Start -> Avslutt -> Starte på nytt

Start -> Shut down -> Restart :p

Funker vel dette?

Nja, er ikke så sikker på om det nytter når servern henger. RD er vel avhengig av kontakt med OS'et ?. Jeg får ihvertfall ikke kontakt med min w2k3 server via RD før OS er kommet til innloggings sekvensen. Dette blir riktignok litt annerledes, men likevel.

RD kan være en mulighet, men det vil nok ha sine begrensninger.

Ctr+Alt+Del nytter heller ikke ved Remote Desktop, får bare oppgavebehandling på vertsmaskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...