aloneagain Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg har en artig liten situasjon med mine RAM-brikker, som nødvendiggjør en restart hver gang jeg starter opp pc'en. Det er minst like kjedelig som det høres ut som, og lurer derfor på om noen kloke hoder kan komme med en løsning på dette. Problemet er som følger: Jeg har to noe eldre RAM brikker i pc'en, i følge programmet CPU-Z (ver 1.23.2) er det dette som står i: På DIMM 1 har jeg Apacer Technology DDR-SDRAM PC2300 - 512MB og på DIMM 2 Micron Technology DDR-SDRAM PC2100 - 256MB. 1) PC2300 har jeg aldri hørt om, men den påstår nå så. 2) De som måtte prøve å mobbe meg for min utdaterte RAM kan gå og grave ei grop et sted i indre Mongolia. Og bli der. Det som skjer når jeg kaldstarter pc'en (ikke reboot fra windows) er at den loader helt fint til WinXP-skjermen kommer opp. Da kommer en sirene-lignende lyd (type bæbubæbu), som vedvarer helt til jeg restarter pc'en. Windows loader i grunn helt fint, men lyden gir seg ikke. Derfor trykker jeg vanligvis inn svenskeknappen med en gang denne lyden kommer, jeg får en boot-screen (med safe-mode og alt det der), velger å starte normalt, og alt er gulle godt etterpå. Først trodde jeg at det muligens var noe feil med DIMM 2 brikken (dette skjer ikke med kun 512MB brikken i), men kan det at det er PC2300 og PC2100 ha noe med saken å gjøre? Og finnes det noen måte man kan test RAM'en for feil på? Og muligens få markert de sektorene (eller hvadetnåheter på en minnebrikke) som bad sectors lik det ScanDisk gjør på en harddisk? Som de fleste skjønner er jeg rimelig lost, så alle mer eller mindre fornuftige innspill mottas med den største takk. Lenke til kommentar
Mr.Computer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg tror ikke det er fordi du har forskjellig PC på dem. Ta ut en å start opp, hvis det ikke virker gjør det damme om igjen på den andre. Det finnes Prgramm du kan bruke her er et : MemTest-86 v3.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå