Gå til innhold

Nytt 9800XT 256MB: Doom3 bøgger

Joffer

Anbefalte innlegg

Ja da har jeg nettopp oppgradert fra en sliten Geforce 3 Ti500 til et Asus Radeon 9800XT 256MB 256-bits skjermkort. Det går endelig ann å spille Doom 3, men nå får jeg plutselig masse artifacts (rød trekanter) hele tida:

doom3artifactscut.jpg

Det du ser her er bare en brøkdel av det jeg får, orka ikke prøve å ta et nytt bilde.... og de "flasher" hele tida.. Jeg har installert Catalyst 4.8.

Resten av maskina er en P4 2667/533 med 512MB DDR333 i en shuttlebox (som for tida ikke har lokket på).

Andre som har vært ute for dette?

Jeg sa spillet var mulig å spille.. men får bare 37,1fps i 1024x768 HQ, er det rett og slett ikke raskere med en 9800XT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjent problem med nyere ati-kort og doom3, søk litt på forumet her eller på www.planetdoom.com.

doom3 tyner kortet såpass at artifacts dukker opp (selv om man ikke har klokket), mange har løst dette problemet med å underklokke kortet sitt.

det er ati som har dette problemet grunnet arkitekturen på kortet, en uheldig og uforutsigbar bug so to speak.

Lenke til kommentar
Ja da har jeg nettopp oppgradert fra en sliten Geforce 3 Ti500 til et Asus Radeon 9800XT 256MB 256-bits skjermkort. Det går endelig ann å spille Doom 3, men nå får jeg plutselig masse artifacts (rød trekanter) hele tida:

doom3artifactscut.jpg

Det du ser her er bare en brøkdel av det jeg får, orka ikke prøve å ta et nytt bilde.... og de "flasher" hele tida.. Jeg har installert Catalyst 4.8.

Resten av maskina er en P4 2667/533 med 512MB DDR333 i en shuttlebox (som for tida ikke har lokket på).

Andre som har vært ute for dette?

Jeg sa spillet var mulig å spille.. men får bare 37,1fps i 1024x768 HQ, er det rett og slett ikke raskere med en 9800XT?

ATI kortene funker dårlig med Doom 3 IMO. De fleste benchmarks jeg har sett, bekrefter at 9800XT er rimelig tregt med Doom 3.

Selv har jeg for øvrig irritert meg over det som nå er en bekreftet bug i Ati's drivere i Doom 3. "Banding"/ klart synlig mip-mapping nivåer selv med high-quality settingene på.

Jeg har et X800 PRO VIVO som er moddet til 16 pipelines. Doom 3 går greit opp til 1280x1024, men siden jeg har en skjerm som er native 1600x1200 (20.1 tommers LCD), så irriterer det meg litt at det går for tregt på denne oppløsningen.

CD

Lenke til kommentar

en anne ting er at man ikke vinner så alt for mye over medium quality, ville vurdert å sette ned til medium quality (du fil faktisk ikke merke forskjell).

en annen ting er å oppgradere drivere til kortet ditt, etter at doom3 kom ut har ati sluppet både en betadriver dedikert til doom3 (4.9) og en normal driver som skal hjelpe (4.8)

Lenke til kommentar

Synes det er kjipt at mange skal ha problemer med Ati korta sine og Doom3, men må bare si at det er noen her som ikke har problemer. Kjører min med et Hercules 9800pro, som er overklokka til xt, uten problemer. Bruker nyeste omega catalyst basert på 4.8. Får ca 49fps på 1024x768, High Quality. Pc,n forøvrig er en athlon xp2500+@3200+, abit nf7-s v2.0, 2x512mb geil golden dragon series dual channel.

Lenke til kommentar
en anne ting er at man ikke vinner så alt for mye over medium quality, ville vurdert å sette ned til medium quality (du fil faktisk ikke merke forskjell).

en annen ting er å oppgradere drivere til kortet ditt, etter at doom3 kom ut har ati sluppet både en betadriver dedikert til doom3 (4.9) og en normal driver som skal hjelpe (4.8)

Kan prøve Medium..

Når det gjelder drivere har jeg installert Catalyst 4.8 som jeg sa i min første post. Har også lasta ned Catalyst 4.9 beta, samt Rage3D Tweak 3.9c for å teste litt.. Jeg har foreløpig ikke overklokket kortet noe som helst.

Kan prøve å underklokke om jeg får tid...

Lenke til kommentar
I high quality så blir 8x AF automatisk slått på, i medium merker man godt at AF er skrudd av.  Iallefall her hos meg.

Ja det fikk jeg også med meg da jeg leste Doom3 guiden hos www.tweakguides.com.

Men.. nå har jeg prøvd alt føler jeg.

Kjører Medium Quality, fikk 39,9fps når kortet var klokket standard (411/730 i mitt tilfellet). Fortsatt masse artifacts..

Klokket ned til maks underklokking med Asus Smart Doctor - 384/690. FORTSATT artifacts.. men dog en del mindre... er det mulig?!! Dette med Catalyst 4.9 beta.

Kjørte en kort runde med spilldemoene i 3DMark 2003 og jammen så er det masse artifacts der også, mest på vanlig installinger, men også på max underclocked.

Prøvde også å sette CPU tilbake til standard hastighet (P4 2GHz/400) men fortsatt artifacts. Satte den tilbake til 2.67GHz/533.

Men en ting jeg kom på nå.. siden kortet krever egen strømkontakt... kan det være at kortet får "for lite strøm"? Jeg har en Shuttle XPC SS51G med en 200W strømforsyning.

Totalt så er maskinen utstyrt med:

* P4 [email protected]

* Shuttle XPC HK

* 512MB DDR400@333 RAM

* 1 WDC 120GB HD

* 1 Floppy

* 1 NEC 2500A DVD+/-RW brenner

* ATI Radeon 9800XT 256MB

I tillegg har jeg en WDC 250GB Ekstern disk koblet til, men den har jo egen strømforsyning.

Jeg hadde ingen artifacts med mitt gamle Geforce 3 Ti500.

Power-readings for 9800XT'n (link til bilde)

Temp-readings for 9800XT'n (link til bilde)

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Kjøp mer minne, det er mitt råd.

:wallbash:

Føyer meg til listen.. Hva i all verden har mer minnet med saken å gjøre? :mad:

Men uansett, disse røde flekkene er ikke ukjent for Doom3. Har du prøvd å senke core\mem noe på skjermkortet ditt? Prøv dette. D3 gjør 9800 serien forbanna varm!

Lenke til kommentar
bytt til en annen PSU, tipper det løser problemet for deg.

Dette hjalp ikke noe. Det jeg gjorde var å koble til en PSU 300W fra et annet kabinett som bare var koblet på ATI kortet, mens resten av systemet fikk strøm fra PSU'n i Shuttle kabinettet.. fortsatt samme artifacts.

Kjøp mer minne, det er mitt råd.

:wallbash:

Føyer meg til listen.. Hva i all verden har mer minnet med saken å gjøre? :mad:

Men uansett, disse røde flekkene er ikke ukjent for Doom3. Har du prøvd å senke core\mem noe på skjermkortet ditt? Prøv dette. D3 gjør 9800 serien forbanna varm!

Minne har ingenting med artifacts'a å gjøre.. at det kan lagge/hakke er så, men ikke dårlig grafikk, dvs korrupt grafikk. Jeg posta core lengre oppe.. men gjentar: 411MHz Core og 728MHz Memory som er standard på dette kortet. Jeg har prøvd å klokke kortet ned til minimumsgrensen med Asus Smart Doctor: 384 core, 690 memory, fortsatt artifacts.. litt mindre men fortsatt en del..

litt offtopic men er det ikke litt "dumt kjøp" å kjøpe 9800XT kort i dag?

Tja, om det ikke hadde vært for at jeg bare gav 1200+mva så kan en jo kanskje diskutere.. ser fortsatt 9800xt kort med 256MB går for over 3000,- på nettet.. men akkurat nå så er jo ikke kortet brukenes til noe så jeg må kanskje returnere det...

Har prøvd et par andre spill også, og får masse artifacts der og.. her er et tydelig bilde MENS spill loader (Railroad tycoon 3):

9800xt_artifacts.jpg

Et bilde til fra RRT3 etter at spillet er loadet

Har prøvd de medfølgende "Asus" driverne, Catalyst 4.8 og 4.9beta. I'm stuck :(:mad::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...