Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lastdeling i trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har leita rundt på forumet uten å bli klokere. Problemet mitt er at vi skal dele en NGT 2400/600 linje mellom 4-5 maskiner i et lite hus med flere leiligheter. Jeg har det etterhvert rimelig klart for meg hvordan ting skal settes opp. Aksesspunktet blir etter anbefalinger fra flere kilder denne: Asus Wireless Router 54 Mbps 802.11g

Spørsmålet alle i sameiet stiller meg er hvorvidt det blir rettferdig deling av båndbredden dersom flere bruker nettet samtidig. Er det innebygget lastdeling i en slik router? Folk er spesielt bekymret over innvirkningene dersom en eller flere av brukerene setter igang med P2P fildeling og blokkerer hele ut-linja.

Har hørt at mange foreslår å benytte en Linux-boks, men dette er ganske upraktisk for oss, siden routeren må stå i en trappeoppgang. Alle leilighetene er så små at det ikke er noen som vil ha en ekstra maskin ståene hos seg :p.

Vil også helst slippe å installere programvare som f.eks. netlimiter. Det er jo ingen grunn til å begrense båndbredden om man skulle være den eneste som er tilkoblet...

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

http://www.smoothwall.org/ der har du ihvertfall software som fikser load balance.. veldig enkelt å installere også.

Men du må ha en enkel pc til det..

men du kan forsatt ha en pc ett av rommene... for så lenge routeren er i nettverken vil jo alle gå igjennom den..

du får se hva du finner av info på den sia, står ihvertfall loadbalacing.. jeg har ikke brukt load greia selv men resten av firewallen er meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...