Gå til innhold

Ny laptop. Ikke ECSG556E? Forvirret. Hva nå?

Skaufjord

Anbefalte innlegg

Altså. Jeg har i lengre tid sett etter en rimelig bærbar pc (i prisklassen rundt 13000), og etter å ha sett en stund så en Elitegroup G556E veldig fristende ut. Den hadde tross alt fått bra omtale i testen på DinSide og fått mye skryt på forumet. (Test fra DinSide)

Først vurderte jeg å kjøpe fra Multicom, som visstnok skal være en veldig bra webshop når det gjelder service o.l. Men så oppdaget jeg at de solgte samme maskina (med større harddisk) på Digital Impuls. Med Digital Impuls ville jeg ha den fordelen at jeg bare kunne dra ned til sentrum og levere inn maskina hvis det skulle være noe, i stedet for å sende ting fram og tilbake med posten, noe for som for meg virker slitsomt.

Og så leste jeg denne. Og nå er forvirrelsen komplett. Alle andre skryter av denne maskina mens den slaktes av Barbara.no. Noen sier at det er forskjellige maskiner Multicom og Digital Impuls selger.

For meg er servicen veldig viktig når det gjelder maskina, og derfor har jeg også lenge vurdert Dell. Men siden Digital Impuls har fått så mye skryt i Webshopguiden og butikken ligger nærme, vil jeg tro jeg kan få bra service der.

Derfor vurderer jeg nå:

Aopen 1557

Elitegroup G556E (til tross for slakten)

Compal CL56

Alle fra Digital Impuls, eller:

Dell Inspiron 8600c

HP NC6000

Med Dell og HP får jeg nok litt mindre maskin for pengene, men kanskje mer "kvalitet" og bedre garanti og service.

Hva tror hardware-folket? Ser at det har kommet en del reaksjoner på barbara.no-testen allerede. Jeg er fortsatt veldig usikker. Noen forslag, tips, veiledning, erfaringer, o.l. som kan hjelpe meg til å ta en avgjørelse?

Endret av JenzBenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey

Har faktisk vurdert samme greiene selv. Hadde planer om å kjøpe G556, og de har jeg fortsatt:) Har bestilt min hos Digital Impuls, og håper den er på plass i løpet av dagen. Fikk meg 15 minutter med den maskinen der i går, og jeg må si at jeg er rett og slett imponert. For det første: Skjermen er IKKE dårlig, spør du meg er den ganske god, ikke SUPER, men mer enn bra nok. Maskinen virker relativt robust, alu-lokket trekker opp. Den støyer NADA når den idler og du driver med textbehandling osv, og går opp litt når du belaster maskinen med feks ett spill. Men fortsatt ikke noe plagsomt nivå av støy. Tastaturet er behagelig, og den mouse-pad-saken virka nogenlunde grei, ikke det at jeg kommer til å bruke min så mye;)

Jeg var veldig usikker etter at jeg leste testen på barbara.no, men den virker jo rett og slett genial. DinSide testen som du viser til gir den masse bra kritikker, og i denne saken holder jeg med DS sin artikkel. Betyr mer for meg hva alle de som faktisk EIER maskinen sier, og de jeg har prata med er kjempefornøyd! Det du kanskje har lest om diverse problemer blir alltids ordna fra butikken DERSOM noe slikt skulle oppstå. Jeg venter ihvertfall på min maskin, vet ikke helt hva du vil, men hadde jeg vært deg ville jeg gått for G556'en. Poster en review her når jeg har fått min, og prøvd den ut litt!

Mvh

Totto

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har hatt maskinen i ca 3 uker nå (G556E CDRW/DVD D1600 15" 60GB 512MB).

Er stort sett fornøyd. Maskinen greier doom3, men har faktisk litt problemer med 2D spill (les: Icy Towers). Hvis du kjenner til dette spillet, virker det som om platformene "henger igjen" litt når duden hopper.

Det er kanskje litt tfor lite med bare 2 USB porter, men jeg har hub i en ekstern hd så da går det veldig greit. Dersom du ikke har mye å koble til er ikke dette et problem i det hele tatt.. Jeg har mus, ekstern hd og kamera tilkoblet.

PCen fungerer veldig fint til å koble til TV for å se filmer.

Jeg vil si at det er en god maskin i forhold til prisen, dvs at man får mye pc for pengene.

Lenke til kommentar

En jeg er sammen med i militæret har en 556 fra digital impuls.

Helt erlig er maskinen kjempe bra, men Skjermen er til og kaste, man kan ikke se på den fra mer en 20-30 grader før det sorte blit hvit i bilde. Del inspire 8600 med den høy oppløslige skjermen er veldig bra igjen.

Bra maskin, men rævva skjerm.

Vet ikke hva dinside brukte som skjerm siden de sa den var av de beste(glemte brillene hjemme).

Lenke til kommentar

Har selv en ECS G556E, og må si jeg ble ganske overrasket over det jeg skummet i den testen. Det som umiddelbart slo meg var at her har forfatteren hatt en svært dårlig dag og latt det gå ut over testen, og det inntrykket satt jeg også igjen med i resten av det jeg leste.

Skjermen fungerer godt i mine øyne, kanskje litt stort tap når man sitter på siden/over/under skjermen, men ved normalt bruk er jo ikke dette tilfelle. Har dog ingen andre skjermer å sammenligne med. Så vet jo uansett ikke hva som er normalt på laptoper. 1400x1050 er i alle tilfeller en behagelig oppløsning.

Du hører den knapt når den idler / kjører internett, office etc. Skal si meg enig i at den støyer en del ved spilling, her er det mulig den kunne ha vært noe stillere, men bruker man bærbar har man gjerne hodetelefoner på ved spilling så det er uansett ikke noe problem.

Kunne vært litt flere usb-porter. Minnekortlesere er for meg totalt uinteressant (noe den heller ikke har).

Personlig synes jeg designet er veldig pent, stilrent og ryddig. Slikt blir uansett opp til hver enkelt å bedømme. Vet ikke hva barbara savnet, men var det neonlys og pleksiglass så skal de få lov til det, selv om ikke alle tenker slik ;)

--

Glemte å si at jeg har spilt en del Battlefield Vietnam på den, det fungerer bra i 1152x864. Både på nett og med 20-30 AI'er i singleplayer.

Endret av mbst
Lenke til kommentar

Hmm, det med skjermen ser ut til å gå igjen.. Litt rart, for si meg helt ærlig, er det ikke greit at feks i en forelesnings-sal/auditorium at naboen ikke ser hva du skriver???;) Satt vedsiden av en med G556E i dag, og synes ikke tapet var så utrolig stort, satt med en vinkel på ca 45grader og så helt fint det som skjedde på skjermen, selvom bildet var noe svart-hvitt;) Uansett, ingen som sitter vedsiden av laptoppen sin og leker med den er det vel?? Så lenge den funker bra når man ser rett på den så bør jo det holde...

*Håper lappyen min har kommet til DI i morra*

-totto

Lenke til kommentar
Eg hadde óg tenkt å kjøpa ein G556E, men etter å ha lese testen bestemte eg meg for å kjøpa ein 1557.

1.7 GHz Dothan

1 GB PC-333 RAM

Radeon 9700

4x dvd-brennar +/-

80GB harddisk

Sum: 14.682,- inkl. mva.

Må sei meg nøgd med den prisen :)

Hvor får du den til denne prisen med de spesifikasjonene?

Lenke til kommentar

Hehehe, "alle" har jo 1557;) På måten du har formulert setningen, virker det som om du er mest hypp på g556'en. Jeg anbefaler at du følger magefølelsen:D Hvis de er like, så er det egentlig smak og behag resten. Grunnen til at jeg valgte g556 er at den er mye penere enn det 1557'en er, etter min mening. Pluss at den har alu-lokk, noe som kan være lurt ettersom jeg har en fæl tendens til å slå borti ting:p

-totto

Lenke til kommentar

Ja jeg HAR lyst på en G556E, men denne kritikken mot skjermen osv. Jeg skal neppe spille de heftigste spillene på den, eller se film veldig ofte, men noe blir det nok, og da vil jeg ha en ordentlig skjerm. Er det mulig å stikke ned til Digital Impuls og teste den?

Lenke til kommentar
De har den ikke inne nå, ettersom jeg venter på min derfra selv... Er sikkert fult mulig når den kommer inn, har sett skjermen, og den er mer enn god nok for min del. Skjønner ikke hva folk klager på...

-totto

Enig med totto der. Skjermen er helt finfin. Mister litt av skarpheten i fargene når man kommer ut over ca 45%. Men anser det ikke for særlig aktuelt å se fra den vinkelen i noe tilfelle. Selv om vi sitter flere sammen og ser dvd på skjermen funker det helt fint. Forøvrig er Din Sides påstand i og for seg korrekt. Skjermen KAN betraktes fra nærmest død vinkel. Selv fra 80-85% vinkel ser jeg bildet, men fargene er (naturlig nok) noe blasse. klarer foreksempel å lese mappenavn fra denne vinkelen.... ;) ( oppløsning 1280x1024, detaljvisning)

Anbefales på det varmeste (om du ikke er veldig avhengig av lang batterilevetid). Se forøvrig min post i lignende tråd på denne siden.

Alion

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
hvis du sier så...

har du noe fakta til å backe opp den påstanden?

Tenker du på tester osv?

Utsagnet mitt var subjektivt og kanskje litt krast med tanke på at jeg ikke har tatt i en G556E.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...