Gå til innhold

Konstruktiv kritikk og tips ønskes


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Link

 

Har blitt omvendt til å bruke xHTML/CSS av bl.a. dere her på forumet. Så jo fordelene med endringer gjennom CSS med en gang. :love:

Har alltid brukt table's før. Nå er det altså div's jeg har brukt. ;)

 

Er fint om dere vil ta en titt på siden min, og komme med konstruktiv kritikk og tips til bedre/enklere måter å gjøre ting på - samt ideer til å utvikle layout/design videre. :)

 

Link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under "Previous posts" er det listet opp masse poster. Smak på ordet, "listet".

Disse burde du med andre ord sette opp i en ordnet liste, <ul>.

Samme gjelder for "other bloggers" og "archives".

 

<h6><span class="red">08/2004-1</span> <span style="color: #666;">August 31st 2004 @ 15:33 GMT+1</span></h6>

...burde vel så vidt jeg vet ikke være et h-element, heller bare en <p>.

 

Ellers ser det greit ut til å ha brukt såpass lite grafikk. De W3-knappene er ikke særlig pene, så om du bytter dem til ren tekst eller lager egne, tror jeg det vil gjøre susen.

 

Kunne også tenkt meg mer padding på hovedfeltet, spesielt venstresiden.

 

Ser siden i IE6 på jobben, og ser ingen bugs. :)

Lenke til kommentar
Under "Previous posts" er det listet opp masse poster. Smak på ordet, "listet".

Disse burde du med andre ord sette opp i en ordnet liste, <ul>.

Samme gjelder for "other bloggers" og "archives".

 

<h6><span class="red">08/2004-1</span> <span style="color: #666;">August 31st 2004 @ 15:33 GMT+1</span></h6>

...burde vel så vidt jeg vet ikke være et h-element, heller bare en <p>.

 

Ellers ser det greit ut til å ha brukt såpass lite grafikk. De W3-knappene er ikke særlig pene, så om du bytter dem til ren tekst eller lager egne, tror jeg det vil gjøre susen.

 

Kunne også tenkt meg mer padding på hovedfeltet, spesielt venstresiden.

 

Ser siden i IE6 på jobben, og ser ingen bugs. :)

helt enig med PoleCat, men jeg merket en ting.. vet ikke om det skal være sånn, men jeg ser i h1 at bunnen av bokstavene forsvinner. kanskje du ikke burde ha fast høyde på #header..?

Lenke til kommentar
<h6><span class="red">08/2004-1</span> <span style="color: #666;">August 31st 2004 @ 15:33 GMT+1</span></h6>

 

Jeg vet ikke noe annen måte å få spesifisert fargene sånn som jeg har gjort her, kom gjerne med eksempel, eller url som kan forklare dette.

 

Disse burde du...sette opp i en ordnet liste, <ul>.

 

Det skal jeg få gjort. Da slipper jeg unna en del <br />'er

 

De W3-knappene er ikke særlig pene, så om du bytter dem til ren tekst eller lager egne, tror jeg det vil gjøre susen.

 

Jeg er grunn enig, tester litt jeg - kanskje bare fjerne dem, ligger jo info i footer.

 

Kunne også tenkt meg mer padding på hovedfeltet, spesielt venstresiden.

 

Ja, ser dette, gjorde en liten endring som jeg ser har ført til litt lite padding, fikser det også ;)

 

...vet ikke om det skal være sånn, men jeg ser i h1 at bunnen av bokstavene forsvinner. kanskje du ikke burde ha fast høyde på #header..?

 

Har nå fjernet fast høyde på header og footer, gi gjerne tilbakemelding hvordan dette ser ut hos dere, ser bra ut her, skal prøve i forskjellige oppløsninger om jeg gidder å flytte rundt på skrivebordsikonene mine :p

 

Tusen takk så langt, gjerne flere innspill !!

Lenke til kommentar

En bug eller fire i Firefox:

- Den hvite bakgrunnen strekker seg ikke helt ned. Er en artikkel om problemet på alistapart.com (husker ikke eksakt link)..

- Footern blir plassert i høyrekolonnen. Legg til clear:both; på #footer, så fikses det problemet

- Submit-teksten på knappen i skjemaet forsvinner sånn halvveis. Dette gjelder både IE6 og FF

- Veldig liten font-size i kommentarene. Kan tenke meg den blir ganske uleselig på en 15" laptop med 1400*noe oppløsning

- Kunne tenkt meg litt mer padding i kolonnen med lipsum lapsum

 

EDIT: Fant alistapart-linken! http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
<h6><span class="red">08/2004-1</span> <span style="color: #666;">August 31st 2004 @ 15:33 GMT+1</span></h6>

 

Jeg vet ikke noe annen måte å få spesifisert fargene sånn som jeg har gjort her, kom gjerne med eksempel, eller url som kan forklare dette.

<p><span class="red">08/2004-1</span> <span style="color: #666;">August 31st 2004 @ 15:33 GMT+1</span></p>

 

Ikke noe i veien med hvordan du har formatert dem, kanskje en fordel å legge klasser i stedet for "style" på den siste, slik at du slipper og oppdatere en og en i fremtiden om du skulle ønske å endre de en gang. :)

 

Det jeg egentlig ville frem til, var at du har satt dette som h-element, mens jeg mener det burde være et p-element. Teksten er vel på ingen måte en overskrift i den forstand, eller?

Lenke til kommentar

@ Polecat:

Jeg tolker det som en overskrift, siden den står øverst i hvert innlegg, men skjønner tankegangen din ;)

 

@ Lommy:

Har fått lastet ned Firefox, så jeg kunne se feilene og prøve å gjøre noe med dem, har støtt på noen problemer..

- Den hvite bakgrunnen strekker seg ikke helt ned. Er en artikkel om problemet på alistapart.com

 

Ser dette, lest om dette tidligere, da jeg hadde to forskjellige farger. Slipper tydeligvis ikke unna, så skal fikse dette når tida er der (sikkert ikke så lenge til).

 

- Footern blir plassert i høyrekolonnen. Legg til clear:both; på #footer, så fikses det problemet

 

Dette plasserte den fint under det andre, men får ikke de 20px margin som jeg vil ha mellom #content og #footer uten å sette det på #main og #right, dessverre blir dette annerledes i bl.a. Opera...why??! Begge følger vel standardene?

 

- Submit-teksten på knappen i skjemaet forsvinner sånn halvveis. Dette gjelder både IE6 og FF

 

Økte høyden, og fjernet padding. - Ser bra ut i IE6, Opera 7.5 og Firefox 0.9

 

- Veldig liten font-size i kommentarene. Kan tenke meg den blir ganske uleselig på en 15" laptop med 1400*noe oppløsning

 

Agreed, fikset.

 

- Kunne tenkt meg litt mer padding i kolonnen med lipsum lapsum

 

Sånn ;) ?

 

Tusen takk for hjelpen til dere så langt. Håper det er flere som har kommentarer.

 

 

Edit: Sliter også med border på #content i FF...noe ideer? Vises bare øverst..

 

Edit 2: Det er visst fordi at FF ikke tolker at #main og #right ligger inni #content - hva er trikset her? Problemet med footer'en skyldes det samme...

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Sliter også med border på #content i FF...noe ideer? Vises bare øverst..

hadde nesten et identisk problem på en gammel side.. husker ikke helt hva jeg gjorde for å fikse det.. kan prøve å finne ut av det seinere, sitter på jobb nå (forferdelig mange som slasker på jobb!).

 

ellers godt å se at du tar kritikken til deg..! og bra at du har brukt vanlig tekst i header. litt for mange som bruker bilder, selv om den bare inneholder tekst.. :p

Lenke til kommentar

kan jeg forresten foreslå å bruke em som skriftstørrelse..? lekte meg litt med "tekststørrelse" med IE (er vel lite bruk for denne funksjonen, men dog), og der er alt likt, uansett innstilling, bortsett fra mellomrommet mellom "name", "email", osv.. kan være greit å endre dette, tror jeg.

 

edit: *kremt* prøv å sett width på #content til 564px.. se om det hjelper.. (er usikker på om border blir lagt "utenpå" diven..)

Endret av loketing
Lenke til kommentar
Edit: Sliter også med border på #content i FF...noe ideer? Vises bare øverst..

 

Edit 2: Det er visst fordi at FF ikke tolker at #main og #right ligger inni #content - hva er trikset her? Problemet med footer'en skyldes det samme...

 

Er dette som er problemet med border også.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...