Gå til innhold

Hagen vil ha livstid for grove forbrytelser

Anbefalte innlegg

Privatiser fengselsvesenet. Fangene kan jobbe døgnet rundt og skape verdier.

Er uenig i førstnevnte, men fulstendig enig i sistnevnte!

EDIT: Ikke fulstendig enig, døgnet rundt??? Normal arbeidsdag vil eg si...

De kunne jobbet en attentimersdag. Jajamen, det kunne de. Ihvertfall femten. La dem jobbe for maten. (og losji). Vi må la dem genere noen statlige inntekter, de som er den gigantiske utgiftsposten de faktisk er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De kunne jobbet en attentimersdag. Jajamen, det kunne de. Ihvertfall femten. La dem jobbe for maten. (og losji). Vi må la dem genere noen statlige inntekter, de som er den gigantiske utgiftsposten de faktisk er.

Forstår du hva du dette innebærer? Tror du noe menneske tåler å jobbe hele dagen, mot sin vilje, uten tilstrekkelig søvn, over lang tid? Det har ingenting med arbeid å gjøre - det er ren tortur. Innsatte bør selvfølgelig jobbe for blant annet å betale for fengselsoppholdet, men som vanlig viser du ingen tegn til moderasjon eller empati.

Lenke til kommentar

Forstår du hva du dette innebærer? Tror du noe menneske tåler å jobbe hele dagen, mot sin vilje, uten tilstrekkelig søvn, over lang tid? Det har ingenting med arbeid å gjøre - det er ren tortur. Innsatte bør selvfølgelig jobbe for blant annet å betale for fengselsoppholdet, men som vanlig viser du ingen tegn til moderasjon eller empati.

Nå er det faktisk uendelig mange "vanlige" mennesker som jobber femtentimers dager. Og de lever nå de også. Litt moderasjon må nok kanskje til, og jeg sier derfor nå at fangene kan jobbe fra klokken åtte til atten, med en halvtimes pause midt på dagen. Da fagner neppe kan utføre akademisk arbeid, bør man kanskje også legge inn noen andre små pauser slik at det ikke blir alt for umenneskelig. Jeg har forståelse for at det er mer slitsomt å spikre paller enn å sitte på ett kontor.

EDIT: Det jeg derimot holder fast på er å la dem jobbe gratis, ikke noen "dagpenger" på dem nei.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk uendelig mange "vanlige" mennesker som jobber femtentimers dager. Og de lever nå de også. Litt moderasjon må nok kanskje til, og jeg sier derfor nå at fangene kan jobbe fra klokken åtte til atten, med en halvtimes pause midt på dagen. Da fagner neppe kan utføre akademisk arbeid, bør man kanskje også legge inn noen andre små pauser slik at det ikke blir alt for umenneskelig. Jeg har forståelse for at det er mer slitsomt å spikre paller enn å sitte på ett kontor.

Ja, det er mange vanlige mennesker som i perioder jobber hele dagen, men dette er som oftest selvstendig næringsdrivende eller personer i firmaledelse, og disse jobber i de fleste tilfeller med noe som interesserer dem veldig, og som gir avkastning. Det er noe helt annet når du blir tvunget til å jobbe med noe du ikke liker, og attpåtil ikke får noen form for lønn for det.

Som sagt synes jeg innsatte bør jobbe, men de bør behandles som folk. En åttetimers arbeidsdag er passelig. Det kan også være en idé å tilpasse arbeidsoppgavene til fangenes interesser. Ikke bare vil dette gi økt produktivitet, men det kan også være et viktig ledd i rehabiliteringen - at fangene lærer seg et yrke. Det øker selvrespekten, og gir dem kanskje et håp om at de kan få seg en jobb utenfor murene, noe som igjen kan gi dem lyst til å oppføre seg som skikkelige samfunnsborgere. Jeg tror ikke en fange som blir kuet og plaget gjennom hele fengselsoppholdet får særlig lyst til å bli en god samfunnsborger.

Lenke til kommentar

Ja, det er mange vanlige mennesker som i perioder jobber hele dagen, men dette er som oftest selvstendig næringsdrivende eller personer i firmaledelse, og disse jobber i de fleste tilfeller med noe som interesserer dem veldig, og som gir avkastning. Det er noe helt annet når du blir tvunget til å jobbe med noe du ikke liker, og attpåtil ikke får noen form for lønn for det.

Som sagt synes jeg innsatte bør jobbe, men de bør behandles som folk. En åttetimers arbeidsdag er passelig. Det kan også være en idé å tilpasse arbeidsoppgavene til fangenes interesser. Ikke bare vil dette gi økt produktivitet, men det kan også være et viktig ledd i rehabiliteringen - at fangene lærer seg et yrke. Det øker selvrespekten, og gir dem kanskje et håp om at de kan få seg en jobb utenfor murene, noe som igjen kan gi dem lyst til å oppføre seg som skikkelige samfunnsborgere. Jeg tror ikke en fange som blir kuet og plaget gjennom hele fengselsoppholdet får særlig lyst til å bli en god samfunnsborger.

Utdannelse kan tilbyes for fanger, men det får i så tilfelle være på egen regning. De skal merke at de har gjort noe galt, ikke bare sitte og leke hotell. Ni timers arbeidsdag, med innlagte pauser på tilsammen en time - altså åtte timers arbeidsdag, er helt OK. Spør du meg. Du må gjerne sette en fange til noe han har lyst til, enten det da dreier seg om gartneri, bilverksted, eller pallespikring. Dog bør kun de "mildeste" forbryterne få slippe til på et bilverksted, eller som nevnt gartneri. Det finnes jo faktisk i dag, men jeg vil ikke akkurat sette en som er organsiert i en kriminell bande, eller en morder eller voldtekstmann til dette. En som har underslått penger derimot, må gjerne få stå i gartneri. Men ganske riktig, jobber de med noe de har litt følelser for, så blir de mer produktive, og jo mer produktive de er, jo mer penger generer de.

Når det gjelder advokater, økonomer(som konsulenter), controllere og andre konsulenter av typen du leier inn, er det ikke uvanlig at de jobber fra klokken ni til 20, kommer hjem, spiser middag, og så setter seg til noen timer på hjemmekontoret. Skal ihvertfall ikke høre sjeldenhetene til. Desverre kanskje. Men slik er det nå en gang.

Lenke til kommentar
Da fagner neppe kan utføre akademisk arbeid,

Er dette pga evt. mangel på utdannelse?

Eller er arrestasjon og dom å se på som at vedkommende ikke har klart IQ-testen?

Det lar seg neppe forene med det utgangspunkt at de skal isoleres.

Jeg håper vi slipper å se "Oslo Kretsfengsels konsulenttjenester av insatte AS". Slik jeg ser det, skal de tjene penger for å subsidiere sitt eget opphold, og det lar seg vanskelige forene med å gjøre noe akademisk. Vel og bra om de vil skrive en doktorgrad, men da får de enten gjøre det på kvelden i cellen, eller vente til de slipper ut igjen.

EDIT: Men jeg tviler ikke på at det finnes kompetanse og utdannelse blant norske fanger.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, skal de tjene penger for å subsidiere sitt eget opphold, og det lar seg vanskelige forene med å gjøre noe akademisk.

Skal ikke sette fyr på denne lunta. Eller ...

Hvorfor tjener en akademiker mer enn en håndverker?

EDIT: Men jeg tviler ikke på at det finnes kompetanse og utdannelse blant norske fanger.
Godt å høre.

Det kan umulig være maks produktivt å sette en person med feks teknisk kompetanse eller inngående kunnskap om avanserte varslingssystemer til å spikre paller.

Endret av Bach
Lenke til kommentar
Godt å høre.

Det kan umulig være maks produktivt å sette en person med feks teknisk kompetanse eller inngående kunnskap om avanserte varslingssystemer til å spikre paller.

Og hvem sier at Norske fanger ikke har kompetanse..?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/02/407215.html

Her er jo et glimrende eksempel på fangers kompetanse og kreative evner... sponset av Norske skattebetalere!

HEIA NORGE :thumbdown:

Lenke til kommentar
Godt å høre.

Og hvem sier at Norske fanger ikke har kompetanse..?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/02/407215.html

Her er jo et glimrende eksempel på fangers kompetanse og kreative evner... sponset av Norske skattebetalere!

HEIA NORGE :thumbdown:

Her har etter hva jeg kan begripe noen i fengselsvesenet misforstått begrepet "åpen soning". Det skal være åpen soning, ikke tidvis soning.

At ting kunne gå så langt sier vel litt om dårlige kontrollrutiner.

En annen ting:

De beslagla 127kg hasj.

Hvor mange her på forumet, helt vanlige og lovlydige folk, har kjøpt hasj feks den siste måneden? Om det er noen som lever i den villfarelsen at de kriminelle lever av å selge hasj til hverandre er det altså feil.

Lenke til kommentar

:!: Sviktende logikk, eh? Jeg er selvfølgelig en skrudd øksemorder, har drept flere enn Saddam og påført staten store økonomiske tap.

Jeg gjentar igjen: Når en person dreper gjentatte ganger er ikke jeg interessert at denne skal ha en koselig fengselscelle med satelitt-tv, stressless og et utømmelig barskap. Saken blir ikke bedre av at vi snakker om forbrytere som gjentatte ganger begår alvorlige lovbrudd (koselig med kvantumsrabatt), akkurat som den bondeknølen som har fått så mye mediadekning de siste dagene.

Men venstresiden må selvfølgelig protestere fordi det ligger i deres natur, men jeg ser heller på hvordan man skal fjerne vedkommede= Sett'n i stolen, skru i bolten og grill kødden.

PS: Forholdet er gjensidig

Sviktende logikk? Alle regler har sine unntak. Noen ganger må man møte hardt med hardt.

På samme måte som jeg mener at politiske partier med væpnet revolusjon på agendaen bør forbys, mener jeg at grupper som representerer en soleklar trussel mot samfunnet på en eller annen måte må hanskes med.

Du og dine meningsfeller i Fremskrittspartiet og lignende ekstreme grupper, representerer en trussel i kraft av deres totale mangel på humanitet og innlevelse i andre menneskers skjebner. Når et menneske begår en forbrytelse mister det i deres øyne all verdi, og bør bures inne resten av livet, henrettes, osv. Hva som måtte være årsaken til at personen begår forbrytelsen er revnende likegyldig - han er en verdiløs dritt som fortjener det verste. At personen fremdeles er et tenkende vesen med et følelsesliv betyr selvfølgelig ingenting. Han skal fratas alle rettigheter; permisjon, lufting, TV, radio, seng, bøker - for det er jo et fengsel og ikke et hotell! Vi snakker jo om et monster uten tanker og følelser, for det er jo det mennesker blir når de begår en forbrytelse, er det ikke?

Humanitet og rehabilitering er viktige prinsipper i rettssystemet vårt. Dere ønsker å fjerne dette (sier du noe annet lyger du), og da ønsker dere samtidig å ødelegge noen av grunnpillarene vårt siviliserte samfunn hviler på: Humanitet.

Du snakker veldig fint om humanitet og rehabilitering.

Hvor var humaniteten da f. eks. de to jentene ble drept i baneheia?

Teoretiske spørsmål til Spenol:

De to som gjorde dette, kan slippe ut om ca 21 år, hva hvis en av disse flytter inn ved siden av deg. De er rehabilitert, men så skjer det som ikke skal skje, de dreper ett av dine barn eller barnebarn.

Du sitter igjen med en forferdelig sorg og ett stort tap, er du da fortsatt forsvarer av rehabilitering for ekstremforbyterne?

Betyr det fortsatt like mye for deg og dine om denne forbryteren da har tanker eller følelser?

Ett siste spørsmål, har denne forbryteren i dine øyne like mye menneskeverd?

Det som ofte glemmes i denne debatten er de ofrene som sitter igjen, jeg skulle gjerne ha sett den personen som kan gå inn til familie nummer tre som har mistet en av sine, og forsvart rettighettene til disse ekstremforbryterne. Snakke fint om forbryternes rettigheter, tanker og følelser, når de har drept menneske to eller tre, etter at de har blitt rehabilitert. Når det som hadde hjulpet den familien var det at forbryteren ihvertfall hadde blitt buret inne for evig og alltid etter første gang.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt JoakimR har skrevet men jeg må si at det høres fornuftig ut. Fengsel skal tross alt være en straff! Du skal ikke kose deg med datamaskinen og sjekke opp damer på spray-date.

15 timer hver dag er kanskje bittelitt i meste laget. 12-13 er kanskje passende. Fri søndag for da kan de sendes i fengsels-kirken der de skal lære moral og etikk.

Hvis de har hatt det sikkerlig kjipt i fengselet er det større sjanse for at de ikke vil tilbake dit :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...