Gå til innhold

Optisk S/PDIF (lydkvalitet)

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg vil merke forskjell hvis jeg bytter ut mitt interne lydkort som har S/PDIF med f.eks Audigy 2 EZ eller Terratec 7.1 kort. Ser at disse kortene har 24bit og 192Khz, i og med at dette er det min forsterker (helst) vil ha- vil jeg da få høyere kvalitet på lyden eller er den lik siden den sendes digitalt?? Mitt system er ABIT kort med Realteck lydkort S/PDIF inn og ut. Optisk TOS kabel fra lydkort til Harman Kardon 7.1 Forsterker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs vel på kilden. Om kilden er 16bit, så vil kvaliteten være den samme (eller dårligere på et eksternt kort om den oppsampler til 24bit / 192KHz) Om kilden er 24bit vil et eksternt kort være bedre fordi da må det internet nedsample til 16bit.

(jeg vet at nedsample ikke akkurat er det rette ordet, men du forstår hva jeg mener)

Lenke til kommentar

Prøv å ikke se deg blind på samplefrekvenser. En god converter på 41.100hz (CD-kvalitet) kan høres mye bedre ut enn en dårlig på 192000 / 24 bit.

Dessuten er det ikke alltid lurt å forandre sampleraten underveis. Så hvis musikken din er på 41100hz, send den slik rett til forsterkern. Da bevares lyden best mulig.

Dessuten er det svært få applikasjoner på en PC som leverer 192khz lyd. Alle spill, mp3, CD osv leverer 44100hz. Unntaket er DVD-audio og evt. samplere / opptak som er gjort i 192khz.

Det er også verdt å nevne at creative-kort har omsampling intert i kortet, f.eks vil en CD som spilles av komme inn som 44100hz, oppsamples til 48000hz internt i kortet for deretter å samples ned til 44100hz igjen får det sendes videre til spdif-porten. Dette er ikke spesielt bra for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Eneste er om du har en forsterker som kan ta 94/24 lyd direkte digitalt fra Audigy. Da er de mulig du har noe å hente, men det er bare stereo lyd du får. Ved overføring av DTS eller DD settes frekvensen til 48.

Jeg har bare erfaring med Audegy (1) grei lyd faktisk bedre en min billige Yamaha CDX-389 CD spiller.

Lenke til kommentar
Det er også verdt å nevne at creative-kort har omsampling intert i kortet, f.eks vil en CD som spilles av komme inn som 44100hz, oppsamples til 48000hz internt i kortet for deretter å samples ned til 44100hz igjen får det sendes videre til spdif-porten. Dette er ikke spesielt bra for lydkvaliteten.

Veldig godt poeng. Dette er det trolig ikke mange som vet om siden de fleste setter seg ikke inn i hvordan kortet er bygd, i tillegg til at Creative ikke nevner noe om det.

(Les testene nedenfor, som jeg synes er to av de mest nøytrale skrevet om Audigy 2 ZS kortet ;) ).

Guru3D sin test:

http://www.guru3d.com/article/sound/120/1/

Digit-Life sin test:

http://www.digit-life.com/articles2/creati...2-zs/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...