Gå til innhold

trenger en digital lydkabel!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en hvilken som helst hifisjappe? Elkjøp, HifiKlubben, Clas, Biltema (?), Spaceworld etc. Clas har en på 5 meter til 179,-

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...6&ic=N&sw=10811

Kvalitetsmessig skal det ikke være forskjell på dem, du får gjerne litt mer solide kontakter med litt gullbelegg på, og bedre isolering hvis du legger mer penger i den. Skal den kobles til og deretter gjemmes/glemmes, er en sånn Clas-sladd helt grei. Lydkvaliteten er den samme.

BTW, det kalles optisk kabel, TOSLink, optisk digitalkabel, optisk fiberkabel, optisk SPDIF. Kjært barn, mange navn. Jeg kaller den optisk kabel og grensesnittet TOSLink.

Lenke til kommentar

En annen kabel. :)

Og så er det fysiske signalet elektrisk i en koakskabel, i en optisk kabel brukes lyspulser. Kvalitetsmessig er det ingen forskjell, men ved å bruke en optisk kabel er du garantert galvanisk skille mellom komponentene. Koakskabelen tåler røffere behandling enn den optiske.

Det mest hyppig brukte grensesnittet for koaks er RCA/phono, omtrent som en vanlig stereoinn-/utgang på stereoanlegg, på lydkort fra Creative brukes en minijack-utgang (3,5mm standard mono), så man trenger en jack-til-RCA/phono-kabel.

Til 5.25"-tilleggsenhetene er det vel både vanlig koaks- og optisk utgang (og inngang?). Jeg kjenner ikke til Audigy 2 ZS, dog.

En fin ting med koaksialutgang er at man kan bruke en komposittvideokabel da denne har samme karakteristiske impedans som en 'ekte' koakskabel. Jeg bruker det mellom dvdspilleren og forsterkeren min. Tror den fulgte med et skjermkort jeg kjøpte en gang i tiden. B-b-billig, med andre ord. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med ordetlig kvalitetskabel? En optisk kabel er da en optisk kabel uansett, og signalet vil være det samme så lenge kabelen er hel uansett om den koster 100 eller 1000kr. DVS kjøp den billigste du får tak i.

Hvis du har RCA-kabler liggende kan du jo bruke dem i stedet. Også her spiller kvaliteten på kabelen liten rolle fordi signalet er svært "robust", det sendes i en slags morse-kode på høye frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...