hans A Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hva hender hvis du kobler en diode i serie med f.eks et batteri på 12V. (Dioden har 0.6V spenning) Får du en spenning på 11.4V eller 12.6V. (Målt mellom - på batteri og dioden) Vet at man brukte å koble en diode mellom dynamo og batteri på biler med dårlig laddespenning før i tiden. Noen elektronikkeksperter her? Lenke til kommentar
jokki Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Du finner sikkert flere av dem på elektronikkforumet Flyttes der. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Du får et spenningsfall på 0,6v over dioden, altså får du 11,4v fra batteriet. Lenke til kommentar
icer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Du får et spenningsfall på 0,6v over dioden, altså får du 11,4v fra batteriet. Nettopp... Serie, om et ledd (i dette tilfellet dioden) blir brutt(ødelagt) vil kretsen bli brutt og ingenting vil fungere Paralell, linja er koblet utenom selve diodene og om en diode blir ødelagt vil de andre diodene fortsatt lyse, men kraftigere eks. 2dioder Edit: Forsøkte å tegne en krets ved hjelp av tegn, men de ble så malplasserte at jeg kutta den... Endret 1. september 2004 av icer Lenke til kommentar
EspenGunnufsen Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Du får et spenningsfall på 0,6v over dioden, altså får du 11,4v fra batteriet. Nettopp... Serie, om et ledd (i dette tilfellet dioden) blir brutt(ødelagt) vil kretsen bli brutt og ingenting vil fungere Paralell, linja er koblet utenom selve diodene og om en diode blir ødelagt vil de andre diodene fortsatt lyse, men kraftigere eks. 2dioder Edit: Forsøkte å tegne en krets ved hjelp av tegn, men de ble så malplasserte at jeg kutta den... snakk om dioder her altså... ikke lysdioder.... Lenke til kommentar
hans A Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Noen som vet hvordan man får økt likespenningen opp 0.6V. Dvs. at man får ut 12.6V. (Uten å bruke et ekstra batteri) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Det finnes så vidt jeg vet, ingen innretninger som kan øke batterispenningen fra 12 til 12,6v, bortsett fra en dynamo da! Men hva i alle verden er det som er så viktig med å øke spenningen med "futtiga" 0,6volt da? De aller fleste elektriske komponenter tåler godt et avvik på mer enn 0,6volt! Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Du kan jo omforme likespenninga til vekselspenning, for så og transformere spenninga opp 0.6 v, så likerette den. Men det ville kostet flesk! Lenke til kommentar
Pyro_smurf Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hmmm.... Vet ikke helt hva du skal bruke det til men du kunne eventuelt brukt en DC stepup gerulator som LM2576. Har aldrig brukt denne selv, men det skal funfere. Husk å bruk en LM2576 adj som har justerbar utgang. De har den hos ELFA Lenke til kommentar
icer Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hmmm... for å sitere læreren min: "Klarer du å øke spenningen i en krets mer enn det spenningskilden gir har du gjort noe helt utrolig" altså, det finnes ingen komponenter som lager strøm, da må du ha en dynamo som "skrue" sa... Men hvorfor ha en diode på et batteri? Du får jo bare positive halvperioder allikevel... Hvilken diode er det snakk om foresten? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) på en dynamo bytter man spenningsregulatoren fra 12v til 14,4. den er eneste måten å gjøre det på med et batteri er en konverter alla 12>220volt som du kan få kjøpt på clasohlson Endret 29. september 2004 av zandro Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg mener også at dioder faktisk øker spenningen. test med en likeretter der kjører du likespenning inn der vekselspenningen skal være, og så måler du på utgangene. Godt mulig at jeg tar feil. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) hvis den i så fall øker spenningen, noe jeg tviler på, men ikke har noe særlig grunnlag til bekrefte/mene, så minker iallefall strømmen, eller noe i den duren... Endret 29. september 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
Pyro_smurf Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg mener også at dioder faktisk øker spenningen. test med en likeretter der kjører du likespenning inn der vekselspenningen skal være, og så måler du på utgangene. Godt mulig at jeg tar feil. Hehe... Nei du øker ikke spenningen med en diode men det du ser når då måler, er korrekte måle resultater.... Hvordan dette kan stemme? Vel den spenningsavlesningen du leser på multimeteret ditt i AC er ikke absulutt topp spenning men en "effektiv-verdi". Denne ligger på Toppspenning / (kvadratroten av 2) tilnermet Toppspenning / 1,41. Så når du likeretter denne spenningen får du en høyere likespenning enn vekselspenning. Så hvis en diode hadde vært en ideel kompnent så hadde du fårr 14,1VDC ved å likerette en 10VAC spenning. Men siden det er SPENNINGSFALL over dioden(e) (Vanligvis har du to dioder i en likeretterbru, men noen ganger hvis behovet for "ren" spenning og effekt ikke er til stede kan du klare deg med en diode. Så vil du få en ut spenning som blir fra 0,4 til 1,2 og kansje enda litt høyere under det du ville fått hvis dioden(e) ahadde vært ideele. Derfor Likespenning ut= Vekselspenning * 1,41 - spenningsfall over dioden(e) Espen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå