Vain Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg skal skrive om norsk fantasy. Tror det blir bra siden lærern aldri har lest fantasy før, og ikke interesserer seg for det. Dessuten sa lærern at det var en orginal oppgave. Og en ting til som er viktig: det er faktisk gøy å lese fantasy. Det blir mye mindre kjedelig hvis du har om noe du interesserer deg for. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Skal du ha en god karakter, bør du lage det litt originalt og ikke bare "rett fram". Skriv om norske tegneserier. Ta for deg populære Nemi og Pondus. Jeg vil tro du også har en dugelig mulighet å komme i kontakt med Lise Myhre (Nemi) og Frode Øverli (Pondus) ettersom de er norske. Ellers kan du ta for deg serien "Sandman" av Neil Gaiman. Der har du mye som du kan studere nærmere Uansett, dersom du gjør litt ut av det og syntes selv at det er interessant, vil du ikke bare få en god karakter, men du har har også masse å snakke om til en evt. muntlig eksamen (mener at i norsk muntlig blir særemnet ditt tatt opp). Du er heldig som har fått velge tegneserier. Mener at vi var mye mer fastlåst da jeg gikk på skolen for en 6-7 år siden (hjelp, jeg begynner å gammel! ) Godt forslag, tenkte å bruke dette jeg! Tingen er den at vi skulle levere en kort planlegging av hva vi skulle ha allerede i dag! Og klokken halv 5 var siste frist (levere på mail), så jeg lurer på om noen har noen tips til problemstillinger angående tegneserier(Nemi, Pondus osv) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Hvorfor har norskproduserte tegneserier blitt så populært de siste årene? Hvordan står det til meg tegneserieproduksjonene i norge? Hva finnes av norske tegneserier? Kanskje noe å gå utifra? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Gode idèer Goophy De skal sendes til norsklærerinnen min snarest Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Mitt sålangt: Hvorfor suger norsk film? Jeg sliter... Endret 9. september 2004 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
MsTwigi Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Eller gjør som meg... jeg brukte det jeg hadde fra ungdomsskolen. Jeg hadde nemlig en særoppgave derfra om Oskar Braathen (OsloForfatter, arbeidere og sånn). Det som gjorde det da enkelt var at dette var noe jeg hadde holdt på med før, ergo ikke så vanskelig å skrive noe om. Vi kunne også velge mellom skriftlig og muntlig fremføring. Dvs, vi måtte levere noe skriftlig, men ikke så mye. Jeg valgte da muntlig og snakka meg til en god karakter. Dersom dere ikke er redd for å snakke og sånn, så lønner en muntlig framføring seg. Du kan snakke deg til mer enn du evnt kan skrive deg til. Du kan føle deg frem til hva lærern vil vite, og dersom du snakker fritt om emnet ditt, vil lærern sitte igjen med en følelse av at dette var noe du kunne og behersket. Husk også at særemnet kommer til å være en stor del av karakteren om dere kommer opp i Norsk muntlig. Da er nemlig særemnet en av de tre obligatoriske emnene som du skal snakke om. Velg noe dere kan / har materiale på fra før av. Det gjør det enklere for dere selv, og muligheten for en bra karakter er i mange tilfeller større. IMO... Have fun... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Grøss, jeg skal også ha særemne og må bestemme meg innen fredag neste uke om hva jeg skal skrive om. Det må være norsk eller skandinavisk. Skal komme med et lite utrag om hva vi kan velge mellom, det står i Signatur boka for de som bruker den på skolen *hat* Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Husk også at særemnet kommer til å være en stor del av karakteren om dere kommer opp i Norsk muntlig. Da er nemlig særemnet en av de tre obligatoriske emnene som du skal snakke om. Ble visst et innlegg til... Hos oss så fikk vi beskjed at Særoppgaven har liten betydning på karakter, og at vi ikke vil få karakter på selve særoppgaven, kun en tilbakemelding. MEN den kan ha en betydning dersom man vipper mellom 2 karaterer på slutten av året... Lenke til kommentar
MsTwigi Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Mja, men det som er at hvis dere kommer opp i Norsk muntlig, så får dere tre deler av eksamen liksom. Var i allefall sånn når jeg var oppe i Norsk muntlig. Riktig nok for tre år siden, men uansett... Du får en litteraturdel, en språkhistoriedel og særemnet. Dvs. dere får ett tema i hver del liksom. Jeg fikk etterkrigstiden og et dikt jeg skulle tolke i litteraturhistoriedelen, norrønt språk og en tekst jeg skulle lese / oversette i språkhistoriedelen og særemnet. Derfor ta noe dere kan føle dere sikre på når / om dere kommer opp i norsk muntlig. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Mja, men det som er at hvis dere kommer opp i Norsk muntlig, så får dere tre deler av eksamen liksom. Var i allefall sånn når jeg var oppe i Norsk muntlig. Riktig nok for tre år siden, men uansett... Er sånn enda gitt... Lenke til kommentar
MsTwigi Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Om dere er heldige med temaet på eksamen, er ikke norsk det værste å komme opp i... husk... det er et fag dere har hatt i så mange år, at noe er NØDT til å sitte i skallen deres. uansett... lykke til med særemnene, og ikke legg det for langt bort når dere er ferdig med det. Det kommer opp igjen til våren! Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Du har ikke tilfeldighvis er særemne som ikke er for jentepreget og kan brukes på sørlandet ? Lenke til kommentar
MsTwigi Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Høhø... mitt særemne ble begravet våren 2001... det ligger langt ned i en kiste på loftet. Dessuten hadde jeg muntlig fremføring av særemnet, og jeg leste tre nokså store bøker... så jeg tror ikke jeg orker / gidder å finne frem det særemnet... men men... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Bare ett tips. La bare være å alt for mye fra en kilde slik at lærern beskylder deg for plagiat.. Da blir en ekstra muntlig prøve og 2 minus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå