Gå til innhold

Særemne i norsk 2004. Tips og ideer.

Goophy

Anbefalte innlegg

Jeg skal sammenligne det norske adventure-spillet Den Lengste Reisen mot det amerikanske(?) Syberia og Syberia II. Har aldri hatt det så kjekt i hele mitt liv da Syberia viste seg å være rett og slett bare fantastisk bra. Klart et av de beste spillene jeg noensinne har spilt. En kamerat av meg nærmest forguder DLR, så jeg gleder meg villt til å starte opp på det også :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blib, heldiggris.

Jeg hadde også tenkt til å velge noe med dataspill, men siden det ikke var relatert til litteratur, språk eller massemedier fikk jeg ikke lov. :(

Apropos, noen som kan konfirmere at Cartoons er avisstriper og Comics lange serier (album på 100 siden osv.)?

Lenke til kommentar
Vi måtte visst skrive om norske ting vi også.

Men siden jeg er så sær og vanskelig fikk jeg lov til å skrive om utenlandske tegneserier OG levere inn en skriftlig oppgave, selv om alle egentlig skulle ha muntlig foredrag.

:w00t:

Skal skrive om cartoons / comics og forskjeller på tegnestiler rundt omkring i verden, hvis noen lurte...

Ahh, dritkult! Tenkt å gjøre det samme...hehe.

Vi på vår skole kan velge mellom å levere en skriftlig oppgave eller bare en ha en heldagsprøve om problemstillingen som vi leverer inn. Tar prøven jeg, har hørt det er best.

Lykke til da ;)

Lenke til kommentar

Hvis du skal slippe billig unna er vel tegneserier noe av det letteste. Jeg brukte i underkant av 1 time på arbeidet med særemnet, inkludert tiden jeg brukte på å lese "bøkene" (donald). Vi måtte ha både foredrag og heldagsprøve (fagstil) om særemnet.

Fikk riktignok bare 3+, men seriøst - heller 3+ enn 100timer arbeid med noe skikkelig dritt for å få en skikkelig god karakter.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Hvis du skal slippe billig unna er vel tegneserier noe av det letteste. Jeg brukte i underkant av 1 time på arbeidet med særemnet, inkludert tiden jeg brukte på å lese "bøkene" (donald). Vi måtte ha både foredrag og heldagsprøve (fagstil) om særemnet.

Akkurat samme som vi skal ha det.

Men jeg tror jeg kommer til å bruke ihvertfall en 10-15 timer på dette, vet stort sett akkurat hva jeg skal skrive om og at det vil bli veldig inngående.

Har valgt å utelukke alt fra Disney iogmed at sereiene skrives og tegnes av forskjellige personer.

Trenger 6'er på oppgaven (ihvertfall 5 da). :yes:

Lenke til kommentar

Skal du ha en god karakter, bør du lage det litt originalt og ikke bare "rett fram". Skriv om norske tegneserier. Ta for deg populære Nemi og Pondus. Jeg vil tro du også har en dugelig mulighet å komme i kontakt med Lise Myhre (Nemi) og Frode Øverli (Pondus) ettersom de er norske.

Ellers kan du ta for deg serien "Sandman" av Neil Gaiman. Der har du mye som du kan studere nærmere

Uansett, dersom du gjør litt ut av det og syntes selv at det er interessant, vil du ikke bare få en god karakter, men du har har også masse å snakke om til en evt. muntlig eksamen (mener at i norsk muntlig blir særemnet ditt tatt opp).

Du er heldig som har fått velge tegneserier. Mener at vi var mye mer fastlåst da jeg gikk på skolen for en 6-7 år siden (hjelp, jeg begynner å gammel! :scared:)

Lenke til kommentar
Ellers kan du ta for deg serien "Sandman" av Neil Gaiman. Der har du mye som du kan studere nærmere

Done.

Har ikke tenkt til å ta med noe særlig av norske serier.

Mest litt sære utenlandske ting som få har hørt om.

Har dessuten laget et lite intervju med Mads Eriksen, for de som vet hvem det er.

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha særemne i år. Lurer innihampen på ka eg skal ha...klarer aldri bestemme meg. Tenkte å skrive et manus, og mekke film ut av det, men får se. 2.verdenskrig i Norge er også et aktuellt tema å ta opp.

Er det slik at man _MÅ_ lese litteratur uansett? Om eg velger å skrive om tungtvannsabotasjene, må eg lese litteratur da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...