The_Darkness Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 altså, når man putter noe i microbølgeovnen så blir det alltid varmest i bunnen først. men de varme "rørene" er jo i toppen.. derfor burde det jo bli varmest øvert på maten først. eller? vet jo ikke om dette er tillfelle i alle microbølgeovner, kansje det bare er min som er korupt.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 http://home.howstuffworks.com/microwave.htm Happy reading... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Maten blir varm av luftfriksjonen, siden den snurrer så fort på plata inni der. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Maten blir varm av luftfriksjonen, siden den snurrer så fort på plata inni der. Haha. En av de bedre.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Kan du forklare hvorfor maten min blir varm selvom jeg ikke har sånn snurrende tallerken? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Romstråler som blir teleportert fra planenten Pluto til micro'en din... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Mikrobølgestråler varmer opp maten din fra innsiden. Derfor blir alltid fyllet i holditen jævlig varmt. Hvis du vil vite mer om temaet, anbefaler jeg boken "Popp sier hamsteret, og andre mikrobølgeovn-leker." Endret 31. august 2004 av Jon@s Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Mikrostråler av noe slag varmer opp vannet. Vannet fordamper.. Derfor blir ikke rundstykker gode etter å ha blitt varmet opp en gang.. Lenke til kommentar
jfx Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Microbølgeovner får vannmolekylene i mat til ov viberere ekstremt fort, dette skaper friksjon, som igjen blir til varme. Dette fungerer bare på organisk materiale, fordi det må inneholde 'vann', noe som forklarer hvorfor containere du har maten i ikke blir varm i microbølgeovner (vel de blir varme fordi de tar opp varme fra maten da, men ikke fra strålingen inne i ovnen). Er forresten samme delvis samme stråling i en microbølgeovn som den som brukes for og overføre datasignaler ved hjelep av microbølgeantenner, derfor de skal plasseres med fri luflinje i mellom seg, og minimal sjangse for at noe skulle havne mellom dem, spes mennersker etc. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Kan du forklare hvorfor maten min blir varm selvom jeg ikke har sånn snurrende tallerken? Tallerkenen din går i sikksakk? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Microbølgeovner får vannmolekylene i mat til ov viberere ekstremt fort, dette skaper friksjon, som igjen blir til varme. Dette fungerer bare på organisk materiale, fordi det må inneholde 'vann', noe som forklarer hvorfor containere du har maten i ikke blir varm i microbølgeovner (vel de blir varme fordi de tar opp varme fra maten da, men ikke fra strålingen inne i ovnen). Er forresten samme delvis samme stråling i en microbølgeovn som den som brukes for og overføre datasignaler ved hjelep av microbølgeantenner, derfor de skal plasseres med fri luflinje i mellom seg, og minimal sjangse for at noe skulle havne mellom dem, spes mennersker etc. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Offtopic: Finnes det en "omvendt micro"? Hadde vært kjekt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Offtopic: Finnes det en "omvendt micro"? Hadde vært kjekt. Desverre Men fungerer vel flott å putte saken du skal fryse i hydrogen Lenke til kommentar
sparks Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 hvem bryr seg så lenge den funker. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 hvem bryr seg så lenge den funker. De som vil at den ikke skal funke? :-) Evt de som bryr seg når den funker. Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 I våres micro er det bare tallerken som blir varm Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Stråling = atomer danser disko = varme. Vann og fettmolekyler brytes ned mener jeg. Grunnen til at tallerkenen er varm er ikke pga mikroen skaper så voldsom varme men vann og fett varmer opp tallerkenen. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 hvis du vil lære mer om microen din kan du gjøre et lite ekspriment: først kan du begynne med å legge en metaljenstan inne i microen slå på å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 først kan du begynne med å legge en metaljenstan inne i microen slå på å se hva som skjer. Putta en nugattiboks med sånn "sølvpapir" eller hva det er på kanten ( sånn som det er over den før du har åpna den" og da begynnte den lille biten å brenne litt Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Microbølgeovner får vannmolekylene i mat til ov viberere ekstremt fort, dette skaper friksjon, som igjen blir til varme. Dette fungerer bare på organisk materiale, fordi det må inneholde 'vann', noe som forklarer hvorfor containere du har maten i ikke blir varm i microbølgeovner (vel de blir varme fordi de tar opp varme fra maten da, men ikke fra strålingen inne i ovnen). Er forresten samme delvis samme stråling i en microbølgeovn som den som brukes for og overføre datasignaler ved hjelep av microbølgeantenner, derfor de skal plasseres med fri luflinje i mellom seg, og minimal sjangse for at noe skulle havne mellom dem, spes mennersker etc. Såvidt jeg husker ble det først oppdaget at microbølger kunne brukes til å varme opp mat når en person som jobbet på et satelittanlegg merket at sjokolader o.l. han hadde i lommen smeltet når han gikk foran parabol-antenne der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå