Smidt Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 etter en lengre periode med php koding er jeg litt smårusten på noen felter av css'en og har laget en test side for å friske litt opp igjen. det som her er problemet er at jeg vil ha footeren på bunnen. den skal samtidig være midstilt. bakgrunnen må jo da ha min-height 100%, men det funker ikke i IE (fant helt ut av den hacken som har vært oppe i forumet før). det som gjør dette til et problem er at jeg må ha position: absolute; på footeren siden den skal ha bottom: 0px; men wrappen som hele siden ligger inni må ha position: relative; siden den skal være midtstilt. jeg må ha enten relative eller absolute på begge og da får jeg bare til enten å "bunnstille" eller midtstille.. hadde vært supert om noen kunne tatt en titt på problemet, for det må jo finne en løsning på det. *håpe på en fin løsning* siden: http://smidt.predicted.net/beta/ css: http://smidt.predicted.net/beta/style.css Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Se hvordan jeg har gjort det på http://misinterpreted.net/ Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Se hvordan jeg har gjort det på http://misinterpreted.net/ ja tok en titt på den, men forstod ikke helt poenget. du har jo to id'er for footer og de er forskjellig, hvorfor det? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 På forsiden blir det en eller annen margin-feil, sånn at footeren hopper opp over innholdet, så jeg fiksa dette med å sende et alternativt stilark til forsiden. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 flott, nå har jeg fått midstilt og samtidig satt footeren helt på bunnen, men hva skjer om når det blir mer innhold enn en skjermhøyde? får heller ikke bakgrunnen til å strekke seg nedover hele siden. Lenke til kommentar
joffar Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 fot at bakgrunnen skal strekke seg over hele vinduet, prøv med html,body { background: #E1D9D9 url(bg.gif) repeat; height:100%; } Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 den må vel ha en min-height siden det skal være mulig å utvide den når det blir mer innhold enn en skjermhøyde. da må det også settes inn en IE hack. finner ikke helt ut av hvordan du har gjort det SirIce, could you take a look? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 På misinterpreted.net simulerte jeg body-bakgrunn ved å legge en div med 100% bredde rundt alt. Da ser det ut som om body fortsetter nedover. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 nå har jeg laget en bakgrunn med en bredde på 1700px, den repereres nedover. men hele siden forskyves i Opera og i IE midstilles selve siden riktig, men bare bakgrunnen forskyves. hvordan kan jeg skjule den delen av bildet som er til overs, sånn at bildet og dermed også siden blir midstilt? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Mulig at jeg har gått glipp av noe viktig i denne tråden, men hvorfor bruker du ikke bare body { background: url("bg.gif") center repeat-y; } ? Endret 1. september 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 (endret) si der polert nå fikk jeg det til å virke i IE og Opera, har ikke testet Mozilla enda, men skulle vel gå der og.. edit: er kjekt når alt ordner seg i dag Endret 1. september 2004 av Smidt Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Bakgrunnen vises ikke i Firefox, noe som vel kommer av en glemt clear: both? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Bakgrunnen vises ikke i Firefox, noe som vel kommer av en glemt clear: both? hvor ville du ha lagt den da? etter toppen av innholdet? er liksom litt vanskelig når jeg ikke kan kontrollere akkruat nå. men nå som alt (nesten) er i boks, er det et greit design til tross for at det bare er oppfrisking av css koding? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hvorfor setter du en statisk bredde? Bruk %. 100% er ett hundre prosent i alle(?) browsere. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Hvorfor setter du en statisk bredde? Bruk %. 100% er ett hundre prosent i alle(?) browsere. var ikke helt med på den, selve siden må jo ha statisk bredde siden bildet i header ikke kan strekkes, men om det er midtstillingen du tenker på skal den være sentrert uansett oppløsning. Lenke til kommentar
joffar Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Mulig at jeg har gått glipp av noe viktig i denne tråden, men hvorfor bruker du ikke bare body { background: url("bg.gif") center repeat-y; } ? Jeg hadde problemer med å få bakgrunn i hele vinduet i mozilla. Måtte includere html,body i css filen for at det skulle virke... vet ikke om det hadde noe med resten av divene mine da.... EDIT: Hadde vel noe med at jeg ikke satte footer til å legge seg på bunnen uansett av innhold... html,body { background: url("bg.gif") center repeat-y; Endret 1. september 2004 av joffar Lenke til kommentar
joffar Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hvorfor setter du en statisk bredde? Bruk %. 100% er ett hundre prosent i alle(?) browsere. var ikke helt med på den, selve siden må jo ha statisk bredde siden bildet i header ikke kan strekkes, men om det er midtstillingen du tenker på skal den være sentrert uansett oppløsning. dersom det er bakgrunnen som du har satt til 1700px er det unødvendig... den kan settes til 1px (dersom du ikke har ett pattern eller no..) og deretter repeteres uansett hvordan du lager resten av siden... Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 (endret) aha, det SirIce mente med statisk bredde. har gått bort fra det nå, bruker bare et bilde som repteres(x og y) som bakgrunn og har en bakgrunn som repeteres nedover som må utvides alt etter hvor mye innhold som kommer oppå den. edit: har prøvd å sette inn clear both etter toppen av innholdsboksen ute hell. har også prøvd andre steder, hvor må jeg legge den for at jeg skal få repetert bakgrunnen i Firefox? Endret 1. september 2004 av Smidt Lenke til kommentar
joffar Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 prøvde du med: html,body { background: url("bg.gif") center repeat-y; Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 prøvde du med: html,body { background: url("bg.gif") center repeat-y; måtte bruke den metoden og legge til en farge i tillegg siden det ble for avansert med bildet. bare Opera viser siden perfekt, Firefox forskyver bakgrunnen med 1px eller 2 px, og footeren vises på bunnen av skjermbildet selv om innholdet er mer enn ett skjermbilde høyt.. IE lager bare problemet med footeren. virker som om Firefox er den nettleseren som aksepterer minst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå