m-kane Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Er det noen som kan gi meg et lite vink på hvordan dette gjøres? I f.eks windowz kan en bruke \\hollow\home\<brukernavn> Og om en ønsker kan en lage mappe av det i "Mine nettverkssteder" Finnes en tilsvarende funksjon i OS X (Regner med det, men klarer ikke finne det - og før noen skrive rtfm så ligger den i flyttelasset et sted...) Og når en legger til en slik nettverksmappe - kan en da sørge for at dette også er tigjengelig for brukere med mer begrensede rettigheter? Har en skole bruker som jeg vanligvis bruker på skolen, med passe begrensede rettigheter. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hvis du skrur på deling i osx så deler den /bruker/Felles/ Og hvis du bruker brukernavnet når du kobler til maskinen får du tilgang til alle harddisker og filer. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 ..og kjenner du ein dud som har peiling på Linux, ber du han aktivere SWAT. Da får man SMB (Samba; fildelingstjenesten for å kommunisere med windows) konfigurering via et web-grensesnitt. Da kan man enkelt dele mapper slik som på windows - bare et hakk lettere og sikrere Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Takker for svar, men jeg tror jeg har ordlagt meg litt dårlig. Jeg skal IKKE dele mapper, jeg skal logge meg på servere på skolen slik at når jeg er i deres trådløse nett kan jeg lagre til steder på deres servere, og slik kunne få tak i det både på min Mac, og skolens stasjonære maskiner. Da må jeg mappe drivene (aner ikke hva det er på norsk ) slik at det blir netverksstasjoner på min powerbook. Eller ordlegger jeg meg uklart ennå? (Om jeg har misforsått det skrevet over, beklager jeg!) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Takker for svar, men jeg tror jeg har ordlagt meg litt dårlig. Jeg skal IKKE dele mapper, jeg skal logge meg på servere på skolen slik at når jeg er i deres trådløse nett kan jeg lagre til steder på deres servere, og slik kunne få tak i det både på min Mac, og skolens stasjonære maskiner. Da må jeg mappe drivene (aner ikke hva det er på norsk ) slik at det blir netverksstasjoner på min powerbook. Eller ordlegger jeg meg uklart ennå? (Om jeg har misforsått det skrevet over, beklager jeg!) Ok, da så. Dette skal gjøres enkelt ved å stikke inn på "Nettverk" etter at du har åpnet en Finder-browser (der du kan se harddiskene, mappene innenfor hjemmemappen din, osv). Der skal du få opp alle windows/netbios-maskiner på nettverket (så fremt du har aktivert smb, gjøres under Programmer -> Verktøy -> Katalogtilgang. Velg deretter SMB -> Konfigurer. Skriv inn arbeidsgruppen du skal "joine"). Hvis dem ikke popper opp (noe som er lite sannsynlig, med mindre sysadmin har sperret dette på et vis - f.eks at brukere som ikke er logget inn fra før, ikke får tilgang til shares/etc). Da må du bruke DAVE. Hvis du får tilgang til shares, dobbeltklikker du på dem, og evnt. passord/login-skjerm popper opp. Skriv så brukernavn/passord, og dette skal mountes som ein harddisk. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 1. september 2004 Forfatter Del Skrevet 1. september 2004 Danke! Nå tror jeg jeg nærmer meg Men det går ikke an å hoppe direkte til den folderen jeg ønsker å legge inn? Problemet blir at jeg møter passordet på .../home/ men jeg er interresert i .../home/<brukernavn> som disk? (Er seff bare å bla da, men det er endel brukere på serverene ) Og er det mulig å få OSX til å huske denne banen og automatisk moute den igjen ved neste login i samme nett? (Ja, jeg er grønn Og MEGET taknemlig for hjelpen!) Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 GO -> Connect to server Der kan du mappe et folder e.l slik at det kommer opp som disk, du skriver selv sti'en eller bruke browse.. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Eple-K i Finder, deretter: smb://127.0.0.1/folder/som/ligger/i/folder/warez/pr0n/snusk/osv :-) smb://<ip-adresse>/<mappenavn>/ Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Takker folkens! Zapchud gav meg just det jeg lette etter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå