Gå til innhold

Billig vannkjøling, 1054,- Komplett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det ser riktig interessant ut! En stor fordel er at de bruker 12v pumpe, slik at man slipper unna problemet med å dra inn 230v i kabinettet til denne.

Tidligere har jeg for min del vært skeptisk til 12v pumper, men registrerer med glede at det nå dukker opp gode og stillegående 12v pumper! (Ja, har lest litt om slike i det siste).

En 120mm radiator er jo mer enn bra nok til oppsettet ditt, og bør kunne duge om du klokker litt også.

Men som alltid: Det betinger at du ikke har "badstutemperatur" rundt kabinettet ditt, da vil enhver radiator slite.....

Lenke til kommentar

1000lapp for ett vannkjørlings sett er ikke ille nei, men du kan jo få så mye mer, og så mye bedre om du legger litt mer penger i det.. GREIT at du får det du trenger i det settet, tenker du... men gjør du det? chipset er en fordel å vannkjørle da den viften bråker temmelig mye den også (største støykilden i mitt kabinett at the moment) ettersom det var støyet du skulle ha ned... og overklokking ikke var høyt prioritert av deg, vell tenk deg om det plutselig BLIR en prioritet? Greit å ha ett vannkjørlings system som har potensiale til å kjørle det overklokkede systemet da.. :roll: er ikke snakk om å øke prisen med mye for å få kjøpt noe bedre..

Tenk at du bestiller det settet til 1054 kroner, så vil du ha chipset kjørler også for å få mindre støy, koster jo noen hundrelapper det også.. så er du plutselig oppe i 1300-1400 spenn medregner porto... da er du jo oppe i prisen på ett dugelig vannkjørlings sett sammensatt av ingen andre enn deg selv på microplex.no :w00t: selvfølgelig blir det litt dyrere enn 1054 kroner om du setter det sammen selv, men da vet du hva du får, og vet du ikke hva du bør kjøpe til billigst mulig penge.. så er det bare å leite litt på forumet, tror jeg har sett noen sette sammens ett egenkomponert vannkjørlings sett til rundt 1000 lappen... finner du det ikke, sett opp en tråd "hjelp egenkomponert vannkjørling til 1000kr +/-" eller noe i den duren

Mitt forslag hvertfall.. :roll: vill du VIRKELIG spare penger gjør du som så mange andre hær på forumet, og lager egne vannblokker.. ;) Skrue har jo laget en guide som ikke er så grusomt vanskelig å få til :thumbup:

Mitt forslag i hvertfall... Lykke til med valget ditt...

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Noen som har et forslag til et sett med radiator, vifte, slanger, koplinger, pumpe, reservoar og kjøleblokk til 1100,- ?

du kan lage tank selv!

pumpe: finn en på akvariebutikk:eheim mini 600:150kr

blokk: dangerden:vet ikke hvilken socket du vil ha: 450kr

slanger:dangerden slanger: 180kr

radiator:black ice pro: 450kr

strips: vet ikke hvor lr pris.

kjøleveske: bland 10%kjøleveske med batterivann:50kr

=

1300

netconnection.no

Endret av illvit
Lenke til kommentar

Spennende sett det der ja. Tror man får mye for pengene. Men er jo ikke topp-ytelse. Men det jeg ser positivt i dette settet er:

-BILLIG

-Stillegående

-Lett å montere

-Bra cpu-blokk

-12v pumpe

-Kjøler bra.

Så dette må jo være det beste settet for førstegangs-kjøpere som finnes. Er nesten fristet til å teste dette selv.

Lenke til kommentar
Noen som har et forslag til et sett med radiator, vifte, slanger, koplinger, pumpe, reservoar og kjøleblokk til 1100,- ?

du kan lage tank selv!

pumpe: finn en på akvariebutikk:eheim mini 600:150kr

blokk: dangerden:vet ikke hvilken socket du vil ha: 450kr

slanger:dangerden slanger: 180kr

radiator:black ice pro: 450kr

strips: vet ikke hvor lr pris.

kjøleveske: bland 10%kjøleveske med batterivann:50kr

=

1300

netconnection.no

la oss kalle en gås for en gås, og se hva som følger med i settet, og forsøke å sette sammen noe tilsvarende så billig som mulig.

CPU blokk ca 450 kr

Radiator ca 450kr

Pumpe (Eheim Compact 600) ca 150 kr

Rele-kit ca 230,- (pga av 220v pumpe)

vanntank ca 300,-

Slanger ca 180 kr

8 hurtigkoblinger ca 250,-

120mm vifte ca 100,-

120mm viftegrill ca 25,-

Viftestyring ca 100,-

Strips/slangeklemmer ca 50,-

UV coolant ca 50,-

= totalt ca 2300,- ++

I tillegg så får du med ekstra vanntank og PCI-slot gjennomføring i thermaltake kit'et.

m.a.o så er thermaltake kit'et utrolig billig, det koster under halvparten av både ferdige kit og "selvkomponerte" kit.

En annen fordel med dette kit'et er at det passer på AMD XP, AMD64, P4-S478 og P4-LGA775. Sitter du med oppgraderingsplaner så kan du sannsynligvis flytte kit'et rett over i den nye maskinen.

Siste argumentet for dette kit'et er jo at det holdt følge med et WaterChill L20 Kit! (Les testen).

Jeg ble hvertfall overbevist, og bestillte omgående :-)

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Leste akkurat testen... jeg hadde tydeligvis ikke gjort "hjemmeleksa" mi før jeg posta det jeg skreiv i min forrige post... :blush: ble jo litt imponert når jeg hadde lest testen må jeg jo få lov til å innrømme... er vell kanskje ett "løp å kjøp" produkt for de som ikke allerede HAR vannkjørling... :w00t:

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Wow. Og det er ikke ukens tilbud engang? Jøss. Hvor lett/vanskelig er det å bygge ut et sånt sett fra kun prosessorkjøling til prosessor- + gpukjøling da?

Veldig enkelt, kjøp en GPU blokk som har samme slangenippel diameter som CPU blokka, så er det bare å kutte retur slangen fra CPU, og koble den innom GPU på vei tilbake til tank/pumpe.

Lenke til kommentar

Jeg blir veldig fristet av dette kittet selv. Trenger da en chipset-block i tillegg.

Et lite spørsmål til de erfarne:

Jeg ønsker å ha muligheten til å ha radiatoren utenfor vinduet mitt. Ser for meg at det da kun trengs lengre slanger inn/ut.

Er dette mulig med dette oppsettet?

Noen problemstillinger jeg ikke har tenkt på?

Fordelen med dette er jo at systemet da vil få tilgang til mye kaldluft, samt at viftestøyen blir borte.

Lenke til kommentar
Jeg blir veldig fristet av dette kittet selv.  Trenger da en chipset-block i tillegg.

Et lite spørsmål til de erfarne:

Jeg ønsker å ha muligheten til å ha radiatoren utenfor vinduet mitt.  Ser for meg at det da kun trengs lengre slanger inn/ut.

Er dette mulig med dette oppsettet?

Noen problemstillinger jeg ikke har tenkt på?

Fordelen med dette er jo at systemet da vil få tilgang til mye kaldluft, samt at viftestøyen blir borte.

Å montere radiator i vinduet kan gjøres enkelt med å bruke lengre slanger. Enda bedre hvis du lager deg "skjøteslanger" med hurtigkoblinger som har "shut-off" ventil. Da kan du enkelt flytte radiator mellom f.eks baksiden av kabinettet og vinduskarmen etter behov.

Det eneste problemet du må være obs på, er at det ikke bør være for kaldt ute. Hvis vannet blir så kaldt at det kjøler ned slangene til 10-15 grader lavere enn romtemperaturen, så kan dette medføre kondens dannelse på utsiden av slangene, og kondensvannet kan da renne ned på komponenter inne i maskinen, du kan tenke deg resultatet selv :scared:

En billig og effektiv løsning for å motvirke dette er å isolere slangen som går mellom radiator og CPU kjøler med f.eks Bøybare rørkåler av polyetenskum (til 12mm slange) kr 18,- pr.meter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...