Gå til innhold

Portering. Sense til Telenor


Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg en t630 og skulle portere mitt gamle abonnement fra Sense til Telenor. Først fikk jeg bekjed av expert at jeg måtte vente en uke før jeg kunne bruke telefonen pga. portering, så fikk en uke senere beskjed av telenor at det kom til å ta en uke til. Så i går ringte jeg før å høre når de egentlig skulle få fingeren ut av ræva.. De sa da at det skulle være i orden i morgen klokken åtte! Men klokken er 21.25 og simkortet er like "ikke-aktivt"!

 

Hvor lang tid skal dette ta, eller er det noe jeg må gjøre på telefonen selv?

 

I morgen skal jeg ringe til Telenor, og det siste gang!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hm..fant ingen link, kan sjekke på jobben neste gang. men når jeg porterer mobilabo. på jobben er 9.5 dager den minste porteringstiden, både for netcom og telenor.

6,5 virkedager er gjeldende, det er vel ikke nedfelt i Norges Lover, men er et regelverk utrettet av Post og Teletilsynet.

 

Dvs:

bestilles portering på man-tirs-onsdag, og portering er GODKJENT, tar det ca 9 dager når man tar med helg!

bestilles portering på tors-fredag, tar det ca 11 dager, for da er det TO helger som kommer med!

 

De fleste operatører vil helst ta noen dager slingringsmonn, slik at hvis portering feiler, har de noen dager på å rette, uten å måtte forskyve dato for portering.

 

Viktig å skille mellom dager og VIRKEdager!

 

tiny

Lenke til kommentar

Btw; Telenor har nå utsatt porteringen til den 13.

 

Nei og nei!

 

Jeg snakket med en kundebehandler for tiende gang på fredag, og jeg var fast bestemt på at i dag skulle Ingard ikke være snill.. Til slutt hadde vi en liten frem og tilbake krangel, der det endte opp med at han sa "ja, da har du et problem" og la på..

 

:D En måned etter at jeg kjøpte telefonen kan jeg kanskje bruke den.. Det er nå litt for dårlig..

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hm kjenner meg igjen... snakka med tele2 i dag.. han sa jeg måtte regne med å vente 4 uker på simkortet mitt...

 

Jeg fikk brev i går om at det var krøll med portering (viste seg at nummeret jeg har side jeg var ganske liten stod med modern som juridisk ansvarlig)

 

Snakka med telenor, og de ornda dette på flekken. I brevet fra tele2 stod det at jeg ikke trengte å kontakte dem, da de ville igjenta sjekken etter 14(!) dager.

 

Ringte tele2 i dag og sa i fra at ting var ordna, for nå har jeg allerede venta ei uke, og jeg gidder ikke å vente 2 uker for å være der jeg er i dag igjen.

 

Da jeg spurte litt om tidsperspektiv sa duden som sagt ca 4 uker.

 

så.

 

Worst case for min del hadde da vert: 1.5 uke fra kjøp til tele2 begynner å styre med porteringa. +14 dager for at de skal finne ut at det er fiksa +4 uker for portering og whatnot = 6,5 uke fra kjøpt telefon til jeg kan bruke den.

 

I mellomtiden sitter jeg med en defekt telefon med mitt gamle telenor sim, og en telefon låst til tele2 som sitter å venter på sim.

 

Basicly telefonløs... *sukk* regner med jeg må betale for denne måneden også... :roll:

Lenke til kommentar

Dumt å måtte vente i opptil en måned, men så er det jo helt og holdent din egen feil siden det uttrykkelig kommer frem i avtalen om portering at det kun er juridisk ansvarlig som kan overføre et nummer..i etterpå-klokskapens navn kan man si du skulle undersøkt det, men er lett for hvis du står som bruker av abbonementet og dermed ikke har tenkt over det.. Og ekstra Kjipt når du har låst mobil..

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt disse dilemmaene ved mine 2 forrige mobil kjøp, i og med at jeg begge gangene har skifta operatør.. Heldigvis har jeg begge gangene vært så heldig at mine "låste telefoner" ikke har vært låst og dermed har jeg kunnet bruke det gamle simkortet til det nye kom.. Jeg tok også visse forholdsregler og sjekka at korrekt person stod som bruker hos den gamle operatøren før jeg starta porteringen. slik at det ikke oppstod problemer slik.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Dumt å måtte vente i opptil en måned, men så er det jo helt og holdent din egen feil siden det uttrykkelig kommer frem i avtalen om portering at det kun er juridisk ansvarlig som kan overføre et nummer..i etterpå-klokskapens navn kan man si du skulle undersøkt det, men er lett for hvis du står som bruker av abbonementet og dermed ikke har tenkt over det.. Og ekstra Kjipt når du har låst mobil..

7014860[/snapback]

 

Ja... poenget er jo ikke at jeg burdte stått som juridisk ansvarlig, men hvor lang tid det tar... og at de skriver at man ikke trenger å varslefra (og dermed få det utsatt ytterligere 2 uker)

 

Er ikke så lett å huske at den første telefonen ble kjøpt i mors navn for 8 år siden.... ;)

Lenke til kommentar

Om en portering feiler (feil eier etc) tar det som regel 11dager med portering. Den som har sagt 4uker har sagt feil.

De fleste operatørene driver følgende:

Bestille selv fra web: 2 uker

Bestille igjennom kundeservice: 4uker (2uker angrefrist + 2 uker portering)

Portering feilet: mellom 9 - 11 dager

Hurtigportering: 1 dag.

 

//Hit

Lenke til kommentar

ja, men slik jeg forstod det så var det snakk om 4 uker til jeg får SIM-kort.

 

Er dette også feil? Håper det. Hadde vert nice å få SIM denne uka.

 

Fikk foressten melding fra Telenor i dag hvor de takka for kundeforholdet og at de bekreftet mitt ønske om å skifte operatør.

Lenke til kommentar
Hvis man endrer juridisk eier av et abonnoment kan det ta litt tid før NRDB har oppdatert sin database. Sikkert derfor tele2 vil drøye slik at de er sikker på at porteringen ikke feiler igjen.

7034375[/snapback]

 

hm.. hos telenor sa det at det skulle ta en time, og han hos tele2 sa at alt stemte når jeg ringte og sa i fra... hva er nrdb btw?

Lenke til kommentar
Hvis man endrer juridisk eier av et abonnoment kan det ta litt tid før NRDB har oppdatert sin database. Sikkert derfor tele2 vil drøye slik at de er sikker på at porteringen ikke feiler igjen.

7034375[/snapback]

NRDB oppdaterer seg da ikke med juridisk eier. Denne informasjonen finnes bare i de enkeltes operatørers datasystem. Så lenge juridisk eier er korrekt hos Telenor er det bare å kjøre igang portering, men dette er jo typisk oppførsel av Tele2, da de ikke har peiling på porteringer. Mange rare påstander i denne tråden også, den eneste som har peiling er tydeligvis mobilguiden666

 

For mer info om NRDB, se her...

Lenke til kommentar
ja, men slik jeg forstod det så var det snakk om 4 uker til jeg får SIM-kort.

 

Er dette også feil? Håper det. Hadde vert nice å få SIM denne uka.

 

Fikk foressten melding fra Telenor i dag hvor de takka for kundeforholdet og at de bekreftet mitt ønske om å skifte operatør.

7033576[/snapback]

 

Så lenge du har kontaktet Tele2 etter at du har endret, er det snakk om 5 dager til du får SIM og 11 dager til porteringe (om de kjører rutiner) 4 uker gjelder kun om man nettopp har bestilt igjennom kundeservice.

 

Og som han over sier har ikke NRDB noe med juridisk eier å gjøre. Dette er en database for samkjøring med alle operatører i Norge for å muliggjøre nummerportabilitet.

 

Forresten morsomt å si at "Tele2 ikke har peil på porteringer" når det er ett av de største selskapene i Norge :cool: Hvordan har de da fått alle kundene?

 

//Hit

Endret av |Hitman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...