Gå til innhold

Materiellavgift på VGS

Anbefalte innlegg

På skolen jeg går på, ladejarlen VGS i Trondheim, har jeg aldri hørt noe om materiellavgift på kopier. Eneste vi må betal er skolebøker og utstyr som verktøy, da jeg går elektro. Og de som går Hotel og Næring må betale 1500kr i halvåret, tror jeg får mat og annet. Ellers så syns jeg at det er latterlig av elever skal betal for noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi betaler 500 kr i papirpenger.

Dere og?

Vi betaler 450 vi.

450*385 = 173250 kroner.

173k til papir og kopiering? o_O

Når vi først er inne på regning og skolepenger, har elevorganisasjonen funnet ut at per side ferdig utskrevet taper skolen 19 øre. Med våre 500 kroner i skolepenger, vil det gi tilsammen 2632 sider ferdig utskrevet.

Får DU så mange sider?? Neppe.

Selv går jeg på privat skole, er uinterresant i sammenhengen hva vi betaler i såkalte papirpenger, skolepenger etc.

Men papirpenger skal vel stort sett også gå til:

• Håndboken din, som vel trykkes på et trykkeri
  • utskrifter du selv tar
  • utskrifter læreren tar til deg
  • kopier læreren tar til deg
  • papir du får utdelt til prøver(regner med at de færreste får bruke sitt eget papir!)
  • ++++

Det sier seg selv at dette koster. Hvor mye, har ikke jeg greie på. Og kanskje man ikke burde betale egenandel. Samme det. Poenget er at hvor mange utskrifter du SELV tar, er uinterresant.

Men hear me out.

Hvis vi regner med at hver side er ca. 1/4 mm. tykk, skulle man tilsammen fått en bunke papirer tilsammen 65 cm. høy!! Tror du vi får det?? Ikke jeg heller.

Og hvis man trekker fra 80 kr., som er sannsynlig til skolebevis, evt. internettilgang e.l, blir stabelen 55 cm. høy!!

Lenke til kommentar
Vi betaler 500 kr i papirpenger.

Dere og?

Vi betaler 450 vi.

450*385 = 173250 kroner.

173k til papir og kopiering? o_O

Når vi først er inne på regning og skolepenger, har elevorganisasjonen funnet ut at per side ferdig utskrevet taper skolen 19 øre. Med våre 500 kroner i skolepenger, vil det gi tilsammen 2632 sider ferdig utskrevet.

Får DU så mange sider?? Neppe.

Selv går jeg på privat skole, er uinterresant i sammenhengen hva vi betaler i såkalte papirpenger, skolepenger etc.

Men papirpenger skal vel stort sett også gå til:

•  
  • Håndboken din, som vel trykkes på et trykkeri

• utskrifter du selv tar

• utskrifter læreren tar til deg

• kopier læreren tar til deg

• papir du får utdelt til prøver(regner med at de færreste får bruke sitt eget papir!)

• ++++

Det sier seg selv at dette koster. Hvor mye, har ikke jeg greie på. Og kanskje man ikke burde betale egenandel. Samme det. Poenget er at hvor mange utskrifter du SELV tar, er uinterresant.

Men hear me out.

Hvis vi regner med at hver side er ca. 1/4 mm. tykk, skulle man tilsammen fått en bunke papirer tilsammen 65 cm. høy!! Tror du vi får det?? Ikke jeg heller.

Og hvis man trekker fra 80 kr., som er sannsynlig til skolebevis, evt. internettilgang e.l, blir stabelen 55 cm. høy!!

Joda, ser poenget, men tenk deg litt om. Håndboken din koster vel omtrent 10-15 kroner. Skolebevis en hundrelapp. Internettilgang tror jeg blir veldig små beløp. Men sett at du betaler 450, som ser ut som er representativt.

450-115 =345

Ja, du kan fortsatt få ganske mange papirer ;) (Spørsmål: Tegneblokker, strikkepinner etc til håndarbeidsfag, må dere dekke det selv?)

Men jeg tror faktisk vi kan regne med at du får utdelt en rundt regnet 15-20 kopier i uken. 17,5 *4,5 = 78,75.

Så kan vi regne med at du går på skolen ca. 9 måneder av året. 78,75 * 9=708,75 kopier utdelt på ett år. La oss si at det tilsvarer NOK 100,-

Så er det hvor mye du skriver ut. Dette er vel ganske individuelt, men tar jeg mye feil om jeg sier tyve sider på en uke? 20*4,5=90

90*9=810 utskrifter på ett år. For enkelhetsskyld sier vi NOK 100 ,- her også.

Da sitter vi igjen med 145 kroner som kan brukes til limstifter, sakser og sprittusjer du kan låne i skranken.

Lenke til kommentar
FAEN da. Kan dere sitere LITT mindre?

Ps. Idiotisk regnestykke Jokke. Dessuten koster skolebeviset på Katta maks 5 kr.

Heh.. riktig.

Hva er denne håndboken du snakker om??

Og tror du man kan låne ting på offentlig skole?? til 145 kr.?? Kunne kjøpt et eget pennal for den prisen.

Ellers ser det rimelig ut.

Lenke til kommentar
FAEN da. Kan dere sitere LITT mindre?

Ps. Idiotisk regnestykke Jokke. Dessuten koster skolebeviset på Katta maks 5 kr.

Heh.. riktig.

Hva er denne håndboken du snakker om??

Og tror du man kan låne ting på offentlig skole?? til 145 kr.?? Kunne kjøpt et eget pennal for den prisen.

Ellers ser det rimelig ut.

Finnes det ikke kalkulatorer (dersom noen skulle ha glemt sin) i de forskjellige utgavene, sprittusjer til plakatlaging, limstifter og sakser til utlån?

Greit at du, HalTan synes rengestykket er dårlig. Det er bare å beklage.

Har dere heller ikke håndbøker med forskjellig informasjon, skolerute, reglement, etc?

Lenke til kommentar

jokke, du glemmer at skolen faktisk får statlig støtte. man kan selvfølgelig slenge inn hva man vil, fra lærerlønninger til vedlikehold og vasking av skolen i regnestykket, men poenget med tråden her var at avgiften er urimelig høy, og en sleip å snike inn en egenandel som ikke skulle burde vært der.

ideelt sett skal det ikke koste penger å gå på skole i norge.

forøvrig slipper jeg noen slik avgift på skolen min, og utskrifter fra pc er gratis, mens kopier man tar selv koster 1 kr.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
jokke, du glemmer at skolen faktisk får statlig støtte. man kan selvfølgelig slenge inn hva man vil, fra lærerlønninger til vedlikehold og vasking av skolen i regnestykket, men poenget med tråden her var at avgiften er urimelig høy, og en sleip å snike inn en egenandel som ikke skulle burde vært der.

ideelt sett skal det ikke koste penger å gå på skole i norge.

forøvrig slipper jeg noen slik avgift på skolen min, og utskrifter fra pc er gratis, mens kopier man tar selv koster 1 kr.

Skolen trenger faktisk ikke å kopiere til deg. Kanskje de heller skulle få deg til å skrive ned alt sammen, og kun ta en kopi på en transparent som så gikk på omgang mellom klassene?

Lenke til kommentar
Skolen trenger ikke å stille med skolebygg, kanskje de heller skulle fått dere til å bygge ei hytte per klasse?

I Kenya sitter de seriøst rundt trær med tavler hengt opp i..

EDIT: Du vet at statstøtten på 85 % til friskoler IKKE dekker kostnader til selve byggningsmassen?

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Skolen trenger faktisk ikke å kopiere til deg. Kanskje de heller skulle få deg til å skrive ned alt sammen, og kun ta en kopi på en transparent som så gikk på omgang mellom klassene?

eller kanskje vi bare burde kutte ut systemet med lærere, og la elevene sitte med boka si selv. eller som olsen sier, bare kutte ut hele skolebygget.

nei, dersom kopiering er den mest hensiktsmessige måten å gjøre det på, i form av effektivitet, og hensyn til elevene, synes jeg skolen skal ta seg råd til det. akkurat som de tar seg råd til å vaske og vedlikeholde skolen, lønne lærere, holde inventaret i orden osv

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Ja, du kan fortsatt få ganske mange papirer ;) (Spørsmål: Tegneblokker, strikkepinner etc til håndarbeidsfag, må dere dekke det selv?)

Går Medier og kommunikasjon og vi må dekke skisseblokker, limstifter, saks, osv selv i en egen pakke til 500.

I tillegg er det obligatorisk å kjøpe minidisc til 2500 kroner.

Det vet du når du velger linjen da.. MiniDisc? Er ikke det helt out? Men det er vel tross alt mange som har det liggende hjemme i en skuff, eller stilles det krav til modell?

Det er klart du må dekke lim og saks selv når du skal bruke det fast. Jeg tenker på lim og saks og spritusjer til bruk f.eks i Norskfaget. Eller sett at du har glemt ordbok eller kalkulator til en prøve. Det er det jeg mener med utlån.

Lenke til kommentar
OK, da vet vi det, Jokke mener lommeboka skal bestemme hva man skal kunne utdanne seg til. Flott flott.

BTW Jokke, det er vel en selvfølge å betale for pulten også, siden du bruker den regelmessig? Daglig faktisk.

Pult er jo for å si det sånn ikke helt nødvendig da.. Men hallo, det er ikke det jeg sier. Og det vet du.

Olsen, du kan få både lån og stipender. Lommeboken bestemmer ingenting når vi snakker om forskjeller på MAX NOK 2 000,-

Intervjuer kan jo faktisk tas opp på diktafoner også da. Men de avanserte diktafoene koster litt de også..

Lenke til kommentar

Jo, det er jo det du sier når du sier at "du visste hva det kostet før du meldte deg opp".

Ja, man kan få lån og stipend. Stipendet holder ikke for alle, mange som trenger det får ikke og for folk som må flytte så holder ikke stipendet i det hele tatt, lånet hjelper noe på.

Forskjellen er ikke MAX 2000, forskjellen er minst 5000.

Lenke til kommentar
Jo, det er jo det du sier når du sier at "du visste hva det kostet før du meldte deg opp".

Ja, man kan få lån og stipend. Stipendet holder ikke for alle, mange som trenger det får ikke og for folk som må flytte så holder ikke stipendet i det hele tatt, lånet hjelper noe på.

Forskjellen er ikke MAX 2000, forskjellen er minst 5000.

Finnes stipender og legater fra andre enn lånekassen også da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...