Gå til innhold

Materiellavgift på VGS

Anbefalte innlegg

Ma jo det nar hobbyen til 90% av de som er pa forumet er a kaste skitt mot USA. Litt rart at amerikanske skoler klarer a ha gratis papirbruk for elevene, men velferds-Norge ma ta inn 3-500kr per elev... Hmmmmmm... Hvor ble det av alle skattepengene vare? Jeg betaler vel 24% moms for en grunn...?

du blir ikke akkurat bedre når du driver på slik da.

vi betaler ingenting forresten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg betaler rundt 600kr i halvåret. Av dette kan jeg skrive ut 200 sider pr semester. Resten er til "annet materiell". Synes det er greit nok, man får iallefall litt tilbake.

Det er jo galskap. 600 kr I HALVÅRET? OMG!! :ohmy:

Glemte å si at jeg går på Høyskole. Btw synes jeg at materiellutgifter til VGS burde vært gratis. Husker selv for mange år siden da jeg gikk på gymnas at å printe ut fra skriver var gratis, mens kopier kostet 50 øre. Dette på grunn av at alle skoler må betale penger til Kopinor for å ha og bruke kopimaskin. Før var det til og med teller som talte antall kopier. Så skola tok bare for sine faktiske utgifter. Jeg vet ikke hvordan det er i dag.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Argumentene til rektoren din er null verd så lenge skolen din brukte en halv million på ei automatisk persienne som for det første går opp og ned i tide og utide, for det andre bråker og for det tredje er montert feil vei.

EDIT: Og at han er frimurer gjør vel ikke akkurat saken så mye bedre ;)

De er temmelig irriterende ja. I tillegg er det null sollys som slipper inn på klasserommene om våren, greit nok at kantina er bomberom, men trenger vel ikke lage en bunker av alle klasserommene.

Er ingen av lærerne som faktisk sier at de var for å kjøpe inn persiennene. Men noen må ha godkjent det, eller er rektor allmektig?

Lenke til kommentar

Blir det ikke noe av? Har hørt at mange nekter å betal og at giroene skulle brennes i skolegården. Det hadde vært dritkult.

Olav Magus er vel omtrent den eneste i elevrådet som faktisk har baller til å si imot rektor i elevrådet etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Blir det ikke noe av? Har hørt at mange nekter å betal og at giroene skulle brennes i skolegården. Det hadde vært dritkult.

Olav Magus er vel omtrent den eneste i elevrådet som faktisk har baller til å si imot rektor i elevrådet etter hva jeg har hørt.

Vet at de skal ha et ekstraordinært møte, da de ikke ble ferdig med det forrige og antar at det dreier seg om dette.

Forhåpentligvis er det ikke over, tror bare de som ikke brydde seg mer enn fem minutt er silt ut.

Som sagt, alt for få som faktisk engasjerer seg, da det normalt er foreldre som betaler.

Lenke til kommentar

Gratis bøker, papir og barnehage. Så skal du se at økonomiansvarlig i kommunen blir glad! På toppen av det hele blir det transport til ditt lokale fritidssted, hvor det spanderes gratis pizza og brus, for hele lokalsamfunnet. :yes:

For de som måtte lure på hvor pengene kommer fra, blir disse fakturert dine lokale skattebetalere. Så dette er jo ingenting å bry seg med! :)

Vi sees til brus og pizza!

Lenke til kommentar
Gratis bøker, papir og barnehage. Så skal du se at økonomiansvarlig i kommunen blir glad! På toppen av det hele blir det transport til ditt lokale fritidssted, hvor det spanderes gratis pizza og brus, for hele lokalsamfunnet. :yes:

For de som måtte lure på hvor pengene kommer fra, blir disse fakturert dine lokale skattebetalere. Så dette er jo ingenting å bry seg med! :)

Ja nei faen heller. Alt skal koste penger. Barneskole, ungdomsskole, videregående, sykehus, vei, park, bibliotek, sykehjem, eldresenter, ungdomsklubb, sosialkontoret, ja alt, alt må bli brukerfinansiert. Argumentasjonen din er dårlig om det ikke er dette du ønsker.

Lenke til kommentar
Gratis bøker, papir og barnehage. Så skal du se at økonomiansvarlig i kommunen blir glad! På toppen av det hele blir det transport til ditt lokale fritidssted, hvor det spanderes gratis pizza og brus, for hele lokalsamfunnet.  :yes:

For de som måtte lure på hvor pengene kommer fra, blir disse fakturert dine lokale skattebetalere. Så dette er jo ingenting å bry seg med!  :)

Ja nei faen heller. Alt skal koste penger. Barneskole, ungdomsskole, videregående, sykehus, vei, park, bibliotek, sykehjem, eldresenter, ungdomsklubb, sosialkontoret, ja alt, alt må bli brukerfinansiert. Argumentasjonen din er dårlig om det ikke er dette du ønsker.

muligens et snev av ironi :hmm: *håper jeg*

Lenke til kommentar
Ja nei faen heller. Alt skal koste penger. Barneskole, ungdomsskole, videregående, sykehus, vei, park, bibliotek, sykehjem, eldresenter, ungdomsklubb, sosialkontoret, ja alt, alt må bli brukerfinansiert.

Det er vel heller et spørsmål om hvilken grad av statlig styring man ønsker.

Argumentasjonen din er dårlig om det ikke er dette du ønsker.

Jeg hadde ingen argumentasjon, ei heller en påstand. :)

Lenke til kommentar
Det er vel heller et spørsmål om hvilken grad av statlig styring man ønsker.

På hvilken måte er det statlig styring å slippe å betale kopiavgift på "gratis videregående opplæring"?

Jeg hadde ingen argumentasjon, ei heller en påstand.  :)

Neivel nei. Men når man vet hvor du står politisk så gjør man seg jo sine tanker.

Lenke til kommentar
På hvilken måte er det statlig styring å slippe å betale kopiavgift på "gratis videregående opplæring"?

Inlegget mitt var tatt ut av sammenheng, useriøst og humoristisk ment.

Neivel nei. Men når man vet hvor du står politisk så gjør man seg jo sine tanker.

:)

Lenke til kommentar
Vi betaler 500 kr i papirpenger.

Dere og?

Vi betaler 450 vi.

450*385 = 173250 kroner.

173k til papir og kopiering? o_O

Når vi først er inne på regning og skolepenger, har elevorganisasjonen funnet ut at per side ferdig utskrevet taper skolen 19 øre. Med våre 500 kroner i skolepenger, vil det gi tilsammen 2632 sider ferdig utskrevet.

Får DU så mange sider?? Neppe.

Lenke til kommentar
Vi betaler 500 kr i papirpenger.

Dere og?

Vi betaler 450 vi.

450*385 = 173250 kroner.

173k til papir og kopiering? o_O

Når vi først er inne på regning og skolepenger, har elevorganisasjonen funnet ut at per side ferdig utskrevet taper skolen 19 øre. Med våre 500 kroner i skolepenger, vil det gi tilsammen 2632 sider ferdig utskrevet.

Får DU så mange sider?? Neppe.

Selv går jeg på privat skole, er uinterresant i sammenhengen hva vi betaler i såkalte papirpenger, skolepenger etc.

Men papirpenger skal vel stort sett også gå til:

• Håndboken din, som vel trykkes på et trykkeri
  • utskrifter du selv tar
  • utskrifter læreren tar til deg
  • kopier læreren tar til deg
  • papir du får utdelt til prøver(regner med at de færreste får bruke sitt eget papir!)
  • ++++

Det sier seg selv at dette koster. Hvor mye, har ikke jeg greie på. Og kanskje man ikke burde betale egenandel. Samme det. Poenget er at hvor mange utskrifter du SELV tar, er uinterresant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...