The_evil_blue_toad Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 I den siste perioden har elever blitt oppfordret til å nekte å betale en materiellavgift på 250 kr på min videregående skole. Bak dette står elevrådet. Avgiften er hovedsaklig på grunn av kopier og ark vi får delt ut i løpet av skoleåret. Synes dere det er riktig at elever må betale for dette? Da tatt med at 250 kroner faktisk er mye penger for hybelboerne. Rektor på skolen argumenterer for at pengene hjelper til med å holde internett oppe og vedlikeholde datamaskiner, noe som skolen strengt tatt ikke MÅ gjøre. Hadde egentlig tenkt å nekte inntil jeg pratet med rektor, og han ga faktisk et par gode argumenter. Men er det ikke på tide at internett blir statstøttet på VGS om det ikke er det? Vi lever tross alt i 2004. Er det noen andre som har meninger om denne avgiften? Bør staten dekke dette eller er det rett at elevene må betale selv? Lenke til kommentar
bleak Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vel jeg mener at vi skal slippe slike ekstra utgifter, når vi allerde må betale hauger av penger for bøker ( i signaturen min finer du en link til et sted hvor du kan skrive under mot dette). Men kan også se dette fra skolens ståsted, og jeg ser at en del vgs har dårlig økonomi. Men tror det er vanelig praksis å forlange 250kr i løpet av et år, for bruke av kopimaskina. 250*600=150 000. Så det er faktisk snakk om en del penger på en vanelig vgs. Men jeg synes at staten burde dekke dette når de har råd til å ha kongehuset... Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Kan i tillegg komme med disse opplysningene. Fagerlia VGS hadde stort overskudd og brukte 1 million på nytt datautstyr. (kilde: rektor selv) Vi må betale et kopikort for å ta kopier vi faktisk trenger i biblioteket. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vi må betale et kopikort for å ta kopier vi faktisk trenger i biblioteket. Fordelen med at folk må betale for kopier/utskrifter er at printere/kopimaskiner ikke mishandles til å spytte ut massevis av skrap som går rett i papirresirkuleringen. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Vi må betale et kopikort for å ta kopier vi faktisk trenger i biblioteket. Fordelen med at folk må betale for kopier/utskrifter er at printere/kopimaskiner ikke mishandles til å spytte ut massevis av skrap som går rett i papirresirkuleringen. Sant, men dette kunne ordnes langt billigere om de faktisk satte maskinen på kontoret til biblotekaren istedetfor midt i biblioteket. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vi betaler 150 kr i 'papirpenger', for kopiering... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vi betaler 500 kr i papirpenger. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vi betaler 500 kr i papirpenger. Dere og? Vi betaler 450 vi. 450*385 = 173250 kroner. 173k til papir og kopiering? o_O Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Men jeg synes at staten burde dekke dette når de har råd til å ha kongehuset... Velferdsstaten er en anakronisme. Privatisér både skoler og kongehus. Lenke til kommentar
farke Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Synes dere det er riktig at elever må betale for dette? Da tatt med at 250 kroner faktisk er mye penger for hybelboerne. Bull. 250 på et år er LITE. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Ah... I USA betalte vi ingen papiravgift i det hele tatt... Betalte ingenting for a skrive av ting fra PCen i biblioteket. Betalte 10 cents for a lage kopier i biblioteket. Dvs 1kr. Dumme, dumme USA altsa. Endret 31. august 2004 av medlem-23990 Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Dumme, dumme USA altsa. Du bare MÅ trekke USA inn her også? Endret 31. august 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Betalte 350 på skolen min. Men så fant vi koden til kopimaskinen... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Dumme, dumme USA altsa. Du bare MÅ trekke USA inn her også? Ma jo det nar hobbyen til 90% av de som er pa forumet er a kaste skitt mot USA. Litt rart at amerikanske skoler klarer a ha gratis papirbruk for elevene, men velferds-Norge ma ta inn 3-500kr per elev... Hmmmmmm... Hvor ble det av alle skattepengene vare? Jeg betaler vel 24% moms for en grunn...? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Argumentene til rektoren din er null verd så lenge skolen din brukte en halv million på ei automatisk persienne som for det første går opp og ned i tide og utide, for det andre bråker og for det tredje er montert feil vei. EDIT: Og at han er frimurer gjør vel ikke akkurat saken så mye bedre Endret 1. september 2004 av olsen Lenke til kommentar
RIP Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Vi betaler ingen ting. Rart, vi som har så streng rektor. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Vi betalte 100kr i papirpenger i tillegg til at vi måtte kjøpe kort for å ta kopi.. Fikk sikkert 10 ark fra lærerne i året maks.. Men så skal sant sies at vi som gikk IKT skrev ut usannsynlig mange prosjekter da. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg betaler rundt 600kr i halvåret. Av dette kan jeg skrive ut 200 sider pr semester. Resten er til "annet materiell". Synes det er greit nok, man får iallefall litt tilbake. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Får litt tilbake som, om man hadde fulgt opplæringsloven, egentlig er gratis ja. Positivt at elevrådet på fagerlia har baller, antakeligvis vil ballene forsvinne rimlig kjapt når dagens ledelse forsvinner. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg betaler rundt 600kr i halvåret. Av dette kan jeg skrive ut 200 sider pr semester. Resten er til "annet materiell". Synes det er greit nok, man får iallefall litt tilbake. Det er jo galskap. 600 kr I HALVÅRET? OMG!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå