bandit Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Skal koble opp 3 hybler i kjelleren i nettverk/internett. Er helt "grønn" angående trådløst nett! Trenger grunnleggende veiledning/tips/råd!! På forhånd takk!! Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 #1: Skaff deg ruter om du har det/eller ei.... #2: Før du setter opp ruteren, ordner du de trådløse kortene til pcene det er snakk om... det være seg innstallere, og sjekke at de funker... #3: Sett opp ruteren med alle kabler o/l som det står i manualen... koble den opp med cat5/rj45 kabel til modemet ditt (den du fikk av ISP) #4: Når ruteren er oppe, og du ser på lampene på både modemet og ruteren at de er oppe og at ruteren sender signal (nærmere forklart i manualen til ruteren). #5: Du setter deg ved èn av pcene du har innstallert nettverkskort ved... det skal da poppe opp at "Det er en eller flere trådløse nettverk du kan koble til på", trykk på dette vinduet og velg det trådløse nettverket som er standard for ruteren (skal hete noe sånt som default, eller noe som har med ruternavnet å gjøre...) #6: når du nå har koblet til dette standard-nettverket, skal du nå åpne internet-explorer, eller opera, netscape, osv. internett er ikke tilgjengelig, men du skal koble til denne ip-adressen: http://192.168.1.1 (dette er standard på de fleste rutere men kan variere?)(les manualen ). #7: når du går inn på den ipadressen, så kommer det opp brukernavn og passord.... i manualen står det hva som er standard for din ruter.. #8: når du er kommet inn er du inne på ruteren, her velger du innstillingene dine... hvordan tilkobling du skal ha, osv. om du er telenor-kunde, eller NGT, osv. og så ville jeg valgt PPPOE-tilkobling... #9: sett opp denne.... tid, dato og deretter skal du velge brukernavn og passord... husk at du nå må sette brukernavn og passord gitt til deg av din ISP for å kunne koble til internett... skriv inn dette, og lagre innstillingene... gjerne skift SSID, som er NettverksID, (det du skal kalle hjemmenettverket ditt) #10: koble til på den nyoppnevnte nettverket ditt, som du forhåpentligvis har skiftet navn på, og nå kan du gå inn på internett!!! så enkelt var det #11: Når du nå skal koble til med de andre pcene, så må du bare velge nettverket du lagde og logge på dette, så kan dere dele internett linje.... bare pass på å dele likt Have fun, kids (om du trenger hjelp med WEP, som er sikkerhet slik at bare de pcene du velger kan koble seg til på linja di, så kan du sende en mail til [email protected]... men vennligst prøv å ringe ISPen din på hjelpetelefon først... Håper dette hjalp, MVH Arnulf Lenke til kommentar
Kahrax Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Ok, jeg antar at du har fastlinje (adsl,sdsl,kabel e.l.). Først kan jeg nevne de to vanligste standarene som er for trådløse nettverk. IEEE 802.11g - opptil 54 Mbps med frekvend 2,4Ghz IEEE 802.11b - opptil 11 Mbps med frekvend 2,4Ghz Begge disse kobles opp på samme måte, det er bare hastigheten som varierer. Selv valgte jeg g varianten. Sånn som jeg ville ha gjort det, og forsovidt har gjort det er å først og fremst kjøpe en trådløs ruter. Her er det mye å velge i mellom, selv har jeg en 3com OC ruter fra komplett. Vet ikke hvordan trådløs instillingene er på den default, men det jeg gjorde var først å koble den til en pc via TP for å konfigurere den. Det som er viktig nå i forhold til trådløs instillinger er å oppgi hvilken kanal den skal bruke samt oppgi et navn på det trådløse nettet. Nødvendig kryptering kan også aktiveres etter behov. Etter at ruteren er ferdi konfigurert trenger du et trådløst nettverkskort i hver PC som skal kobles til ruteren. Disse kan kjøpes for noen hundre kroner/stk. Det følger som oftest med et konfigurasjons program med disse kortene. Det som er viktig nå er at du oppgir samme kanal og navn (på det trådløse nettet) som du spesifiserte i ruteren. Husk at eventuell kryptering her må matche instillingene på ruteren. Med mindre du er for langt borte fra ruteren eller det er for mye blokkering mellom nettverkskort og ruter vil du være koblet opp mot ruteren. Hvis du sku være uheldig og ikke få kraftig nok signal er det i allefall to måter og løse dette på. Enten kan du kjøpe en repeater som "forsterker" signalene fra ruteren, eller du kan kjøpe et access punkt. Dette er en liten boks med en antenne som kobles sammen med ruteren via tp kabel. En slik boks kan f.eks henge i hjørne på hvert rom. Det er faktisk ikke mye verre en dette med mindre pcene ikke har komplikasjoner av noe slag. Lykke til Lenke til kommentar
bandit Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Heisann Takker for gode og kjappe svar. MEN ser jeg skrev litt feil i min innledende melding. Det jeg FØRST trenger hjelp til er valg av hardware. Hvilket accesspoint og hvilke nettverkskort jeg skal kjøpe: Har forstått det slik at det er greiest med USB basert trådløs kort?? Har oxo ADSL fra en lokal ISP, har en router (ZyXEL prestige 600) som er ferdigkonfigurert, har altså ikke noe brukernavn/passord å skrive inn i evnt. konfig. Kan vel derfor ikke ha trådløs router, men trådløst tilgangspunkt?? Lenke til kommentar
hermart Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Her får du tips: http://barbara.no/anbefalinger/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå