Superkonge Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg skal kjøpe meg ny TV. Jeg har null peiling på hvilke bilderør som er bra og sånne ting. Derfor spør jeg: Hvilken TV er den beste jeg kan få (i Norge) for 5000kr? Jeg vil ha widescreen.. Mvh Superkonge Lenke til kommentar
andesam Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 dette hører ikke helt hjemme her. Se lyd & bilde > video. Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Oy.... og jeg som faktisk så etter et slikt forum, jaja Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Er PHILIPS 32PW6408 en god TV elelr får jeg noe bedre for 5000kr? Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Til 5000 kr får du ingenting bedre. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hvis du får kjøpt den da.... Det er halve morroa med elkjøp. De selger som regel aldri annonse tilbud...Men til 5000 er dette bra.... Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Er jo ikke 100hz da, men det får man vel ikke under 5 store...??? Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Er ikke 100Hz men 100Hz gir da ikke noe bedre bilde. Det gir jo bare dårligere bilde. Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Dårligere bilde? Hvordan da? Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Husk at billige tv'r ender alltid opp med at det kommer irriterende piping fra høytalere etc. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Dårligere bilde?Hvordan da? Detaljer blir dårligere, skarphet blir dårligere og man får mer eller mindre etterslep på bildet. Alt dette grunnet den digitale lagrinen som en 100Hz TV må utføre for å kunne vise samme bildet 2 ganger etterhverandre. At de beste apparatene på markedet er ikke er 50Hz er ikke pga av 100Hz men av andre teknologier som brukes for å forbedre bildet. F.eks Pixel Pluss, Picture Power, Hi-Pix osv. Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Du har sikkert rett... Jeg er ikke noe expert på dette området... 1-0 til deg ! Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Dårligere bilde?Hvordan da? Detaljer blir dårligere, skarphet blir dårligere og man får mer eller mindre etterslep på bildet. Alt dette grunnet den digitale lagrinen som en 100Hz TV må utføre for å kunne vise samme bildet 2 ganger etterhverandre. At de beste apparatene på markedet er ikke er 50Hz er ikke pga av 100Hz men av andre teknologier som brukes for å forbedre bildet. F.eks Pixel Pluss, Picture Power, Hi-Pix osv. Nå er vel ikke pixel plus teknologien 100 hz, men heller 75. Det at 100 hz automatisk gir dårligere bilde er vel ganske feil. Men til 5000 kr stemmer det nok. En god 100 hz tv med det som trengs av teknologier, vil til en hver tid gi et bedre bilde enn en 50 hz tv (må selvfølgelig ha litt kvalitet på signalet; ikke kabel-tv). Det er grunn til at gode 100 hz'ere koster opp til 20 000 og mer, mens når man nevner 50 hz, så snakker man som regel om 5000,- Men til 5000 kr er nok en 32pw6408 noe av det bedre du får. Har litt kjip meny, men ellers ok......... Endret 19. september 2004 av torkelma Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Nå er vel ikke pixel plus teknologien 100 hz, men heller 75.Pixel Plus er verken 75 eller 100 Hz. Det er teknikk som "jukser" og øker antall linjer og pixler for å gi et skarpere og mer detaljrikt bilde. Dette finnes i Philips sine dyreste 100 Hz-modeller. Det at 100 hz automatisk gir dårligere bilde er vel ganske feil. Men til 5000 kr stemmer det nok.Poenget er at hvis man bare "putter på" en simpel 100Hz-krets på en billig TV så blir bildekvaliteten dårligere og nesten flimmerfri. Hvis man legger til diverse bildeforbedringskretser med fine navn, kanskje et mer avansert chassis og bedre bilderør, da blir det bedre bilde (men det er da ikke p.g.a. 100 Hz). Og så har kanskje prisen nesten blitt fordoblet. må selvfølgelig ha litt kvalitet på signalet; ikke kabel-tvHva mener du med det? Jeg har utmerket bilde med kabel-TV. Klarer ikke å få samme bilde med vanlig antenne. Og hvis jeg vil ha best mulig bilde, kan jeg leie digital dekoder fra kabeloperatøren. Hvordan kan jeg få bedre signalkvalitet? Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Nå er vel ikke pixel plus teknologien 100 hz, men heller 75.Pixel Plus er verken 75 eller 100 Hz. Det er teknikk som "jukser" og øker antall linjer og pixler for å gi et skarpere og mer detaljrikt bilde. Dette finnes i Philips sine dyreste 100 Hz-modeller. Det at 100 hz automatisk gir dårligere bilde er vel ganske feil. Men til 5000 kr stemmer det nok.Poenget er at hvis man bare "putter på" en simpel 100Hz-krets på en billig TV så blir bildekvaliteten dårligere og nesten flimmerfri. Hvis man legger til diverse bildeforbedringskretser med fine navn, kanskje et mer avansert chassis og bedre bilderør, da blir det bedre bilde (men det er da ikke p.g.a. 100 Hz). Og så har kanskje prisen nesten blitt fordoblet. må selvfølgelig ha litt kvalitet på signalet; ikke kabel-tvHva mener du med det? Jeg har utmerket bilde med kabel-TV. Klarer ikke å få samme bilde med vanlig antenne. Og hvis jeg vil ha best mulig bilde, kan jeg leie digital dekoder fra kabeloperatøren. Hvordan kan jeg få bedre signalkvalitet? Nå har det seg sånn at philips sine pixel plus apparater kjører på 75 hz, og kan justeres "ned" til 100 hz teknologien. Dette gjelder PP 1 og PP 2. Har selv et et apparat med Pixel Plus 2.... Det du sier at pixel pluss er verken 75 hz eller 100 hz er direkte feil. Pixel plus er en teknologi som dobler antall linjer i henholds vis en (PP 1) og begge retningene (PP 2).... Inni mellom PP teknologiene kom movie plus teknologien. Dette er en videreutvikling av PP1 og er først og fremst beregnet på DVD-avspilling. Man kan i mange tilfeller si at Movie pluss er PP1 uten digital natural motion. Når det gjelder kabel-tv (og da av typen analogt), har dette ingenting å stille opp mot digital parabol.... Tror ikke jeg trenger forklare det bedre, eller trengs det ???(hint: digital parabol kjører RGB signal)...... Endret 20. september 2004 av torkelma Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Det du sier at pixel pluss er verken 75 hz eller 100 hz er direkte feil.Pixel plus er en teknologi som dobler antall linjer i henholds vis en (PP 1) og begge retningene (PP 2).... Men antall linjer har da ikke direkte noe med opptegningsfrekvensen å gjøre? F. eks. 625 linjers oppløsning forblir 625 linjer uansett om det tegnes opp med 50, 75 eller 100Hz. Når det gjelder kabel-tv (og da av typen analogt), har dette ingenting å stille opp mot digital parabol.... Ja, men hvorfor vil du ikke sammenlikne digital parabol med digital kabel-TV? Jeg likestiller digital parabol og digital kabel-TV, og jeg mener at moderne analog kabel-TV er det nest beste du kan få. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Det er bare linjer en retning. PP1 økte også den horisontale oppløsningen. Jeg skrev også med vilje slik jeg skrev fordi jeg vet PP og DIST ikke er 100Hz (88Hz såvidt jeg vet) Godt analog kabelnett kan være meget bra. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Det du sier at pixel pluss er verken 75 hz eller 100 hz er direkte feil.Pixel plus er en teknologi som dobler antall linjer i henholds vis en (PP 1) og begge retningene (PP 2).... Men antall linjer har da ikke direkte noe med opptegningsfrekvensen å gjøre? F. eks. 625 linjers oppløsning forblir 625 linjer uansett om det tegnes opp med 50, 75 eller 100Hz. Når det gjelder kabel-tv (og da av typen analogt), har dette ingenting å stille opp mot digital parabol.... Ja, men hvorfor vil du ikke sammenlikne digital parabol med digital kabel-TV? Jeg likestiller digital parabol og digital kabel-TV, og jeg mener at moderne analog kabel-TV er det nest beste du kan få. Tror det er noen misforståelser ute å går her. Pixel plus har direkte overførbar ingen betydning på hertzen til tv. Philips fant ut at hvis man skal kjøre linjedobler på 100 hz tv, og få dette til å virke i samtid uten etterslep og andre stygge ting, vil dette kreve noe infernalsk med prosessorkraft. De bestemte seg derfor å senke hz'en til 75 Hz, siden dette er det laveste man kan ha uten å oppfatte bildet som "blaffrende". Med dette slipper man unna etterslep (trenger ikke vise hvert bilde 2x. Ganske smart...) Dermed kjører alle Tv'er fra philips med pixel plus 1 og 2 på 75 hz. Det samme gjelder Panasonics og jvc's nye teknologier; 75 hz. Philips'ene av litt kvalitet kan selvfølgelig stilles om fra 75 til 100 og til 50 hz, om dette er ønskelig (ser ikke helt poenget). Kabel TV. Analogt kabel TV er nok i det dårligste laget for en god 100 hz tv, og i alle tilfeller for dårlig for pixel plus. Dessuten sender ikke analogt kabel-tv widescreen (rett og slett ikke nok båndbredde). Digital kabel fra f.eks. canal digital blir tilnærmet digital parabol. Desverre ikke like god på signal. Dette skyldes mange ting, en av hovedårsakene er at ikke alle kanalene på denne dekoderen er digital (var i alle fall ikke det når avidi eide tingen). Dette merker man ved at tv'en skifter til cvbs signal. 2) Dekoderene er ikke akkurat mest påkostet. Disse er nok desverre av billigst mulig type. Konklusjonen er nok at hvis man har en god 100 hz tv, duger det nok desverre ikke med kabel-tv av den analoge typen. Invester da i digitalte sendinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå